נסחפים בפאניקה עם העדר

תזכרו מה אמר באפט: "כאשר כולם חמדנים אני פחדן, וכאשר כולם פחדנים אני חמדן"

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

הדרמה בשווקים הפיננסיים בפתיחת שנת 2016 הזכירה למי שהספיק לשכוח איך נראה ומרגיש משבר בשוק ההון, ועד כמה מאתגרת עשויה להיות הדרך להשיג תשואה נומינלית חיובית צנועה, בעולם של ריביות אפסיות.

מצד אחד, בתקופות כה סוערות בשווקים המציאות הכלכלית מתערפלת, פוביות מתערבבות להן עם נתונים כלכליים, וגוררות משקיעים רבים לראות צל הרים כהרים.

ומצד שני, הדינמיקה השלילית בשווקים הפיננסיים כשלעצמה עשויה לדרדר את הכלכלה הריאלית, ממצב של צמיחה פושרת למציאות של משבר כלכלי ומיתון קשה. מעטים, אם בכלל, מסוגלים לחזות משבר כלכלי מבעוד מועד, ומעטים עוד יותר מסוגלים להעריך מתי המשבר הכלכלי יסתיים. במציאות כזו, הדומה במידה מסוימת לערפל-קרב, רבים מהמשקיעים נוטים לבצע את הטעות מספר אחת בניהול השקעות, והיא הניסיון לתזמן שווקים.

תזמון שווקים - הביטוי המקצועי המקובל הוא TO TIME THE MARKET - הוא היכולת לקנות מניות בתחתית, ולמכור אותם רגע לפני שהם רושמים רמת שיא, ומתחילים לצנוח. המשקיע המפורסם בתבל, וורן באפט, אמר פעם כי הוא אינו מכיר מישהו שמכיר מישהו, שיודע לתזמן שווקים. גם אנחנו לא מכירים אדם כזה. מי שטוען כי יש לו כדור-בדולח המאפשר לו לתזמן שווקים, מציג מצג-שווא או שאינו מכיר במגבלותיו המקצועיות.

במצב עולם של פאניקה בשוקי ההון קשה לא להידבק בהיסטריה הכללית, ולא להצטרף לגל המכירות. אולם הניסיון מוכיח, כי בדרך-כלל מדובר בתהליך הרסני לביצועי תיק ההשקעות. במצב עולם שבו שווי תיק ההשקעות מתכווץ יום אחר יום, הכסף שעמלנו עליו נשחק, ובמקביל הכותרות בתקשורת שליליות והתנודתיות בשיאה, הנטייה הטבעית היא להיסחף בפאניקה עם העדר.

וכך, אחת הטעויות הקשות שעושים משקיעים, מנוסים וטירונים כאחד, היא כניעה ללחץ הכללי, ומכירה גורפת של התיק כולו, בלי לעצור ולחשוב קודם פעמיים. נכון, ייתכן בהחלט שתיק ההשקעות שבבעלותנו כולל ניירות-ערך, שכבר מזמן היה צריך להיפטר מהם, אך סביר שלצידם יש גם השקעות וניירות-ערך אשר נסחרים עמוק מתחת לשוויים הכלכלי. במציאות כזו, יש להתייחס להגדרות המקוריות של תיק ההשקעות, ובראשן טווח הזמנים של תיק ההשקעות. שהרי אם תכננתם להשקיע לטווח הארוך, ייתכן שאין צורך כמעט בשינויים.

הניסיון מראה, כי מי שנמצא בבורסה כל הזמן, ממש כל הזמן (עשרות שנים) - מגיע לתשואות הגבוהות ביותר. הבעיה היא, שרוב הציבור נוטה לברוח בנקודות השפל, ולחזור קרוב לרמות השיא. זוהי אחת הטעויות הנפוצות והמושרשות ביותר, שקשה מאוד לתקן אותה.

בימי משבר וירידות שערים החוכמה היא - לא לשכוח שאם התוכנית המקורית הייתה לחסוך לעוד 5-10 שנים ואף יותר, אין סיבה להתרגש מהמהמורות שבדרך. מלכתחילה, צריך להיות ברור לכל משקיע, שיהיו כאלה. חשוב להיזכר גם בהגדרה המקורית של יכולת ספיגת ההפסדים שלכם. אם בניתם את תיק ההשקעות כראוי, רמת הסיכון שלו אמורה לשקף גם הפסדים שאתם יכולים לעמוד בהם בלי להגיע לבית-חולים ולא לישון בלילות בעקבות התקפי חרדה.

בדרך-כלל משקיעים הרצים למרחקים ארוכים, מצליחים בהשקעותיהם יותר ממשקיעים המחפשים את דרכם בשוק לפרקי זמן קצרים. מסחר בטווח קצר עשוי להיות די בעייתי, מאחר שאירועים שונים עלולים להשפיע על המגמה הקצרה ולשבש את שיקול הדעת. אירועים כגון פיגועים, הכרזה מדינית, בחירות, מלחמה, עלייה/צניחה במחירי הנפט, וכו', עלולים להשפיע על השווקים לטווח קצר, ולגרום למשקיעים למכור מניות מוקדם מהצפוי.

הזכרנו ציטוט מעניין של גורו ההשקעות וורן באפט, וגם נסיים עם ציטוט שלו. אותו וורן באפט הוסיף ואמר, כי "כאשר כולם חמדנים (תאבי-בצע) אני נוטה להיות פחדן, וכאשר כולם פחדנים אני מתחיל להיות חמדן". המשברים הכלכליים שפקדו את השווקים הפיננסיים בשנים האחרונות הוכיחו שוב ושוב, כי כלל האצבע של באפט הוא כלל עבודה טוב לאורך זמן.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.