הישג ראשון לחקלאים: יפוצו על פתיחת השוק ליבוא בפסח

(עדכון) - הרפורמה בענף החקלאות תידון במו"מ אינטנסיבי בין הצדדים שיסתיים בתוך 90 יום

אורי אריאל / צילום: רפי קוץ
אורי אריאל / צילום: רפי קוץ

יממה אחרי חשיפת "גלובס" על הרפורמה המהפכנית שמתכננים שרי האוצר והחקלאות, הגיעו החקלאים לסיכום עם שר החקלאות אורי אריאל, ולפיו הרפורמה תידון במשא-ומתן אינטנסיבי בין הצדדים שיסתיים בתוך 90 יום. כמו כן, סוכם כי בימים הקרובים תציג התאחדות חקלאי ישראל בפני משרד החקלאות ומשרד האוצר את התוכנית האסטרטגית לחקלאות שגיבשו החקלאים.

הפגישה בין הצדדים התכנסה בבהילות לאחר הפרסום ב"גלובס", ולפיו מתכננים השרים לבטל את מכסות הייצור בחקלאות ולבטל את פעילות המועצות החקלאיות הפועלות מכוח החוק, ובראשן את מועצת החלב, מועצת הלול ומועצת הצמחים. לתכנית זו אמורות להיות השלכות מרחיקות לכת על החקלאים.

אתמול (ב') תקף בחריפות מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, את שר האוצר וטען כי "כחלון לא מצליח להוריד את מחירי הדיור, ולכן הוא בא לחקלאים. מזל שהוא בחר להתעסק איתנו, והם לא יצאו למלחמה בעזה".

בפגישה עם שר החקלאות שהתקיימה אתמול השתתפו מנכ"ל משרדו, שלמה בן-אליהו; יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור; ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן. בפגישה נידונה גם החלטת שרי האוצר והחקלאות להגדיל את המכסות ליבוא מזון ללא מכס ואף לקבוע מכסות חדשות בתחומים חדשים.

החקלאים הגיעו להישג ראשון בפגישה, כאשר שר החקלאות הסכים להעניק להם פיצוי על פתיחת השוק לקראת הפסח. כפי שסוכם בין הצדדים ופורסם בהודעה משותפת שיצאה מטעמם: "בנוגע ליבוא בחג הפסח, ייעשו כל הצעדים הנדרשים, כדי שמחד לא יהיה מחסור בחגים של מוצרי חלב, בשר, פירות וירקות - ומאידך שהיבוא יהיה מידתי בהתאם לתנאי השוק כלפי החקלאים ותוך כדי פיצוי לחקלאים". עוד נכתב כי הצדדים "משתפים פעולה לקידום החקלאות ולהורדת יוקר המחיה בישראל, וכי הם מתנגדים לצעדים חד-צדדיים".

שר החקלאות, אורי אריאל, מסר כי "כולם מבינים שהמצב הנוכחי בעייתי, ושיש צורך להוריד את יוקר המחיה בישראל ולשמור על החקלאים. לכן אני שמח על שיתוף-הפעולה בין משרד החקלאות לחקלאים, כי דו-שיח הוא הדבר הנכון שבסופו של דבר גם יאפשר התקדמות אמיתית".