ח"כ אורלי לוי-אבקסיס: "ברור שהמעסיק יעדיף נשים צעירות"

סוגיית העלאת גיל הפרישה לנשים הגיעה לוועדת הכספים - וחברות הכנסת זעמו

אורלי לוי אבקסיס / צילום: מתוך הוידאו
אורלי לוי אבקסיס / צילום: מתוך הוידאו

התנגדות מקיר לקיר בוועדת הכספים לאפשרות שגיל הפרישה לנשים יעלה אוטומטית בתחילת 2017 ל-64. כך עלה היום (ב') בדיון מיוחד שיזמו חברות הכנסת זהבה גלאון (מרצ), שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) ואורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו), לנוכח האפשרות שגיל הפרישה יעלה אוטומטית ב-31 בדצמבר 2016. וזאת, בעקבות חוק מ-2011, שקבע שגיל הפרישה יעלה מ-62 ל-64, אם לא יוחלט אחרת בוועדה ציבורית, שתמונה ע"י שר האוצר או ע"י ועדת הכספים.

חברות הכנסת הסבירו, כי הן "מבינות שנוכח העלייה בתוחלת החיים נדרשים שינויים והתאמות, אך הדברים צריכים להיעשות במקביל להתאמות בשוק התעסוקה ומתן מענה לנשים שנפלטות ממנו בגילאי 55-60 ואינן זכאיות לקצבת זקנה או לפנסיה עד לגיל הפרישה הקבוע בחוק. בדיון נאמר שוב ושוב ע"י ח"כים מכל הסיעות, כי "מדובר בסוגיה מורכבת הדורשת פתרון כולל למנוע פגיעה קשה בציבור הנשים. "בעיות אקטואריות בביטוח הלאומי ובקרנות הפנסיה יש לפתור, אך לא על חשבון ציבור הנשים" אמרו.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קרא לשר האוצר להקים בהקדם ועדה ציבורית שתכלול את נציגי כל המגזרים להשגת פתרון כולל ונכון בסוגייה. "בכל מקרה - לא נאפשר העלאה אוטומטית של גיל הפרישה", אמר.

היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד שגית אפיק, ציינה כי לפי הפרשנות המשפטית שלה, המילה האחרונה בנושא נמצאת בידי ועדת הכספים וכי "אם לא תמונה ועדה ציבורית ע"י שר האוצר, גיל הפרישה לא יועלה באופן אוטומטי. כמו כן, אם תמונה ועדה ותגיש את המלצותיה, בידי ועדת הכספים סמכות אקטיבית להחליט אם לקבלן או לדחותן".

לדברי גלאון, "החשש הגדול הוא מפני הפרשנות של האוצר ולא מובן שבינואר 2017 הגיל לא יעלה ל-64. מתייחסים לסוגיית גיל הפרשה כסוגיה אקטוארית, שאם לא יעלו יהיו הפסדים של מאות מיליוני שקלים בשנה לביטוח הלאומי, בעוד שיש פה גם בעיה תעסוקתית. העלייה בתוחלת החיים מחייבת התאמות, אך גם בשוק התעסוקה ועד עכשיו לא נעשה דבר, עולם כמנהגו נוהג".

לדברי יחימוביץ', "נשים שעובדות בעבודות של צווארון לבן, סביר להניח שיירצו להמשיך לעבוד, אך הדיון הזה למען קבוצה ענקית שאף אחד לא סופר, נשים חלשות שעובדות במפעלים או בעבודות ניקיון, שרבות מהן נפלטות משוק העבודה לפני גיל 60 ושעבורן העלאת גיל הפרישה משמעותה גזירת עוני להרבה שנים ללא הכנסה, בלי קצבת זקנה ובלי פנסיה. והכל מתוך כוונה לייצב את מצב האקטוארי של קרנות הפנסיה והביטוח הלאומי".

לדברי לוי-אבקסיס: "נוכח העיוותים הרבים בשוק העבודה, העלאה אוטומטית של גיל הפרישה באופן רוחבי, תיצור מציאות של נשים רבות שתהיינה עניות". לדבריה, "הגיע העת להנהיג חשיבה דיפרנציאלית בישראל ולאפשר לנשים חזקות להמשיך לעבוד אם רוצות בכך ולאחרות לפרוש בכבוד".

נציגי האוצר בדיון אמרו, כי "אין כוונה לעלות את גיל הפרישה ללא עבודת מטה. השר בוחן הקמת ועדה בקרוב. אין מחלוקת שעצם העלאת גיל הפרישה תורמת להעלאת שיעורי התעסוקה גם של גברים וגם של נשים ומבינים שיש אוכלוסיות מסוימות שנצטרך למצוא להן פתרונות". יועץ שר האוצר, נדב שיינברגר, אישר את הדברים ואמר שהנושא נבחן ע"י שר האוצר, ש"בוודאי קשוב לרחשי הציבור בעניין".