אישום: סוכן מכירות וחברו "עקצו" חברת אלקטרוניקה במיליונים

סוכן מכירות בחברה לאספקת ציוד חשמל וחברו קשרו קשר על-מנת להוציא מחברת ארופד ציוד בשווי כ-7 מיליון שקל ולמכרו לאחרים, וזאת תוך התחזות וזיוף מסמכים הנחזים למסמכים של התעשייה האווירית

עדי מקדשי אחד החשודים בעבירות מרמה בתעשיה האווירית / צילום: רוני שיצר
עדי מקדשי אחד החשודים בעבירות מרמה בתעשיה האווירית / צילום: רוני שיצר

סוכן מכירות בחברה לאספקת כבלים, ציוד חשמל ואלקטרוניקה, וחברו קשרו קשר על-מנת להוציא מחברת "ארופד סחר בע"מ" ציוד בהיקף מיליוני שקלים ולמכור אותו לאחרים, מבלי לשלם את מלוא התמורה בגינו לחברה. על-מנת לממש את התוכנית העבריינית יצרו השניים מצג-שווא של ביצוע עסקת רכישת ציוד לגיטימית לכאורה עם התעשייה האווירית, תוך התחזות וזיוף מסמכים הנחזים להיות מסמכים לגיטימיים של התעשייה האווירית. באופן זה הם "רכשו" ציוד בהיקף כ-7 מיליון שקל ופעלו למכירת הסחורה לאחרים.

כך עולה מכתב אישום שהגישה היום (ג') פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) לבית המשפט המחוזי בעיר נגד חנוך פשדצקי, בן 68 מחולון, ועדי מקדשי, בן 44 מבת-ים, בגין קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף ושימוש במירמה, עורמה ותחבולה (עבירה לפי פקודת מס הכנסה). כמו כן, מקדשי נאשם גם בשיבוש מהלכי משפט. 

על-פי כתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד לילך כץ, המתלוננת היא מנהלת חברה לאספקת כבלים, ציוד חשמל ואלקטרוניקה מתל-אביב, והנאשם מקדשי עבד כסוכן מכירות בחברה מיוני 2014.

באישום נטען כי בראשית 2015 קשרו פשדצקי ומקדשי קשר להונות את המתלוננת ואת החברה, להוציא מהם ציוד במירמה ולמכור אותו לאחרים. במסגרת הקשר, נטען, הפעילו השניים מספר אנשים שזהותם אינה ידועה, בכללם אנשים שהציגו עצמם בכזב בפני המתלוננת כנושאי תפקידים בתעשייה האווירית.

עוד נטען כי ביוני 2015 התקשר פשדצקי למתלוננת והציג את עצמו בכזב כעובד בחברת אלתא, שהיא חברת-בת של התעשייה האווירית, וכמי שאחראי על הקמת עיר הבה"דים. פשדצקי ביקש להיפגש עם המתלוננת על-מנת לרכוש ציוד מהחברה, ולשם כך קבעו השניים להיפגש במפעל אלתא ביהוד. ביולי 2015 נפגשו השניים בבית-קפה סמוך למפעל אלתא ביהוד, לאחר שפשדצקי טען בפני המתלוננת כי משרדו ממוקם במפעל אלתא באשדוד.

בפגישה זו, נכתב באישום, סיכמו השניים איזה ציוד יסופק לפשדצקי, וכן סוכם אופן התשלום. יום לאחר מכן שלח פשדצקי למתלוננת מסמך מזויף הנחזה להיות מסמך רשמי של התעשייה האווירית, וכן מספר הזמנת רכש, ובה מפורטת בקשה לרכישת ציוד בסך 249,523 שקל. בסמוך לכך התקשרה למתלוננת אישה, שזהותה אינה ידועה, שהציגה את עצמה כ"שירן", המנהלת של פשדצקי והעוזרת של "משה", שמכהן בדירקטוריון אלתא ומורשה חתימה בחשבון. בשיחה זו סוכמו תנאי התשלום.

