כלכלית ירושלים זינקה בכ-18%: האם יתפתח מאבק שליטה?

הצלחה במכרז המוסדי לקראת הנפקת כמחצית מניות חברת הנדל"ן תמורת 600-700 מיליון ש' ■ מלבד נחמה, שצפוי להזמין מניות בכ-150 ממיליון ש' ולהחזיק בכ-25% ממניות כלכלית, משתתפים בהנפקה גם בעלי ניאופרם דוד פורר, משה הבא ואיש עסקים אמריקאי, שהזמינו מניות בעשרות מיליוני ש'

שלמה נחמה / צילום: איל יצהר
שלמה נחמה / צילום: איל יצהר

האם צפוי להתפתח מאבק שליטה בחברת הנדל"ן כלכלית ירושלים  על רקע הנפקת המניות של החברה? הדבר יתברר ביומיים הבאים, לאחר השלמת השלב הציבורי בהנפקה לגיוס של 600-700 מיליון שקל.

מלבד שלמה נחמה, שחתם על הסכם לרכישת כ-28% ממניות החברה המשועבדות כיום לבנק לאומי, מתעניינים בכלכלית עוד כמה אנשי עסקים וגופים בולטים, שעשויים לחבור לנחמה או ביניהם לאחר ההנפקה. בין אלה נמנים דוד פורר, בעלי חברת התרופות ניאופרם, איש העסקים משה הבא, לשעבר יו"ר בזק ובכיר במשרד האוצר, ועוד איש עסקים אמריקאי (ישראלי לשעבר).

כל אחד מהגורמים הללו הזמין מניות בסכומי כסף משמעותיים של לפחות כמה עשרות מיליוני שקלים, בשלב המוסדי בהנפקה שבוצע ביום חמישי האחרון. בעלי עניין בולטים נוספים בכלכלית ירושלים, שבעקבות ההנפקה עשויים להשפיע על גרעין השליטה בה, הם חברת הביטוח הפניקס ובית ההשקעות פסגות, קרן ההשקעות הפרטית קלירמרק וקרן הגידור נוקד של רועי ורמוס ושלומי ברכה.

ביום חמישי, בד בבד עם חתימת ההסכם בין לאומי לנחמה, עדכנה כלכלית ירושלים על הבטחת גיוס הון של כ-480 מיליון שקל במכרז המוסדי בהנפקת מניות ואופציות, לפי מחיר מניה של 4.7 שקלים - גבוה בכ-6% משווי המניה הבוקר. אלא שכבר עתה ברור שהמחיר בשלב הציבורי יהיה גבוה הרבה יותר, על רקע הזינוק במניית כלכלית היום.

כלכלית ירושלים נהנתה מביקושי יתר משמעותיים בשלב המוסדי, שהגיעו ל-866 מיליון שקל, וככל הנראה מחר (ב') או מחרתיים החברה צפויה להשלים את השלב הציבורי, כך שבסופו של דבר תגייס כ-600-700 מיליון שקל, באמצעות הנפקת מניות שיהוו מחצית מהון החברה. את ההנפקה מובילה חברת לאומי פרטנרס המשתייכת לקבוצת בנק לאומי, נושהו של בעל השליטה הקודם בכלכלית, אליעזר פישמן.

דודו זבידה, מנכ"ל כלכלית ירושלים, הביע היום שביעות רצון מהביקושים הגבוהים שנרשמו בהנפקה. "בין אם יהיה בעל שליטה ובין אם החברה תתנהל ללא גרעין שליטה, המוסדיים הראו שהם מאמינים בחברה ובשתי האופציות האפשריות להמשך התנהלותה", אמר. "הכסף שגויס יוריד את המינוף של החברה, ישמש להקטנת חובותיה בשנתיים-שלוש הקרובות ויאפשר לנו שנתיים של עבודה כדי ליישם את התוכנית העסקית. אם כתוצאה מכך גם יגיע בעל שליטה חדש, זה יהיה מעולה".

לדברי זבידה, "לנו כהנהלה, מה שהיה חשוב הוא שהחברה תתייצב, והוכחנו שיש לנו מה למכור ושהשוק מאמין בנו. אף פעם לא דיברנו במונחים של הסדר חוב ותמיד חשבנו שיש מה לעשות כדי לשפר את המצב, ואני שמח שגם הדירקטוריון אימץ את ההחלטות ואת המדיניות הנכונה".

