נמאס לכם מהסמארטפון? שוק הניידים ה"טיפשים" עדיין חי

אם בגלל ההשתעבדות למכשירים החכמים, אם בגלל מחיריהם הגבוהים וחיי הסוללה הקצרים, יש בקרב משתמשי הסמארטפונים מי שמחליטים להמירם במכשירים מהסוג הישן

מכשירים של נוקיה / צילום: רויטרס
מכשירים של נוקיה / צילום: רויטרס

בינואר עשה השחקן הבריטי אדי רדמיין כותרות ברחבי העולם כשהוא הצטרף לחבורה המתרחבת של סרבני הטלפון החכם. "זו הייתה התגובה שלי נגד להיות דבוק לאייפון שלי כל היממה חוץ משעות השינה", הוא הסביר. הוא חזר להשתמש בטלפון הטיפש המסורתי, שיכול בעיקר לקבל ולעשות שיחות.

הוא אינו היחיד. יש שוק קטן אך תוסס לטלפונים פשוטים וזולים כאשר הסמארטפונים הופכים לעוד יותר מורכבים ויקרים.

טלפונים עם כמה פונקציות בסיסיות כמו מוזיקה וגלישה לאינטרנט מוחלפים בהדרגה על ידי סמארטפונים זולים, אומר פרנצ'סקו ג'רונימו, מנהל המחקר למוצרים ניידים באירופה של קבוצת IDC. אבל יש עדיין ביקוש משמעותי לניידים מהסוג הישן.

חברת המחקר Strategy Analytics מעריכה שבשנה שעברה נמכרו בעולם 44 מיליון טלפונים ניידים בסיסיים, 2% מהשוק העולמי.

כמה יצרניות, כמו סוני ו-LG, כבר הפנו גב לניידים הבסיסיים, אבל יצרניות כמו מיקרוסופט וסמסונג עדיין מייצרות מכשירים לשוק הזה בכל שנה.

משתמשים רבים של סמארטפונים מבכים את העובדה שאלו מכשירים שמתקלקלים בקלות, מחייבים טעינה יומיומית ובתוך שנה יהיו ישנים לעומת גרסאות חדשות ומוכללות יותר. גם מכשירים חכמים בסיסיים מציעים כוח מחשוב שרוב המשתמשים אינם זקוקים לו.

כמה משתמשים קונים מכשירים עם אינטרנט מוגבל או ללא אינטרנט בניסיון מודע להתנתק מהעולם הדיגיטלי המודרני. ג'ו הולייר, מייסד חברת לייט פון, שייך למחנה הזה. אתלט הסקי לשעבר בן ה-25 פיתח טלפון בגודל של כרטיס אשראי ללא חיבורי נתונים ופונקציות אחרות מלבד שיחות. הוא מתאר איזו הקלה הוא חש ללא האפשרות לבדוק אי-מיילים או לעדכן סטטוסים.

אנליסטים אומרים שישנה גם תופעה של שימוש בשני מכשירים - סמארטפון יקר לשעות היום, ונייד זול בגודל כיס לשעות הערב.

לייט פון מתפקד כמכשיר נלווה לסמארטפון, אבל הולייר מקווה שהוא גם יעודד אנשים להתנתק מעולם האינטרנט המודרני.

 

יש גם סיבות פרקטיות להתנתקות מטלפונים חכמים. חיי הסוללה הקצרים הם מקור לתלונות קבועות, ונוסעים רבים עדיין נמשכים לאמינות ולחיי הסוללה הארוכים של הניידים הישנים.

מיקרוסופט משרתת את השוק הזה, באמצעות המותג נוקיה שהוא בבעלותה. הקבוצה האמריקאית השיקה בשנה שעברה את נוקיה 215, לדוגמה. זהו מכשיר פשוט ועמיד שיש לו חיי סוללה של 29 יום במצב רדום (סטנדביי). לנוקיה 515 יש חיי סוללה של 39 יום.

למכשירים הללו יש שכבה פשוטה של יישומים וקישורים בסיסיים לנתונים, אבל האטרקציה העיקרית היא תג המחיר, 30 דולר. הפרסומת של מיקרוסופט אומרת: "חיי סוללה יוצאי דופן ועמידות מרשימה הם תכונות סטנדרטיות. כשאתה משתמש בנוקיה, יש לך טלפון שבנוי להחזיק מעמד".

מכשירים טיפשים אפשר גם לתת לילדים כדי לשמור איתם על קשר. הם פשוטים, עמידים וזולים במקרה של אובדן. יש גם מכשירים פשוטים לקשישים, כמו אלו של היצרנית Doro, שהקלידים שלהם גדולים במיוחד ועוצמת הקול מוגברת, על חשבון מהירות הגלישה באינטרנט.

ג'רונימו אומר שהמוצרים הללו הם הזדמנות נישה ליצרניות. Doro צמחה להיות יצרנית הניידים הפשוטים השלישית בגודלה במערב אירופה אחרי מיקרוסופט וסמסונג, לדבריו.

הטלפונים הללו גם פופולריים יותר בעולם המתפתח בזכות השילוב של מחיר נמוך וחיי סוללה ארוכים. "שימוש בסמארטפון בכמה מדינות באפריקה איננו אופציה, כי הוא מחייב טעינה יומיומית של המכשיר", אומר ג'רונימו. "טלפון חכם גם לא אומר הרבה למשתמש שאין לו גישה לרשת דור שלישי, משום שהיא אינה קיימת או שההתחברות אליה יקרה להחריד".

אלו שחושבים שגם ניידים פשוטים הם יותר מדי מוזמנים לנסות את NoPhone Zero ב-5 דולרים. הוא טוען שהוא המכשיר הכי פחות מתקדם שיוצר אי פעם, אין לו קלידים ורכיבים ולמעשה הוא רק מלבן פלסטי. זו בדיחה, כזו שאומרת הרבה על חרדות הטכנולוגיה המודרניות שלנו.