"יהיה בסדר, בעזרת השם"

מאודסה לפראג: מסע במחוזות הרקובים ביותר של שוק ההון. סוכנות הנסיעות: ויליפוד

גרגורי גורטבוי / צילום: שירי חביב ולדהורן
גרגורי גורטבוי / צילום: שירי חביב ולדהורן

"ויליפוד זו חברה עם הרבה פוטנציאל. אני חושב שהחברה יכולה להתפתח ולהתרחב ברמה הבינלאומית". 3.5 חודשים אחרי, הדברים הללו שאמר בעל השליטה בויליפוד, גרגורי גורטובוי, מקבלים משמעות חדשה לגמרי.

בשבוע שעבר הותרה לפרסום פרשה חמורה שלא הפתיעה את מי שעקב מקרוב אחר העסקים שביצעו בישראל אנשי העסקים היהודים-אוקראינים אלכסנדר גרנובסקי וגרגורי גורטובוי. מתברר כי גרטובוי, יחד עם מנכ"ל BGI לשעבר יוסי שניאורסון, "בישלו" את הדוחות הכספיים כך שייראה כאילו יש ל-BGI נכסים שוטפים - כל זאת כשנושי החברה חושפים שיניים כבר חודשים; ומשכו כ-3 מיליון דולר מקופת ויליפוד להשקעה בבית-מלון נטוש בפראג, כצינור להברחת כספים, לכאורה. אכן, התפתחות של וילפוד ברמה הבינלאומית. והכול, יש לציין, על-פי חשדות של רשות ניירות ערך שמקיימת חקירה בנושא.

כל מי שעיניו בראשו היה יכול לראות את זה מגיע. וכך זה קרה: באוגוסט 2012 רכש אלכסנדר גרנובסקי את השליטה ב-BGI מידי צביקה בארנבוים; באוגוסט 2013 גרנובסקי רכש את השליטה באמבלייז תמורת 60 מיליון דולר; במארס 2014 חברת BGI רכשה את השליטה בויליפוד ב-288 מיליון שקל; בדצמבר 2014 גרנובסקי נקלע לקשיי נזילות; וביולי 2015 השליטה על הפירמידה, שבראשה חברת "ישראל 18", עוברת לגרטובוי.

ובאמצע - חובות רבים לנושים, פיקדונות באירופה שמובטחים כתשלום לנושים אך משום מה מוקפאים, ובעיקר סודיות לגבי הסכם העברת השליטה בפירמידה. שאלות רבות עדיין נותרו פתוחות: מי אתם, גרנובסקי וגרטובוי? האם גרנובסקי עדיין עומד מאחורי הפירמידה? הרי העברות הכספים שלא כדין נמתחות לכאורה עד לימים בהם בעל השליטה היה גרנובסקי.

ושאלה נוספת: מה באמת תפקידו בכל הסיפור של יוסי שניאורסון, מנכ"ל BGI לשעבר ואיש סודו של גרנובסקי, שמחזיק 5% ב"ישראל 18" ונותר בכיר בפירמידה גם לאחר העברת השליטה? על השאלה הזו ענה בזמנו גרטובוי: "אנחנו לא בימי הביניים. זה לא 'אנשים של גרנובסקי' או 'של גורטובוי'" - אז אולי של גרנובסקי-גרטובוי ביחד?

"יהיה בסדר, בעזרת השם"

כל הסיפור היה נראה מפוקפק עוד כשגרנובסקי ביקש לרכוש את השליטה בפירמידת IDB מידי נוחי דנקנר. במפגש עם עיתונאים באודסה, מקום מגוריו, הבהיר גרנובסקי כי את עסקיו בארץ הקודש הוא עושה בגלל שהרבי מלובביץ' אמר לו שיש ברכה בעסקים בישראל. ניסיתי להקשות: מה עם סלקום? שוק הסלולר? שוק הקמעונאות בארץ? "הכול יהיה בסדר, בעזרת השם". אלה התשובות שהוא סיפק. הכסף מעסקיו בארץ, הוא הצהיר, נועד בסך-הכול להגדיל את נפח התרומות שלו.

נו, אז אולי פרשת המלון בפראג היא בסך-הכול ניסיון לתרום ליהודי אוקראינה, ואנחנו סתם נטפלים?

יוסי שניאורסון, שכאמור נעצר גם הוא בפרשה הנוכחית, ליווה את המפגש הזה באודסה, שכל מטרתו הייתה להראות את עוצמתו הפיננסית של גרנובסקי: נחיתה בנמל התעופה שהוחזק על-ידו, לינה במלון מפואר שהוא בעליו וביקור במוסדות יהודיים שהוא מממן.

את IDB בסוף הוא לא הצליח לרכוש, ובסופו של דבר הוא ברח כשהוא מותיר אחריו חובות של עשרות מיליוני שקלים - חובות שהוא הוריש, כאמור, לגרטובוי, בעסקה פרטית שפרטיה לא פורסמו עד היום.

אצל בעלי האג"ח זה הדליק כמה נורות אדומות, ובעלי המניות ב-BGI אף יצאו למאבק שבסופו הדיחו את גרטובוי, ערב מעצרו.

אך זה לא מספיק. ייתכן כי הרגולטורים צריכים לעשות חישוב מחדש על רקע הפארסה האוקראינית המתמשכת הזו. איך ייתכן שאנשי עסקים עושים קרקס על ראשם של המשקיעים? גרטובוי אמר שמכיוון ש"ישראל 18" היא חברה פרטית, אין סיבה לחשוף את פרטי העסקה, אבל ויליפוד היא חברה ציבורית, ובכל מקרה, כשכל הרקע לוט בערפל, וסכומי-עתק מועברים בדרכים לא דרכים - יכול להיות שמישהו כאן צריך ללמוד לקח.