השווקים מזנקים, ובוול סטריט מזהירים: "ראלי של שוק דובי"

שנת 2016 מסתמנת כסוערת במיוחד בשווקים ■ אחרי הנפילות הגיעו עליות חדות בימים האחרונים, והמשקיעים מבולבלים ■ מומחים בוול סטריט מנסים לעשות סדר

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

אחרי פתיחת שנה סוערת וירידות חדות, בימים האחרונים השווקים שוב מזנקים והמשקיעים מבולבלים. מצד אחד, ההאטה בסין נמשכת, מחיר הנפט עדיין תנודתי וחוסר הוודאות באשר לכלכלת ארה"ב והעלאות הריבית של הפד גבוה. מצד שני, סעודיה ורוסיה מגבילות את תפוקת הנפט שלהן והבנקים המרכזיים ביפן ובאירופה מאותתים על צעדים נוספים בדרך. אז לאן הולכים מכאן?

"הרבה אנשים מדברים על כך שזה ראלי של שוק דובי", אמר ל-CNBC סם סטובל, אסטרטג מניות ב-S&P Global Market Intelligence. "היו לנו 44 חודשים בלי תיקון של 10% ומעלה. בדרך כלל שכהשוק עובד 30 חודשים בלי תיקון, הוא יורד אח"כ בכ-20%. בינתיים ירדנו 14% מהשיא אז יכול להיות שיצאנו בזול הפעם. לא אופתע אם מדד S&P 500  יעלה ל-1,950 נקודות ואז ייסוג. אולי אח"כ הוא יירד מתחת לשפל האחרון, אבל זה עדיין יישאר בטווח התיקון של 10%-20% מהשיא".

 

ג'ק אבלין מ- BMO Private Bank פסימי יותר: "אני חושב שזה רק תיקון, לא משבר, אבל יש עוד מקום לרדת. לא אכפת לי גם אם הפד יעלה את הריבית, זה רק ישדר מסר לשוק שהפד לא מוכל להיות הבייביסיטר של השווקים יותר".

לאחרונה הפחיתו אנליסטים בוול סטריט את הציפיות שלהם באשר להעלאות הריבית השנה. אם בתחילת השנה הצפי היה ל-3-4 העלאות ריבית ב-2016, הרי שכעת הגופים הגדולים צופים רק 1-2 העלאות ריבית השנה. 

לדברי אבלין, "אולי אני קמצן, אבל הייתי רוצה לראות את השוק יורד עוד 10% ואז אשקול להיכנס. אני יושב על מזומן".

גם סטובל חושב שיש עוד מקום לירידות, אך הוא לא חושב שתהיה מפולת: "גם אם ניכנס לשוק דובי ונשלים ירידה של 20% מהשיא, אני עדיין חושב שזה יהיה שוק דובי קטן".

בינתיים, בפד נשמעים יותר ויותר יוניים. ג'יימס בולארד, נשיא שלוחת הפד בסנט לואיס, אמר אמש כי תהיה זו "טעות" להעלות שוב את הריבית בארה"ב וזאת לאור הירידה בציפיות האינפלציה לאחרונה בשל הטלטלה בשווקים. 

"זה יהיה לא חכם להמשיך בהידוק המוניטרי כעת, בסביבה של ירידה בציפיות האינפלציה", הוא אמר והוסיף שהירידות בשוקי המניות ובמחירי נכסים שונים "הפחיתה את הסיכון לבועות נכסים".