מיני-מבחן דרכים: טויוטה אייגו 2016 - הצהרת אופנה

לשם טויוטה יש עדיין משקל לא מבוטל בשוק הרכב הישראלי ובמחיר של 69 אלף שקל לדגם רובוטי התחלתי, ועם עיצוב מאיר העיניים ומשמח לב, אפשר להניח שהאייגו תמלא את הייעוד השיווקי הצנוע שנקבע לה

פלח מכוניות המיני רשם בשנים האחרונות צמיחה מסחררת בישראל אבל בשנה שעברה הגיע אל מה שנראה כתקרת זכוכית. הוא רשם אמנם צמיחה צנועה של 7%, אולם זו מתקזזת עם העלייה הכוללת בשוק. נראה שהסיבה העיקרית היא המימון הנוח וזמין, שמאפשר כיום גם לבעלי תקציב נמוך "לשדרג" לרכב גדול יותר תמורת כמה עשרות או מאות שקלים בחודש.

על הקרקע הדלה הזו הזו נוחתת כיום טויוטה אייגו החדשה עם קלף חזק של עיצוב חיצוני. מדובר בשפת עיצוב מקורית ונועזת עבור טויוטה ובכלל עם שילוב של צורות גיאומטריות, קימורים עליזים (תפיחות על הגג, למשל) ושילובים הרפתקניים של צבעים. אם מוסיפים לכך גלגלי 15 אינץ' נאים, זנב מתוחכם ואפשרות לרענן מדי פעם את המראה באמצעות "קיטים" צבעוניים, מקבלים "כדור מרץ" אופנתי, שמצליח להסוות היטב את הממדים הזעירים ומחיר הבסיס.

 

העיצוב אפקטיבי גם בתא הנוסעים, עד לדרגה מסוימת. עמדת הפיקוד ממשיכה את הרעיון של "צעצוע למבוגרים" עם משטחי פלסטיק בגוון תואם לצבע הגוף, לוח פיקוד עדכני שמרוכז סביב שעון עגול וגדול וצג מגע צבעוני. ההגה וספורטיבי למראה, תנוחת הישיבה גבוהה יחסית, הראות ההיקפית טובה והמושבים הקדמיים נוחים באופן מפתיע. אפילו בידוד רעשי החוץ הוא ברמה של מכונית מודרנית גדולה.

מצד שני חללי האכסון מינימליסטים, החומר הדומיננטי בתא הוא פלסטיק קשיח למגע ודיפוני הדלתות דלים. כמקובל בפלח, המרחב מתאים לזוג עם ילדים רכים, אך מבוגרים מאחור יצטרכו לשיתוף פעולה מהיושבים מלפנים אם יחפצו במרווח רגליים סביר. גם נפח תא המטען מתאים להובלה אקראית בלבד. החלונות האחוריים, שנפתחים החוצה לכדי חרך צר, תוכננו במחשבה על פאריס הקרירה או קופנהגן הסגרירית, ולא מתאימים לשמש הישראלית. אחרי חניית צהריים צריך לפתוח את הדלתות ולהותיר את המזגן פועל כמה דקות לפני, שניתן לאכלס את המושב האחורי.

מתחת לעיצוב הרענן מסתתרת שלדה מוקשחת ומשודרגת. הבונוס הוא נוחות נסיעה טובה בהחלט ביחס לקטגוריה, עם ספיגה מוצלחת של מהמורות עירוניות. האייגו אפילו שומרת על יציבות מכובדת במהירויות של 120 קמ"ש פלוס. אחיזת הכביש שלה סבירה תודות לשימוש בצמיגים בממדים הולמים, ההיגוי חד ומדויק למדי ועם משקל עצמי של כ-870 קילו אפשר גם ליהנות מנהיגה על כבישים צרים.

מערכת ההנעה כוללת מנוע עם 3 צילינדרים בנפח 1 ליטר עם הספק של 68 כ"ס. המומנט הצנוע שדורש לשמור על סל"ד גבוה מאוד וקולני כדי להשיג דחף מתקבל על הדעת בעליות והמשמעות היא שימוש נמרץ עד אגרסיבי בהעברות הילוכים ידניים, תוך הקטנת השימוש במצב האוטומטי העצל של התיבה הרובוטית לפקקים בלבד. נהיגה כזו עלולה לפגום בצריכת הדלק המוצהרת (כ-24 קילומטרים לליטר) אבל אנחנו הצלחנו להשיג 18 קילומטרים לליטר גם מבלי לגלות רחמים כלפי המנוע.

הזירה הצפופה של פלח המיני הישראלי נשלטת כמעט בלעדית על ידי קוריאניות מאובזרות וגדולות יותר, כאשר כל שאר המתחרות נאלצות כיום להתמודד על השאריות. מנגד, לשם טויוטה יש עדיין משקל לא מבוטל בשוק הרכב הישראלי ובמחיר של 69 אלף שקל לדגם רובוטי התחלתי, ועם עיצוב מאיר העיניים ומשמח לב, אפשר להניח שהאייגו תמלא את הייעוד השיווקי הצנוע שנקבע לה.