"המחקר האחרון של שפע ימים גילה אבני חן יקרות ומאוד מעניינות"

כלי תקשורת באוסטרליה ראיינו מומחים, ובהם פרופ' ביל גריפין - שניהלו מחקר של שפע ימים - על משמעות התגלית החדשה לעולם אבני החן

יהלומים טבעת יהלום תכשיט / צילום: פוטוס טו גו
יהלומים טבעת יהלום תכשיט / צילום: פוטוס טו גו

הדיווח האחרון של שפע ימים על מציאה של מינרל חדש למדע, על-ידי פרופ' ביל גריפין מאוניברסיטת מרקיורי באוסטרליה, מבכירי המדענים באוסטרליה - עורר את התעניינותם של כלי תקשורת אוסטרליים אשר ביקשו לשמוע ממקור ראשון פרטים על המחקר נשוא הדיווח.

"אני והמכון שבו אני עובד מתעניינים בעיקר בתזוזות הנוזלים בעומק כדור הארץ, ומה שעורר את סקרנותנו בשפע ימים היו ההיבטים התמוהים שעולים מממצאי ה'מויסאנייט' שלא אמורים היו להתקיים במעטפת כדור הארץ, מאחר שהוא נזקק ללחץ חמצן נמוך מאוד, נמוך בהרבה ממה שבדרך כלל נמדד במעטפת כדור הארץ. מדענים רוסים שאיתם אני משתף פעולה במסגרת מחקר זה, שמעו על ממצאי המויסאנייט של שפע ימים, שגדולים פי 100 מאלה שנמצאו עד היום" כך מפי פרופ' גריפין למגזין J-WIRE בראיון שנערך לו והמתפרסם באוסטרליה.

מטרת האקספלורציה של שפע ימים היא אבנים יקרות (מסוגים שונים) שמקורן בעיקר באזורי הבזלת של הר הכרמל ועגני הניקוז של נחל הקישון, שבהם ביצעה שפע ימים תוכנית אקספלורציה מפורטת ומאוד מקצועית תוך שהם נעזרים בגיאולוגים שהועסקו בעבר על-ידי דה-בירס.

פרופ' גריפין: "ביצענו מחקר כימי ומיקרוסקופי לצורך קביעה מהם אותם אלמנטים האחראים על מגוון הצבעים השונים של הספיר, הרובי והקורונדום בצבעי כתום וחום המכונה על-ידי החברה "ספיר כרמל".

לשאלת הכתב ביחס למשמעות הכלכלית של הממצאים הגיב פרופ' גריפין כי: "המחקר האחרון, שכלל גם את ליטוש הקליפה מהאבנים, גילה אבני חן יקרות ומאוד מעניינות. אבני מויסאנייט סינתטיות, לדוגמה, נמכרות כיום בניו יורק במחיר יותר גבוה ממחירם של יהלומים סינתטיים, ולכן הקריסטלים הגדולים של המויסאנייט שנמצאו על-ידי שפע ימים גם הם מהווים בפועל מרבץ של אבנים יקרות. המרבצים הראשוניים והמשניים בעמק מכילים גם כמות קטנה של יהלומים, כמו גם מינרלים הנלווים ליהלומים, אשר לכולם שווי כלכלי גבוה".

פרופ' גריפין מאוסטרליה ביקר בישראל בפעם הראשונה בחייו בחודש שעבר על מנת לבחון יסודית את הפעילות של שפע ימים, לבקר במספר מוקדים של המקורות הוולקניים הראשוניים הנמצאים בשטחי הרישיונות של החברה, ולערוך הרצאות על תוצאות המחקרים שלו בכנס השנתי של אגודת הגיאולוגים הישראלית.