פוקסקון הטייוואנית משתלטת על שארפ היפנית

פוקסקון תחזיק ב-65.9% משארפ אחרי קניית מניות חדשות שלה ב-118 ין למניה - מחיר נמוך ב-32% ממחיר הסגירה של מניית שארפ אתמול ■ שארפ תישאר חברה עצמאית, תשמור על המותג שלה בבעלות החדשה ומחויבת לשמור על תעסוקת כל עובדיה

פועלות מרכיבות מסך LCD במפעל של שארפ / צילום:בלומברג
פועלות מרכיבות מסך LCD במפעל של שארפ / צילום:בלומברג

קבוצת פוקסקון טכנולוג'י מטייוואן זכתה בהצבעת מועצת המנהלים של שארפ, שאישרה את השתלטותה על חברת שארפ ההיסטורית ביפן, מול הצעה יריבה שנהנתה מתמיכה ממשלתית יפנית. זהו ניצחון נדיר לחברה זרה ביפן. מניית שארפ צנחה ב-14% על רקע הכוונה להנפיק מניות חדשות במחיר הנחה.

פוקסקון (Foxconn), החברה-האם של Hon Hai Precision Industry, תחזיק ב-65.9% משארפ אחרי קניית מניות חדשות שלה ב-118 ין למניה, כפי שמסרה שארפ מאוסאקה בדיווח שלה היום (ה'). מחיר זה נמוך ב-32% ממחיר הסגירה של מניית שארפ אתמול. שארפ העדיפה בכל זאת את הצעת פוקסקון על פני הצעה של אינובייטיב נטוורק, חברה בתמיכה ממשלתית.

מועצת המנהלים של שארפ - יצרנית האלקטרוניקה הצרכנית שהוקמה לפני 100 שנה - הייתה צריכה לבחור בין הצעת החברה היפנית לשנות את החברה על ידי מכירת עסקים שלה, או להישאר חברה מאוחדת בבעלות זרה. פוקסקון, שהיא המרכיבה העיקרית של מכשירי אייפון של אפל, מקבלת כעת לידיה את אחת הספקיות הגדולות של צגים לטלפונים חכמים ולטבלטים. יו"ר החברה, טרי גו, מעוניין להרחיב את פעילותה, ולהפוך אותה גם ליצרנית של רכיבים ומכשירים אלקטרוניים.

"בעלי מניות שארפ ניצבים בפני דילול חד, אבל לכל הפחות המניה לא תהיה שווה אפס", אמר אטול גויל, אנליסט בקבוצת ג'פריס. "זה לא ניצחון לבעלי המניות, ואני ממש לא בטוח אם זהו ניצחון לפוקסקון, שבעלי מניותיה עלולים לראות את כספם פשוט מתנדף".

מניית שארפ ננעלה היום במחיר שפל של תשעה חודשים, 149 ין. החברה תגייס 484.3 מיליארד ין (4.3 מיליארד דולר) מהנפקת המניות לחברה הטייוואנית. פוקסקון תכניס גם 100 מיליארד ין לפיקדון ששארפ תוכל לקבל אם העסקה, שמותנית בהסכמת בעלי המניות שלה, לא תתממש. שארפ החליטה ללכת על ההצעה של פוקסקון אחרי בדיקה שלה מכמה זוויות, אמר שר המסחר היפני מוטו היאשי לכתבים בטוקיו.

במסגרת העסקה, פוקסקון תקנה מניות בכורה של שארפ ב-100 מיליארד ין שהן בבעלות מיזוהו פייננשל גרופ ומיצובישי UFJ פייננשל, כמחצית מהאחזקות של שני הבנקים הללו.

המבחן של יפן

המאבק על שארפ נתפס כמבחן לנכונותה של יפן לפתוח את כלכלתה להשקעות זרות, אחרי הטפותיו של רה"מ שינזו אבה לרפורמות שוק והשקעות זרות כדי להמריץ את הצמיחה. חברות יפניות שהתקשו בעסקיהן יכלו במשך זמן רב לסמוך על עזרה של ממשלת יפן והבנקים במדינה.

גו טס ליפן כדי לפנות אישית לחברי מועצת המנהלים של שארפ, ויותר מפעם אחת היה בטוח שחברתו סוגרת את העסקה. החברה היפנית המתחרה תכננה להזרים לשארפ 300 מיליארד ין במזומן, וטענה שהשווי הכולל של הצעתה לשארפ יגיע לטריליון ין, בתנאי ששארפ תמכור את אחזקתה בחברת סאקאי דיספליי פרודקטס ותקבל מימון מבנקים.

ההסכם שנחתם היום בא אחרי שנים של מגעים שהופסקו וחודשו עם פוקסקון, שהציעה 550 ין למניה של שארפ ב-2012, כאשר הין היה קרוב לשיא שפגע ברווחי החברות היפניות, ויצרניות מדרום קוריאה וסין שחקו את העסקים של צגי הטלוויזיה LCD של שארפ, שהיא המציאה. המניה ננעלה אתמול ב-174 ין. לפי מקור יודע דבר, הפעם נפגש גו גם עם ראשי בנקים ונציגי ממשלת יפן כדי לשכנע אותם לתמוך בעסקה של שארפ עם חברתו.

שארפ הייתה היצרנית הגדולה ביפן של צגי LCD בשנת העסקים 2013, כאשר רשמה הפסד שיא של 545 מיליארד ין (כ-5 מיליארד דולר בשער החליפין הנוכחי). שנה לאחר מכן רשמה הפסד של 290 מיליארד ין, מול תחזית לרווח, וכעבור חודשיים דיווחה על גירעון של 380 מיליארד ין. שווי השוק של שארפ נחתך אתמול לכ-300 מיליארד ין, לעומת כמעט 3 טריליון ין בשנת 2000.

שארפ תישאר חברה עצמאית ותשמור על המותג שלה בבעלות החדשה, כפי שמסרה בהודעתה. החברה היפנית, שמחויבת לשמור על תעסוקת כל עובדיה, תפתח יחד עם פוקסקון צגים גמישים של הדור הבא לסמארטפונים ומכשירים נוספים. גו הצביע על ההשקעה האישית שלו ב-2012 בחברה-הבת סאקאי של שארפ, ובמפנה העסקי שנעשה במפעלי יצרנית זו של צגי LCD, כהוכחה למה שפוקסקון יכולה לעשות בכל חברת שארפ.