תנובה: מבצעים בירקות הקפואים מול ביטול הקלות ביבוא

קמעונאים: בפסח סנפרוסט תמיד נותנת הנחות של 40%, לא מדובר בשינוי ■ מנכ"ל ויטה פרי הגליל: "הפערים מוכיחים שפתיחת השוק ליבוא מיותרת"

קבוצת תנובה תציע מבצעי מכירה אגרסיביים בירקות הקפואים של סנפרוסט בתמורה לחזרתו של שר האוצר, משה כחלון, מכוונתו להתיר יבוא של ירקות קפואים ללא מכס - כך נודע ל"גלובס". מדובר בפתרון שנידון בין החקלאים לתנובה ועלה גם בדיונים מול משרדי האוצר והחקלאות. הכוונה היא שגם היצרנים האחרים יציעו מבצעי מכירה מיוחדים לחג.

חברת סנפרוסט-מעדנות, הנמצאת בבעלות מלאה של תנובה, צפויה להיות הנפגעת העיקרית מפתיחת השוק ליבוא של ירקות קפואים ללא מכס בשל שליטתה בשוק. לפי מקורות, בקבוצה מעדיפים לשחוק את הרווחיות לזמן מוגבל כדי למנוע נזק מתמשך לחברה.

תנובה והחקלאים מבינים שללא פתרון זמני לשרי האוצר והחקלאות שאיתו הם יוכלו לצאת כבשורה לצרכנים, כחלון ואריאל לא יוכלו לסגת מתוכניתם. התוכנית כוללת, בין היתר, הרחבת היבוא ללא מכס לקטגוריות כמו ירקות קפואים ורסק עגבניות.

שאלת המפתח היא מה יהיה גובה ההנחה שתינתן לקמעונאים ותגולגל לצרכנים, מכיוון שבכל פסח סנפרוסט עושה מבצעים, וכך גם יתר היצרנים. לדברי קמעונאי, בפסח מבצעי המכירה של סנפרוסט כוללים הנחה של 35%-41% על שורה ארוכה של מוצרים, ובמילותיו "בכל שנה האפונה של סנפרוסט הופכת להיות אחד הקורבנות, והיא לא נמכרת ביותר מ-10 שקלים".

הדבר מעלה חשש כי בפועל אותם מבצעים ישווקו לשרים כהישג, אף שלא מדובר בכל שינוי. בהקשר זה אמר מקור בממשלה ל"גלובס" כי נדונה אפשרות שהמבצעים יימשכו לכמה חודשים עד לגיבוש תוכנית כוללת מול החקלאים. בתנובה אישרו ל"גלובס" כי בכוונתם להקדים השנה את המבצעים.

פערים ענקיים

בתנובה חוששים גם מביקורת נוכח המחירים הגבוהים שגובה סנפרוסט-מעדנות. בבדיקה משותפת של "גלובס" ואתר פרייסז, שנערכה ב-24 בפברואר, נבדק המחיר הממוצע לצרכן של כל מוצר בכל סניפי הדיסקאונט של הרשתות, ועלו פערים של עשרות אחוזים.

הירקות הקפואים הפופולריים ביותר הם שעועית ירוקה, אפונה ירוקה וגרעיני תירס. בכל שלושת המוצרים המחיר של סנפרוסט גבוה משמעותית ממותגים אחרים. המחיר הממוצע של שעועית ירוקה חתוכה 800 גרם של סנפרוסט עומד על 14.8 שקל, לעומת 12.9 שקל לשעועית "המותג" ו-8.9 שקלים בלבד של "קנייה חכמה". מדובר בפער של 66.3%. פער של כ-53% נמצא באפונה הירוקה הקפואה (800 גרם). המחיר של סנפרוסט עומד על 17.4 שקל, המחיר של המותג הפרטי שופרסל על 11.9 שקל, ואילו המחיר של פרי הגליל עומד על 11.4 שקל בלבד.

לפי הבדיקה, גם בירקות הקפואים המיובאים קיימים פערים של עשרות אחוזים במחיר לצרכן. עבור במיה של סנפרוסט הצרכן משלם מחיר כמעט כפול מבמיה של המותג קניה חכמה - 16.2 שקל לעומת 8.2 שקלים. המחיר של סנפרוסט גבוה גם מהמותג פרי הגליל בכ-22%. פער דומה (84%) נמצא גם בברוקולי קפוא. מדובר בירק שמקור רובו ביבוא ומיעוטו בגידול ישראלי.

