אלגו ופורקס זה לא פשע

חייבים להסדיר במהירות את התחומים הללו כדי להגן על הציבור מפני שרלטנים וחובבנים ■   מדריך השקעה בדולר

פריים ברוקר –מסחר מניות/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פריים ברוקר –מסחר מניות/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

גל של תביעות נגד חברות אלגו-טריידינג מציף לאחרונה את כותרות העיתונים. האלגו-טריידינג ירש את מקומן של חברות הפורקס כשודד האכזר של הציבור התמים והחשיפה האחרונה מעלה מספר שאלות קשות, ולא כולן מופנות דווקא לחברות המפעילות.

קודם כל, נתייחס באמת לחברות המפעילות. הן בתחום האלגו והן בתחום הפורקס קיימות חברות הפועלות בהגינות ומביאות עמן יכולות ניהול ביצוע מוכחות על פני שנים. חברות אלו לא צריכות להציג מצגי שווא ולא להבטיח הבטחות חסרות כיסוי. אולם כמו בכל נישה רווחית שהפיקוח עליה לא קיים או חסר שיניים, גם לכאן נכנסים הרבה גופים, חלקם חובבנים וחלקם שרלטנים, שכל מטרתם היא לנשל את לקוחותיהם מרכושם. הם מבטיחים הבטחות ללא כיסוי - מי מאתנו אינו זוכר את הפרסומות בכיכובם של טכנאי השיניים שהרוויח 3,400 שקל תוך כמה שעות במסחר במט"ח והמורה שאחרי "קורס" של שבוע במסחר בשוק ההון יצרה לעצמה הכנסה קלה נוספת. פנסיונרים נחשפים מדי יום לשתדלנים שהגיעו אליהם באמצעות רשימות דיוור, אמצעי לא חוקי לכשעצמו, המנסים לשדל אותם "להשקיע" את כספם ומבטיחים להם תשואות חסרות סיכון, ומה לא.

שנית, היכן הרשויות? העדר פיקוח, בלבול סמכויות וחוסר הבנה גורמים לכך שכמעט הכול פרוץ. מה שאפשר להכניס תחת חוק הייעוץ מכניסים וכל השאר כסת"ח. על תחום המסחר במט"ח התרעתי כאן כבר לפני שנים. למרות שאין שום קשר בין מסחר במט"ח לייעוץ השקעות, במקום לחוקק חוק עדכני שיהלום את המסחר במט"ח על היבטיו השונים, עשה לעצמו מישהו חיים קלים והכניס את הנושא לתוך חוק ייעוץ השקעות, תוך שהוא הופך סוחרי מט"ח רבים לעבריינים שאינם יועצים ברישיון. עסקאות מט"ח יומיות אינן בחוק הייעוץ (ועל כן נמנעת הרשות מלחקור פעילות פלילית לכאורה של גופים גדולים המשחקים בשערי מטבע בטענה שזה לא ניר ערך) אולם עסקות ליותר מיומיים הן כן תחת החוק!

או ראו למשל את אזהרת הרשות לני"ע בנושא האלגו מאוגוסט 2015. הודעה לקונית לעיתונות שאפילו אני נחשפתי אליה רק השבוע. ובתחתית ההודעה תזכורת מקוממת עוד יותר בדבר הפיקוח על חברות הפורקס שטרם החל למרות שהטיפול בנושא החל לפני כמעט עשור! יש לנו רשות טובה, משרד אוצר, משרד משפטים, בנק ישראל, אז למען השם - תגנו על הציבור. נמאס לנו לראות מודעות ולקבל טלפונים על כאלו שהרוויחו בפורקס, על הבטחות תשואה בשווקים ובנדל"ן בארץ ובחו"ל ועל קרקעות חקלאיות שמשוועות להפוך את כולנו למיליונרים. כמו שעל סיגריות שמים אזהרות באותיות קידוש לבנה אני מצפה לאזהרות דומות של הרשויות גם בכל הפרסומים הללו ונקיטת סנקציות כואבות נגד פרסומי שקר והטרדות טלפוניות.

ולבסוף, הציבור. כאן הביקורת מתחלקת לשני חלקים. הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם. זה נכון לכל תחום ובעיקר לתחום הפרוץ בו אנו דנים. רבותי, תכניסו את זה טוב-טוב לראש: אין מתנות חינם ואין דבר כזה תשואה מובטחת. אפשר לעשות לא מעט כסף בתחומים אלו והמקצוענים יודעים לעשות אותו., אך הפעילות מלווה בסיכון רב להפסיד חלק ניכר מההשקעה. מי שאומר לכם משהו אחר פשוט שקרן. על כן פעילות מסוג זה מתאימה אך ורק למי שממון רב בכיסו והוא מפנה חלק מסוים ממנו לנכסים בסיכון גבוה - זה ניהול השקעות נכון. ולמי שעונה להגדרה זו מומלץ לבחון היטב ולאמת מהו הניסיון המוכח של הגורם בו הוא מתכוון להשקיע.

אולם, יש גם ציבור מסוג אחר וכמי שמשמש עד מומחה בבתי משפט אני נתקל גם בו. ניתן לכנות את פעולתו אופציה על אופציה. הוא משקיע את כספו תוך שהוא מודע היטב להשקעה ולסיכון. אם הוא מרוויח זה בסדר אולם אם הוא חלילה מפסיד הוא תובע והופך לפתע לפנסיונר שאינו מבין דבר ומטיל את כל האשם על החברה.

לסיכום, העולם הפיננסי משתנה במהירות ודרושה התכנסות מהירה ומאומצת של כל הגורמים על מנת להסדיר את הפעילות באופן שתגן גם על הציבור מפני שרלטנים וחובבנים וגם על אנשי המקצוע מפני הציבור.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. 

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.