סקר בארה"ב: טראמפ "נבעט" מהצמרת בפעם הראשונה

במקום הראשון - טד קרוז, ואחריו טראמפ ומארקו רוביו ■ בכל אופן, טראמפ צפוי לזכות בפריימריז של הרפובליקאים בקרוליינה הדרומית בשבת ■ עד עתה הוביל טראמפ בכל הסקרים הארציים, ולא ברור אם הסקר החדש שגוי או שהוא מבשר על יציאת האוויר מהבלון של טראמפ ■ התמיכה במיליארדר התכווצה ב-7% מאז אמצע ינואר

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

 

 

בפעם הראשונה מאז תחילתה של מערכת הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקאית, נבעט הקבלן הניו-יורקי דונלד טראמפ מהמקום הראשון בסקר ארצי. הסקר של רשת NBC והעיתון "וול סטריט ג'רנל", שפורסם אמש (ד'), מראה שטראמפ איבד 7% מהתמיכה בו מאז אמצע ינואר, אולי בעקבות העימות הרפובליקאי האחרון, ביום א', שבו הסתבך טראמפ בהתכתשויות סוערות עם רוב המתמודדים האחרים ויצא מהן חבול למדי. יחד עם זאת, צפוי טראמפ לזכות בנקל בפריימריז של המפלגה הרפובליקאית בקרוליינה הדרומית, בשבת, על פי סקרים שנערכו במדינה זו.

על פי הסקר הארצי של NBC ו-WSJ, הוצב במקום הראשון הסנטור הנוצרי האדוק טד קרוז עם 28%. טראמפ נמצא במקום השני, עם 26% ואחריו - הסנטור מארקו רוביו שקיבל 17% מקולות הנשאלים. למקום הרביעי זינק מושל מדינת אוהאיו, ג'ון קייסיק, עם 11%. עד עתה הוא ריחף סביב התחתית ברוב הסקרים. מנתח המוח בדימוס בן קארסון הוצב במקום החמישי עם 10% וג'ב בוש מוצא עצמו במקום האחרון, עם 4%, למרות התמיכה החזקה שהוא מקבל ממשפחתו, לרבות הופעות אישיות של אחיו, הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש, ואמו, ברברה בוש. הסקר נערך במדגם של 400 משיבים, שאמרו שיישתתפו בפריימריז של הרפובליקאים. טווח הטעות הסטטיסטית הוא 4.9%.

עד עתה נהנה טראמפ מייתרון דו-ספרתי על יריבו העיקרי, קרוז. בסקר הארצי הקודם של NBC ו-WSJ, בינואר, הוביל טראמפ עם 33%, ובמקום השני הוצב קרוז, עם 20%, כלומר יתרון של 13% לטראמפ.

את השחיקה בתמיכה בטראמפ אפשר לייחס לא רק למשקע שהותירו ביצועיו בעימות הרפובליקאי האחרון, אלא גם לעובדה שמספר המתמודדים הרפובליקאים הולך ומצטמצם - מ-17 בתחילת המירוץ לשישה עתה. החוכמה המקובלת אצל אנליסטים היא, שטראמפ הפיק תועלת מהמספר הגדול של המתמודדים וכשמספרם מתחיל להתכווץ, כך מתכווצת התמיכה בו. פילוח נתוני הסקר מראה, שבתחרות של טראמפ מול מתמודד אחד הוא יביס את בוש או קייסיק, אך יפסיד לקרוז או לרוביו.

צריך להדגיש, שבשלב זה הסקר של NBC ו-WSJ הוא בבחינת סנונית ראשונה. כל הסקרים הארציים האחרים שפורסמו השבוע מציבים את טראמפ במקום הראשון. סקר ארצי של אוניברסיטת קוויניפיאק, למשל, מעניק לו יתרון של 21%. לכן לא ברור אם הסקר סובל מליקוי מתודולוגי (ההסתברות לכך קטנה לנוכח המוניטין של יזמי הסקר הוותיק הזה) או שהוא מבשר על תחילתה של יציאת האוויר מהבלון של טראמפ.

כפי שדיווחנו אתמול, אמר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במסיבת עיתונאים, כי טראמפ לא יהיה הנשיא הבא. " אני נותן אמון רב בעם האמריקאי ונראה לי שהאמריקאים מבינים שלהיות נשיא זה תפקיד רציני", אמר אובמה. "זה לא להנחות תכנית ראיונות או תכנית ריאליטי. זה לא קידום מכירות. זה לא שיווק. זה קשה. והרבה אנשים (בעולם) סומכים עלינו שנמלא את התפקיד הזה כהלכה. לא מדובר בשידול או בפניה ליצרים (של ההמונים) או במאמץ לעשות כל דבר כדי להשתחל לחדשות בכל יום נתון".

 

ובינתיים, המפלגה הדמוקרטית נערכת לסבב הבא של הבחירות המקדימות לבחירת מועמדה לנשיאות, שייערך בשבת בנוואדה במתכונת של אסיפות פוליטיות (caucuses). נוואדה נחשבה עד לא מכבר מעוז מבוצר של הילארי קלינטון בגלל שיעור גבוה של שחורים והיספאנים במדינה. אלה קבוצות שנוטות חסד לבני הזוג קלינטון כבר מתחילת נשיאותו של ביל. אבל קמפיין נמרץ של ברני סאנדרס, המתחרה היחיד של קלינטון, בקרב שחורים, כירסם את יתרונה שרת-החוץ לשעבר. סקר עדכני של CNN מצביע למעשה על תיקו: 48% לקלינטון, 47% לסאנדרס.