"אנחנו יכולים להציל את עולם העיתונות ולהחזיר לו את היוקרה"

גופי המדיה מאבדים מדי שנה עשרות מיליארדי דולרים כתוצאה משימוש בחוסמי פרסומות ■ UntouchableAds הישראלית פיתחה מערכת שמתריעה בפני בעלי האתרים על שימוש בחוסמי פרסומות ומספקת פתרונות טכנולוגיים כדי להילחם בהם

בין שלל החששות שמלווים את המו"ל בן-ימינו, בולט באחרונה הפחד מחוסמי פרסומות. האפשרות הטכנולוגית לצרכן המדיה לצפות בתוכן דיגיטלי ולמנוע מפרסומת להופיע לפניו, גורמת נזק אדיר לגופים עיתונאיים שמנסים לקיים את עצמם בדיגיטל. ההערכות בעולם מדברות על עשרות מיליארדי דולרים שאבדו לגופי המדיה בגלל נטרול הפרסום, בחודשים האחרונים בלבד.

לאור המציאות הזאת, ככל שעולה כוחן של החברות המפתחות את חוסמי הפרסומת, טבעי שיתמלא השוק גם בגופים שמטרתם לייצר נוגדנים לחוסמי פרסומות. אם תרצו, האנטי-מחיקון של ימינו. חברת UntouchableAds הישראלית היא אחת מהן.

החברה התל-אביבית הוקמה ב-2015 על-ידי עידן קטלן, תומר גפני ונדב ברנדשטטר, בעל השליטה בווב פיק, המהווה גם בעליה המרכזיים של החברה, שהזרים בחודשים מעל מיליון דולר לחברה. המערכת שפיתחה החברה מתריעה בפני בעלי האתר כי הלקוח משתמש בחוסם פרסומות ומספקת לו סט פתרונות טכנולוגיים להתמודד עם כך.

בשיחה עם "גלובס" מאשר קטלן כי בשבוע הפרסום, שנערך לפני כמה חודשים בניו-יורק, האימה מחוסמי הפרסומות הורגשה היטב בדיונים ובמפגשים הלא רשמיים. "יש אנשים מאוד חזקים בתעשייה שרוצים להיכנס לתחום, בכיר לשעבר בגוגל גייס באחרונה 10 מיליון דולר לפיתוח טכנולוגיה שתספק פתרון דומה", הוא מסביר. "הטכנולוגיה שלנו נמצאת בפיילוט שלפי שעה נראה מצליח, עם מאות אתרים - אתרי חדשות ואחרים - בארץ ובעולם".

"להחזיר את ההכנסות האבודות"

באופן כמעט גורף, כל האתרים המובילים בישראל נסמכים על פרסום כערוץ הרווח היחידי או העיקרי. הממוצע מדבר על כ-20% משתמשי חוסמי פרסומות בארץ, דבר המהווה איום ממשי על האתרים אלה. בשנה האחרונה לבדה חל גידול של 69% בחוסמי הפרסומות, לפי PageFair, חברה העוקבת אחר תחום חסימת הפרסומות ומבטיחה למפרסמים לקבל חזרה את ההכנסות האבודות בגלל שימוש בחוסמי פרסומות.

ממבט לעולם, ברור כי זו רק ראשית המגמה. בעוד שהממוצע ממוצע הכללי מדבר על 25%-30% המשתמשים בחוסמי פרסומות בעולם, במדינות כמו יוון ופולין משתמשים בהם מעל 35% מכלל הגולשים באינטרנט. מצב זה מביא לשחיקה מתמידה ברווחיות האתרים ומאלץ אותם לתור אחר מקורות מימון אחרים. "הפיילוט שלנו מוכיח שאנחנו מצליחים להחזיר לאתרים שאנחנו עובדים איתם כ-90% מהרווחים שאבדו להם. אלה 22 מיליארד דולר שהולכים לאיבוד כל שנה".

- אתה אומר שאתם נלחמים בחוסמי הפרסומות, ולא מנטרלים אותם לגמרי.

"יש אתרים עם הצלחה של 100%, ויש כאלה של 80%. אנחנו מציעים את הפתרון ומבינים שלבעל האתר אין אפשרות להתמודד עם זה בעצמו. אנחנו לא מספקים רק את חוסם הפרסומות, אלא נותנים לו גם סט כלים להתמודד עם צרכן שמגיע עם הטכנולוגיה. למשל, אם המערכת מזהה שהמשתמש (יוזר) שהגיע לאתר משתמש באד בלוקר, היא תאמר לו לכבות את חוסם הפרסומות אם ברצונו לראות את הווידאו או לקרוא את הכתבה. אפשרות אחרת היא לנטרל את חוסם הפרסומות לחלוטין".

- המערכת מנטרלת מיידית או שהיא מאפשרת למשתמש להחליט אם הוא רוצה לעזוב את האתר?

"בעל האתר יכול להחליט האם הוא מעוניין לעדכן את המשתמש או לא".

- מה אתה ממליץ למנהלי האתרים שאתה עובד איתם?

"זה תלוי מאיפה המשתמש מגיע. בישראל עדיף להתריע בפני היוזר, אבל לא צריך לעשות את זה בכל פעם שהוא נכנס לאתר. בחו"ל עדיף להציג בצורה יותר עקבית את הכיתוב על כך שהאתר אינו מאפשר גלישה עם אד בלוקר, ואז אנחנו רואים שאנשים מכבים את חוסם הפרסומות. המטרה היא להחזיר את ההכנסות האבודות".

"להציל את האתרים מסגירה"

"בניגוד למה שנהוג לחשוב", מצביע קטלן על נתון שעשוי להפתיע - "חוסמי הפרסומות העיקריים הם למי שגולשים מהדסקטופ - 30% מהם מחזיקים בתוכנות המדוברות, לעומת רק 2% מהגולשים מהמובייל".

- אתה מאמין שחברה כמוכם יכולה להציל את העיתונות?

"חברה כמו שלנו יכולה לחזק את עולם העיתונות ולהחזיר לו את היוקרה שאבדה לו. צריך לזכור שגופים עיתונאיים הפועלים בדיגיטל נאלצים למצוא הכנסות ממקומות אחרים, וזה הופך אותם ללחיצים יותר ולמושפעים מגורמים כלכליים. אנחנו יכולים לסייע להנגיש תוכן איכותי יותר בלי לחצים ולהציל את האתרים מסגירה".

לדברי קטלן, "הפתרון שלנו מאפשר לאתר להשתמש במאגר הפרסומות המקורי שלו ולהחזיר את הרווחים האבודים מתוך הקמפיינים הקיימים והמוכרים לו. בנוסף אנו נותנים לבעל האתר כלי ניטור ודוחות על-ידי פאנל ניהול מורחב שפיתחנו. אנחנו מתמשקים עם תוכנות ניהול פרסום (כמו דאבל קליק)".

- מה התחזית לשנה הקרובה?

"אנו צופים כי ב-2016 בעלי האתרים יבינו שיש פתרון לחוסמי הפרסומות, וכי ההשפעות של המגמה יופחתו משמעותית".

שיעור האימוץ של חוסמי פרסומות במחשבים
 שיעור האימוץ של חוסמי פרסומות במחשבים