כך מטפלים במונופולים? מפעל מלט הר טוב מזהיר מחורבנו

כך מטפלים במונופולים? המדינה הפחיתה את המחיר המפוקח של המלט לנשר ■ המתחרה הקטנה מזהירה: "המדינה משמרת את המונופול"

מפעל נשר ברמלה / צילום: תמר מצפי
מפעל נשר ברמלה / צילום: תמר מצפי

"מלט הר טוב" שבבעלות משפחת ויל מזהירה כי תיאלץ להשבית את המפעל שלה ליד בית שמש ולפטר עשרות עובדים, זאת בעקבות הודעת משרדי האוצר והכלכלה והתעשייה על הפחתה של 5.35% במחיר המלט המפוקח לחברת "נשר". במלט הר טוב טוענים כי ההחלטה פוגעת באופן משמעותי בכושר התחרות שלה עם נשר, ומשמרת את מעמדה של האחרונה כמונופול בענף.

ההחלטה על הפחתת מחיר המלט לנשר הוסברה אתמול על ידי משרדי האוצר והכלכלה והתעשייה בירידה במחירי הנפט בעולם. שם אמרו כי ירידה במחירי המלט תתרום לירידת מחירי התשומות בענפי הבנייה והתשתיות באופן שעשוי להוביל למגמה של ירידת מחירים במשק כולו. הליך זה נעשה בהתאם לנוהל עדכון מחיר המלט שעוגן בהסדר שהושג בחודש ספטמבר 2014 בין הרשות להגבלים עסקיים לבין נשר. ההסדר כלל גם הבנות על מכירת מפעל המלט בהר טוב בידי נשר למשפחת ויל, כדי להעמיד לאפשר תחרות בענף הריכוזי והורדת מחירים. באמצע אוקטובר האחרון השלימה משפחת ויל את תהליך הרכישה של מלט הר טוב בהשקעה של יותר מ-180 מיליון שקל והיא מעסיקה כ-110 עובדים.

עוד נקבע בהסדר זה כי בתום הליך של כחמש שנים נשר תפחית את החזקתה לעד 76% משוק המלט. מחיר המחירון הרשמי של נשר לסוג המלט העיקרי שהיא מוכרת הוא 346 שקל לטון. בכוחה של החברה להוזיל את המחיר בכמעט 4% ללקוח שרוכש ממנה בהיקף של יותר מ-10,000 טון של מלט בחודש.

במכתב ששיגר בשם מלט הר טוב עו"ד איתי גפן לשר הכלכלה בפועל, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר האוצר, משה כחלון, נטען כי בעקבות ההחלטה על הפחתת המחירים לנשר החברה הצעירה שוקלת להפסיק את פעילותה במפעל הר טוב כבר בזמן הקרוב, וזאת כדי לצמצם הפסדים צפויים. "צעד זה יעשה בלב כבד ובצער רב על גורל העובדים, הספקים והנושים, אולם מלט הר טוב לא תוכל לשאת על גבה את מדיניות הממשלה לעידוד התחרות בענף המלט בנסיבות שנוצרו", נטען.

תבקש את התערבות המבקר

במכתבו של עו"ד גפן נטען עוד כי "טרם חלפו 100 ימי חסד, ופקידי ממשלה פועלים באופן שעלול להמיט חורבן על המפעל הנרכש, לגרום לסגירתו ולהביא לפיטורי עשרות עובדיו ולפגיעה אנושה בתחרות. עוד לא חלפו 4 חודשים מאז שקמו תעשיינים ויזמים פרטיים, השקיעו מאות מיליוני שקלים מכספם הפרטי ומהלוואות שנטלו, ודומה שהמונופול והביורוקרטיה הצליחו, שוב, לגדוע את התחרות במשק באצטלה מכובדת ומכובסת".

במלט הר טוב טוענים כי רכישת הפעילות בידי משפחת ויל נעשתה מתוך הבנה, ידיעה ותיאום עם כלל הרשויות הרגולטוריות ולפיהם המפעל ייהנה ממה שמכונה "הגנות ינוקא" מצד רשויות המדינה הרלוונטיות באופן שיאפשר לו להתבסס בענף ולפתח כושר תחרות בשוק ריכוזי שבו נשר פעלה כמונופול במשך עשרות שנים. "המפעל בהר טוב היה במשך שנים 'האח הקטן והמקופח' במשפחת נשר והוא רחוק מלהיות בחזית הטכנולוגיה בתחום ייצור המלט. הוא סובל מבעיות מבניות ותפעוליות קשות, שיצריכו בשנים הקרובות השקעות עתק נוספות מצד בעלי השליטה. עם זאת, כל אלה לא הרתיעו את בעלי השליטה להיענות לאתגר ולהירתם לחזון הממשלתי לשנות את השוק מיסודו", נכתב בפניה לנתניהו ולכחלון.

