"הסינים לא ממהרים לקנות חלומות. הם קונים מוצרים"

ברק גולדשטיין: "בזירה המקומית נראה כי יש מבול של השקעות, אבל אנחנו עוד לא באמת מרגישים עדיין את העוצמה הכלכלית של סין בישראל. הסינים למעשה שמו רגל בדלת כדי לבדוק את השטח"

בשנתיים האחרונות נראה כי ישנה רכבת אווירית ישירה בין סין לישראל. בכל שבוע מבקרים פה משלחות של משקיעים מסין ועמודי הכלכלה בישראל מוצפים בידיעות על ההשקעות הסיניות בשוק המקומי. ענקית האינטרנט Baidu השקיעה מיליונים בטאבולה ובסטארטאפים ישראלים נוספים ואף השקיעה בקרן ההון סיכון כרמל ונצ'רס ביחד עם ענקית סינית אחרת, ctrip קנתה את טרוולפיוז'ן, וזאת כמובן בנוסף לעניין הסיני ההולך וגובר בבניית תשתיות, רכבות והנדסה פה בתוך ישראל.

אין ספק, ההשקעות הסיניות בישראל הולכות ומתגברות וככל הנראה זה יימשך. על פי נתוני IVC בשנה החולפת הושקעו בסטארטאפים ישראלים כחצי מיליארד דולרים ובשנה הקרובה המספרים הללו צפויים לעלות.

ברק גולדשטיין, משקיע הון סיכון אומר ל"גלובס" כי "בזירה המקומית נראה כי יש מבול של השקעות, אבל אנחנו עוד לא באמת מרגישים עדיין את העוצמה הכלכלית של סין בישראל. הסינים למעשה שמו רגל בדלת כדי לבדוק את השטח. בחמש שנים הקרובות אנו נראה נוכחות סינית הולכת וגדלה בשוק ההון סיכון, השקעות בסטארטאפים וכמובן בתחומי התשתיות".

- למה בעצם הסינים לא יכולים להעתיק טכנולוגיות ישראליות ובמקום זה הם משקיעים בהם?

"בניגוד למוצרי קמעונאות שניתן להעתיק ולשכפל אותם בקלות, חלק מהמוצרים הטכנולוגיים הם קצת יותר מורכבים, מוגנים הרבה פעמים בפטנטים למרות שזה לבדו אינו מהווה מחסום, ולכן לשכפל אותם. בנוסף חשוב לזכור שהטכנולוגיות הישראליות, זולות באופן יחסי ולכן הסינים מעדיפים לקנות טכנולוגיה ישראלית ובאמצעותה לחדור לשווקים חדשים באירופה ובארה"ב. צריך גם לזכור, שהסינים מומחים בייצור תעשייתי ויש פער עצום בין זה לבין ייזום וייצור של טכנולוגיות. ישראל היא רצפת ייצור מובילה עולמית לטכנולוגיות פורצות דרך - במקרה הזה, הסינים יעדיפו לקנות מאשר להעתיק".

- אז מה בעצם הסינים מחפשים פה?

"בניגוד למשקיעים מאירופה ומארה"ב ששמים כסף על פוטנציאל, הסינים לא ממהרים לקנות חלומות. הם קונים מוצרים מוכחים ועובדים. ולכן אני ממליץ לחברות לפנות למשקיעים סיניים כאשר הטכנולוגיה כבר בשלה ולא בחיתוליה. הם יבחנו היטב האם הם יכולים להשתמש בפלטפורמה הטכנולוגית בתוך ומחוץ לסין והאם לחברה הנרכשת יש כבר שיתופי פעולה בעולם. בנוסף והכי חשוב, הם מחפשים עומק טכנולוגי אמיתי, כזה שייתן תוספת משמעותית למוצר הקיים שלהם ויעניק לו ערך מוסף אמיתי"

- האם היזמים הישראלים מסתכלים על השוק הסיני?

"היזמים הישראלים, בתפיסתם, עדיין מכוונים לשוק האמריקאי ולאירופאי ברובם, ובצדק אלו עדיין השווקים הדומיננטיים. למרות שניתן לראות שינוי קל במגמה שככל הנראה ילך ויתפוס תאוצה ככל שההשקעות מסין יגברו. הענקיות הסיניות מחפשות מיקסום של רווחים למוצרים שלהם, לקווי הייצור וגם מבינות שכדי להשאר תחרותיות בעולם הן צריכות טכנולוגיות חדשות, במובן הזה ישראל היא גן עדן עבורם".

- אז איך יראו יחסי ישראל-סין בעשור הקרוב?

"אני לא מציע לאף אחד להספיד את המשקיעים או את השווקים האירופאים והאמריקניים כארצות יעד עבור טכנולוגיות הישראליות. אנחנו רואים מאמץ לא קטן של המדען הראשי להביא לכן משלחות מסין, וזה ראוי להערכה. שיתופי הפעולה עם מדינות אסיה, סין ,הודו, קוריאה ויפן יתרחבו ויגדלו בכל התחומים - גם באלו של התעשיות הישנות יותר וגם באלו של החדשנות. אנחנו נראה פה יותר ויותר מרכזי חדשנות של ענקיות סיניות בניסיון לשים יד על טכנולוגיות ישראליות, וכמובן שלמרות שכרגע ההשקעות הסיניות, מבחינתם לפחות, הם עדיין טיפה בים, ואני בטוח שבשנים הקרובות נראה נוכחות משמעותית יותר של כסף סיני בשוק המקומי ויותר ויותר טכנולוגיות בסין שעליהן כתוב Made in Israel ".