במבט קדימה, אומר זבידה כי "אנחנו רוצים להמשיך בפעולות משלימות בחברות הבנות ולהגשים את התוכנית האסטרטגית - הקטנת המינוף, מכירת הנכסים בחו"ל, חיזוק ההון ויצירת ערך".

גם האג"ח נהנו מעליות

מניית כלכלית צנחה ב-70% בשנה האחרונה, על רקע החשש ליציבות החברה בשל המשבר ברוסיה ואוקראינה, שבהן מרוכז חלק ניכר מפעילותה. כעת נראה כי משקיעים שבחודשים האחרונים התרחקו מהמניה, מריחים את האפסייד שהיא עשויה לייצר להם על רקע ניסיונות של גורמים שונים לרכוש את מניות השליטה בה, והיום היא רשמה זינוק דו-ספרתי שהגיע בשעות הצהריים ל-18%. כעת נסחרת כלכלית בשווי של כ-610 מיליון שקל. גם סדרות האג"ח של החברה (התחייבות כוללת של כ-1.9 מיליארד שקל) נהנו היום מעליות שערים חדות, שהגיעו בחלק מהסדרות לכ-6%, וטווח התשואות עליהן עומד כרגע על כ-4%-7%.

כאמור, בנק לאומי חתם ביום חמישי על הסכם להעברת מניות החברה המשועבדות לטובתו לידי שלמה נחמה, לשעבר יו"ר בנק הפועלים, וזאת ימים ספורים לאחר פיצוץ המגעים ביניהם. נחמה התחייב לקחת חלק בהנפקת המניות הנוכחית בהיקף של כ-150 מיליון שקל, כך שחלקו בכלכלית ירושלים יעמוד לאחר ההנפקה על לפחות 25% מההון.

ההסכם בין לאומי לנחמה לא נוקב בסכום שבו ירכוש נחמה את המניות המשועבדות לבנק, וקובע כי התמורה עבורן תשולם בשלושה תשלומים שנתיים החל מחלוף ארבע שנים ממועד השלמת העסקה, לפי שווי החברה במועד התשלום ובהתאם לנוסחה לחישוב השווי שנקבעה בין הצדדים. המנהלים המיוחדים שמינה לאומי למניות כלכלית המשועבדות לטובתו, עוה"ד איל רוזובסקי ורונן מטרי, מציינים בהסכם כי במקרה שהתמורה המצטברת תגיע ליותר מ-230 מיליון שקל, נחמה יהיה זכאי להפחתה מסוימת. לדבריהם, "לא ניתן כעת להעריך את סך כל התמורה הכספית שתשולם בסופו של דבר בפועל עבור המניות הנרכשות".

תביעה נגזרת על הפרת חובת זהירות

כלכלית ירושלים מחזיקה, יחד עם החברות הבנות שלה, ב-3.4 מיליון מ"ר של נכסים מניבים, מתוכם 1.9 מיליון מ"ר בישראל והשאר בצרפת, קנדה, גרמניה, רוסיה, אוקראינה ובלארוס. החברה נפגעה בצורה ניכרת מהמצב שהוביל להפסדים ברוסיה ובאוקראינה. סך החובות של כלכלית הם כ-1.9 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח וכ-980 מיליון שקל לבנקים.

הגיוס הנוכחי מצטרף להנפקת מניות קודמת שביצעה כלכלית ירושלים בדצמבר האחרון, במסגרתה גייסה כ-200 מיליון שקל, בעקבותיה דוללו החזקות אליעזר פישמן המשועבדות ללאומי מכ-40% לכ-28%. בנוסף, השלימה כלכלית בחודשים האחרונים גיוס אג"ח בהיקף של כ-125 מיליון שקל.

עוד עדכנה כלכלית ירושלים בסוף השבוע, כי קיבלה בקשה לגילוי ועיון במסמכים שהוגשה על ידי בעל מניות למחלקה הכלכלית בביהמ"ש המחוזי בתל אביב, כהליך מקדים להגשת בקשה לאישור תביעה נגזרת כנגדה וכנגד חברות הבת שלה - מבני תעשיה ודרבן, ונגד נושאי המשרה בהן. זאת "בטענה לכאורה של הפרת חובת זהירות בקשר להיעדר גידור הסיכונים שנבעו מפעילותן ברוסיה ובאוקראינה (באמצעות מירלנד וסויטלנד), ולגבי אליעזר פישמן ובני משפחתו, גם בטענה של הפרת חובת אמונים בגין ניגוד עניינים".

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"