הערכות: מיזוג סלקום-גולן יוכרע בהחלטת מדינה

המשמעות: ההחלטה אם לאשר את העסקה תתקבל במשותף, לראשונה, ע"י ראש הממשלה, משרד התקשורת, האוצר וכן רשות ההגבלים ■ מכאן, שהסיכויים לדחייה של העסקה גבוהים יותר מאשר הסיכויים לאשרה

מיכאל גולן ניר שטרן / צילום: אריאל בליאק וסיון פרג'
מיכאל גולן ניר שטרן / צילום: אריאל בליאק וסיון פרג'

גורם ממשלתי בכיר מעריך כי ההחלטה בעניין מיזוג סלקום-גולן טלקום תתקבל כהחלטה משותפת של המדינה, ולא יהיה מצב שבו כל משרד יחליט בצורה נפרדת. מכך ניתן ללמוד שהסיכויים לדחייה של העסקה גבוהים יותר מאשר הסיכויים לאשרה, כיוון שמשרד האוצר הביע כבר התנגדות תקיפה לאישורה, וראש הממשלה בנימין נתניהו גם כן הביע הסתייגות מאישורה.

מכאן ניתן להבין שלעמדת משרד התקשורת יש חשיבות מינורית במשוואה, כיוון שלנתניהו יש שיקולים אחרים, לא תמיד כלכליים, האם לאשר את העסקה או לא; ולכן משרד התקשורת יכול להמליץ את המלצתו, אבל בסופו של דבר נתניהו כשר תקשורת הוא שיכריע, כאשר סביר להניח שיעשה זאת לאחר שיקבל את חוות-דעתה של רשות ההגבלים העסקיים, ורק אז יוכרע גורלה של העסקה.

אחד השיקולים שראש הממשלה עשוי לשקול הוא החשש מפני פגיעה במעמדה הבינלאומי של ישראל בקרב משקיעים זרים, מכיוון שהתמונה העולה מהעסקה היא של משקיעים זרים שבאו לעשות סיבוב על המדינה, ניצלו את ההטבות שנתנה להם ובורחים מכאן עם רווח גדול. לא אלה המשקיעים שמדינת ישראל הייתה רוצה לראות כאן.

על כל פנים, בשוק ישנם יותר ויותר קולות שלכאורה מעידים כי הכיוון הכללי מצד רשות ההגבלים יהיה התנגדות לעסקה, אך אין לכך כל אישור. השאלה הגדולה היא האם הרשות תתנגד או שתסכים לאישור העסקה בתנאים מחמירים. מה שדי בטוח שיקרה הוא שאם הרשות תתנגד, סלקום וגולן יערערו לבית הדין להגבלים עסקיים במטרה להשיג אישור בתנאים.