הלקוחות העסקיים המרכזיים של נשר הם אשטרום, הנסון, רדימיקס, שפיר וסולל בונה שצורכים כ- 70% מכמות המלט בישראל. גורמים שפעילים בשוק המלט טוענים כי נשר מוכרת ללקוחות אלה בהנחות משמעותיות, אך היקפן אינו ידוע. מצב זה מותיר למלט הר טוב מקטע צר של כ-30% בלבד משוק המלט כולו לתחרות מצידה. "במקום להגן על הינוקא המדינה מגנה על המונופול; ובמקום לסייע לתחרות - המדינה מתעללת במתחרים על ידי חיזוק המונופול והותרת הסדרים פוגעניים בענף", נטען בפניה לנתניהו ולכחלון. "לעוסקים בתחום התחרות מוכרת הפרקטיקה הפסולה ולפיה מונופול מוכן, ולעתים גם מציע מיוזמתו, הנחה במחיר המוצר או השירות המסופק על ידו וזאת כדי להתיש מתחרה קטן או צעיר. כך לעתים נוהגים מונופולים להוריד מחירים כדי לאותת לשחקנים נוספים להתרחק מהשוק. עבור נשר זו מכה קטנה בכנף, אבל למלט הר טוב, שהוא מתחרה קטן וצעיר, זו מכת מוות".

עוד נטען, כי בהחלטתה להפחית את מחיר המלט המפוקח המדינה לא הביאה בחשבון שיקולים כמו עידוד תחרות בענף ובחינת כוחה של מלט הר טוב להעמיד תחרות נאותה למונופול כמו נשר. "משרדי הכלכלה והאוצר עשויים לגזור כליה כלכלית על המפעל בהר טוב ולהוריד את השקעות הבעלים שלו לטמיון. ספק אם קיימת היתכנות כלכלית למפעל 'צעיר' להתחרות בשוק המלט בתנאים שנוצרו לנוכח הפחתת המחיר המפוקח. ממילא כושר הייצור של מלט הר טוב מוגבל ובהתאם לכך גם רווחיה, שכן היא מוכרת כיום מלט במחיר הנושק לגבול המחיר המפוקח ורווחיה בסיסיים ביותר. אם תיאלץ למכור במחיר נמוך יותר - לא יהיה מנוס מהפסקת פעילותה".

על רקע הפחתת מחיר המלט המפוקח מתכוונת מלט הר טוב לערער על ההחלטה של משרדי האוצר והכלכלה ולפנות לערכאות משפטיות בבקשה להוציא צו שימנע את המהלך. בנוסף, בחברה בוחנים את האפשרות לתבוע פיצוי כספי בגין נזק שמתהווה לה מכל הגורמים שמעורבים בתהליך קבלת ההחלטות בנושא, ולבקש את התערבות ועדת הכלכלה של הכנסת ושל משרד מבקר המדינה.

גורם ממשלתי אמר בהתייחס לטענות כי טרם התקבלה ההחלטה על הפחתת מחיר המלט המפוקח לנשר. מעמדה של מלט הר טוב נבחן באופן יסודי, וההחלטה שהתקבלה מאוזנת. זאת, בניסיון להוריד מחירים לצרכן תוך שמירה על היכולת של מלט הר טוב להמשיך ולהיות מתחרה רלוונטית בענף. "גם נשר וגם מלט הר טוב מוכרות מלט לרשות הפלסטינית במחירים נמוכים יותר מאלה שבישראל, ואין סיבה שהפחתת מחירים בשיעור של 5% תפגע במצב הדברים הקיים ביכולת של חברה לפעול", אמר הגורם. גורם המקורב למלט הר טוב אישר בשיחה עם "גלובס" כי החברה אכן מוכרת מלט לרשות הפלסטינית, אך במחירים הנהוגים בשוק הישראלי ובלי הנחה. הגורם הבהיר כי החברה לא מוכרת מלט לרצועת עזה.

לצד פעילות הייצור של מלט הר טוב אל מול המונופול של נשר, מייבאת חברת לב ברון מלט בהיקף של כ-10% מנתח השוק בישראל, ובתקופה הקרובה צפויה גם מספנות ישראל לייבא מלט לישראל באמצעות רציף חדש שהקימה בחיפה. בכוונת החברה להחזיק בכ-5% משוק המלט בארץ.