על יסוד הזמנת הרכש הכוזבת שביצע פשדצקי, נטען, ביולי אשתקד העבירה המתלוננת סחורה של החברה אל מפעל אלתא באשדוד. בהגיעה למפעל, התקשרה המתלוננת לפשדצקי. לאחר מספר שעות ובטרם נכנסה עם הסחורה למפעל, הגיע למתלוננת אדם אחר, שזהותו אינה ידועה, שהציג את עצמו כ"לירן". "לירן" היה לבוש בגדי עבודה וענד תג הנחזה לתג עובד, באופן שיש בו להניח את דעתה של המתלוננת כי הוא עובד אלתא.

"לירן" הרגיע את המתלוננת כי פשדצקי יגיע במהרה והפנה אותה למקום פריקה סמוך, הנמצא מחוץ למפעל, בציינו בפניה כי הוא עושה כן על-מנת להימנע מהתור לבדיקה הביטחונית.

בהמשך, נטען באישום, העבירה המתלוננת סחורה לפשדצקי ב-22 הזדמנויות. הסחורה שסופקה לפשדצקי כללה כבלים לארונות חשמל, סלילים, כבלים מיוחדים להובלת חשמל בעוצמה גבוהה וכן שקעים ותקעים. במספר הזדמנויות נכח אף "לירן" בהעברת הסחורה.

באישום נטען כי פשדצקי הרגיע את המתלוננת באמצעות מצגי כזב, לפיהם הסחורה עתידה לעבור לאלתא, וכי מקומות האספקה השונים הם נוכח פרויקטים שונים של אלתא. שוויה הכולל של הסחורה שסופקה מסתכם ב-7,097,460 שקל.

עוד על-פי כתב האישום, סמוך לאחר אספקת הסחורה פעלו הנאשמים למכירת הסחורה לאחרים. במספר רב של הזדמנויות העביר מקדשי את הסחורה לאזור התעשייה בברקן ולמחסום חורה, שם מכר את הסחורה לאחרים ששילמו תמורתה במזומן, ומשם הועברה הסחורה לשטחים ולעזה.

מהאישום עולה כי באוקטובר 2015 הועברו למתלוננת סך של 88,900 שקל במזומן, במקום סכום של כ-210,000 שקל שסוכם. פשדצקי ו"שירן", נטען, הרגיעו את המתלוננת כי התשלום מבוצע במזומן, שכן החברה לא עברה הליך מכרז. בהמשך הגיע פשדצקי למתלוננת ומסר לה 60,000 שקל נוספים.

עוד נטען כי בינואר 2016, ונוכח קשיים כספיים אליהם נקלעה החברה, פנתה המתלוננת ל"שירן" על-מנת לבקש ממנה אסמכתא בדבר היקף הסחורה שסופקה, באופן שיאפשר לה לפנות בבקשה להגדלת האשראי בבנק. בתגובה העבירה "שירן" למתלוננת מסמך מזויף הנחזה להיות כרטסת ספק של החברה בהנהלת החשבונות של אלתא מערכות בע"מ, ועל בסיס המסמך אושרה למתלוננת הלוואה בחשבון החברה. רק לאחר הפצרות חוזרות ונשנות של המתלוננת בפני פשדצקי, "שירן" ו"משה", הועברו סכומי כסף נוספים למתלוננת. סכומי הכסף שהועברו מסתכמים ב-1,328,900 שקל.

ב-17 בינואר, נטען, ניסתה המתלוננת להשיג את "שירן" ואת "משה", ללא הצלחה. המתלוננת התקשרה לפשדצקי, אשר הרגיעה בכזב כי השניים נמצאים בישיבות בכנסת. יום למחרת התקשרה "שירן" למתלוננת, אמרה לה כי התברר לה ול"משה" כי פשדצקי מוכר את הסחורה לאחרים, וכי עוקבים אחריהם. לצד זאת המשיך פשדצקי לעמוד בקשר טלפוני עם המתלוננת ולהבטיח לה בכזב כי תקבל את כספה. ואולם, על-פי האישום, הכספים לא שולמו.

בנוסף, באישום השלישי, מקדשי נאשם בשיבוש מהלכי משפט, לאחר שידע כי הוא דרוש לחקירה במשטרה והסתתר במשך כשבועיים בכוונה להכשיל את החקירה. בעת מעצרו נמצאה בכליו תעודת זהות מזויפת.