אושיק אפרים, מנכ"ל ויטה פרי הגליל, טוען כי הפערים מוכיחים שההקלות ביבוא מיותרות. לדבריו, גם אם יהיה יבוא בלי מכס, אנשים עדיין יקנו את המותג היקר. "זו סתם חארטה. אני יכול להגיד לציבור לא לקנות את המותג היקר? גם זו בעיה שלי? בשביל מה צריך לייבא? עובדתית, סנפרוסט עם נתח שוק של 70%. זה לא קשור למכס אלא להרס החקלאות. למה צריך לייבא אם יש מחירים כאלה?".

- הצרכן הישראלי מעדיף את סנפרוסט למרות המחיר הגבוה?

"מה שהצרכן מעדיף, כולם יודעים. אני לא נוקב בשמות של חברות אחרות. אם יש 3 שחקנים במחיר נמוך, אז אם יבוא שחקן רביעי, מישהו ייתן לו להיכנס למדף?".

ואולם, מהבדיקה עולה כי לא תמיד מדובר בהעדפה של הצרכן הישראלי למותג סנפרוסט ובמוכנות לשלם עליו יותר. בפועל, הזמינות של מוצרי סנפרוסט גדולה לאין-ערוך מזמינות המותגים הזולים יותר. המותג סנפרוסט נמצא כמעט בכל מקום, ובבדיקת סניפי הדיסקאונט הוא פרוס בכ-300 סניפים.

לעומתו, המותג פרי הגליל נמצא בעשרות סניפים בלבד, וגם אם מצרפים את הסניפים שבהם נמכר מותג פרטי המיוצר על-ידי פרי הגליל, הוא אינו מגיע לפריסה של סנפרוסט. חברת טלפרוסט, למשל, זוכה לזמינות נמוכה במיוחד: הברוקולי שלה נמכר ב-15 סניפי דיסקאונט בלבד.

לדברי קמעונאי, "אין בשוק הרבה תחרות, מכיוון ששטח ההקפאה בסופרמרקטים הוא יקר ומוגבל. אתה לא יכול להחזיק יותר משני מותגים בסניפים, ולכן כולם מחזיקים את סנפרוסט ומספר שתיים לידו". 

מסנפרוסט נמסר בתגובה: "אנחנו לא קובעים את המחיר הסופי לצרכן, אלא הקמעונאי". 

פערים של עשרות אחוזים גם בלי ההקלות ביבוא
 פערים של עשרות אחוזים גם בלי ההקלות ביבוא

 

החקלאות כערך?

אתמול (ב') נפגשו נציגי החקלאים עם נציגים ממשרדי האוצר והחקלאות לפגישה מרתונית שנמשכה עד שתיים בלילה. גורם בממשלה מסר ל"גלובס" כי נציגי המשרדים התבקשו להגיע להסכמות עם החקלאים לגבי פיצוי כספי שיקבלו החקלאים שיינזקו מהורדת המכסים.

מקור אחר בממשלה אמר ל"גלובס" כי "הכול זה במספרים, בכסף. מה שיפיל את הדברים זה לא גובה המכס או הסוג, אלא הכסף. אם החקלאים מקבלים שקל תמורת כל שקל שהם מפסידים, והכול בהסכמה, איזה טיעון יכול להיות להם נגד זה? הם טוענים שהם לא רוצים להיות נתמכים, אבל כשנותנים להם את חוק הגליל ותמיכות אחרות, זה לא נחשב נתמכים?".

לעומתו טוען מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, כי "בשבילנו החקלאות היא ערך שהוא הרבה מעבר לפיצוי של מישהו שייפגע כלכלית. אנחנו לא מוכנים למכור ענפים שלמים כמו ענף הזית. הכוונה היא להגיע לתוכנית אסטרטגית רחבה שתשמור על החקלאות לדורות הבאים ותיתן אפשרות לחקלאים לספק תוצרת חקלאית במחירים הוגנים".