מבקר המדינה: הדוח על מצלמות המהירות לא יהיה האחרון בנושא

הנהלת בתי המשפט: פרויקט המצלמות נחת עלינו כרעם ביום בהיר ■ אגף התנועה: הנהלת בתי המשפט הייתה עמוק בתוך העניין ■ ח"כ כבל: בחלם הזה אנשים נהרגים ■ ח"כ אלהרר: יד אחת לא יודעת מה עושה היד השנייה, ובסוף כולנו נפגעים

יוסף שפירא / צילום: אוריה תדמור
יוסף שפירא / צילום: אוריה תדמור

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה היום (ד') את הדיון הרביעי במסגרת השימוע הציבורי לבלימת הקטל בכבישים, יחד עם הוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ קארין אלהרר, והתמקדה בדוח שפרסם מבקר המדינה יוסף שפירא בשבוע שעבר בנושא מצלמות המהירות ואכיפת חוקי התעבורה.

ח"כ אלהרר אמרה בפתח הדיון כי דוח המבקר קשה ומעיד על כך שהמדינה מטפלת באופן שטחי בלבד בקטל בכבישים ולא עושה הכול כדי למנוע אותו. "זה אבסורד שיד אחת מציבה מצלמות, ויד שנייה מאכנת אותן לרמה לא טובה ונכונה כדי למנוע קטל, בתי משפט לא יודעים להתמודד עם העומס, ובסוף כולנו נפגעים".

ח"כ כבל שב וחזר על כך שאם היה רמטכ"ל שהיה מודיע בשנה הבאה יירצחו 355 בני אדם בפיגועים, הוא לא היה נשאר בתפקידו דקה אחת. הוא הוסיף כי מעטים הם הדוחות של המבקר שעוסקים בחיי אדם כמו הדוח הזה, שדרכו ניתן לבחון את הכשל בתחום. 

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, אמר כי הוא מקווה שהדיון הזה יהיה טריגר לחשיבה מחודשת, והוסיף כי זה לא יהיה הדוח האחרון בעניין. "כדאי שנשמע כמה מחלפים אפשר היה לבנות ב-136 מיליון השקלים שהושקעו בפרויקט ולחסוך תאונות כמו בצומת להבים ובמקומות אחרים", אמר.

יובל חיו ממשרד המבקר הוסיף כי "מה שמדאיג הוא שתוך כדי תנועה המערכות לא נעצרו כדי לבדוק את עצמן ולשאול אם הן בכיוון הנכון". הוא ציין כי 50 אלף דוחות נמחקו, ואמר כי יש חולשה משמעותית במערכת האכיפה, וזה הרבה מעבר למערכת המצלמות. "עיקר המבט מופנה למשטרה, אבל חשוב להבהיר שהדוח מכוון למשרד לביטחון פנים, לשר לביטחון פנים, למערכת המשפט, לשר התחבורה, ובסוף נדרשת פעולה של הממשלה", אמר.

 

ראש אגף התנועה, ניצב ירון בארי, הגיב ואמר כי רוב המלצות המבקר נלמדו ותוקנו. "הפרויקט הוא בן 3 שנים בסך-הכול, והדוח עוזר לנו להמשיך לתקן אותו. מצלמות המהירות יכולות לייצר 600 אלף דוחות בשנה, ומערכת המשפט מסוגלת לטפל ב-90 אלף הזמנות לדין בלבד. אנחנו לא מצליחים לנצל את הפרויקט בצורה מלאה, כי אין לנו מועדי משפט".

הוא הוסיף כי כיום יש 12 אלף דוחות שממתינים למועד למשפט. באשר לכיול המהירות אמר בארי כי אין מצלמות שצילמו לאורך זמן כשהן מכוילות על 250 קמ"ש, והסביר כי מדובר בתקופה קצרה של כשבועיים שנדרשה לכיולן. הוא התייחס לדוחות שניתנו לשוטרים ואמר כי כל 1,400 הדוחות טופלו ושוחזרו דוחות למי שהיה צריך. 

ח"כ חמד עמאר אמר כי "אם המשטרה אומרת שאפשר להפיק 600 אלף דוחות, ובתי המשפט יכולים לטפל רק ב-90 אלף, אז הטענה לא צריכה להיות כלפי המשטרה".

ח"כ כבל הוסיף כי את כל הדברים האלה היה צריך לבדוק לפני שנרכשו המצלמות. עוד הוא הוסיף כי בכוונתו לקדם הצעת חוק שתאפשר למעסיקים של נהגים מקצועיים לקבל את דוח ההרשעות של המועמדים לעבודה, לפני שמחליטים אם להעסיקו או לא.

ניצב בארי התייחס לכך בהמשך לתאונה בכביש 1 ואמר: "כנראה שיש אשמה יותר מתורמת של בכירים בחברת ההסעות, וזה הולך להתפתח לאחריות שילוחית של אנשים בחברת ההסעות. המצב החוקי היום לא מאפשר לי להעביר למעסיק את הנתונים. מעסיקים אסרטיביים ששולחים נהגים מצליחים לקבל את העבר התעבורתי, ואני אשמח שהחוק יאפשר לי להעביר זאת לחברות".

מנהל בתי המשפט, מיכה שפיצר, אמר כי 30 שופטים מטפלים ב-1.2 מיליון דוחות. "עבדנו עם המשטרה בתיאום מלא, עד פרויקט המצלמות שנחת עלינו כרעם ביום בהיר", אמר. הוא טען כי לא היה תכלול כולל של הפרויקט, וכשהתברר שיש בעיה, ניסו בהנהלת בתי המשפט לעשות את המיטב.

ניצב בארי טען מנגד כי "להגיד שהנהלת בתי המשפט לא הייתה חלק מהתהליך זה בניגוד לכתוב בדוח מבקר המדינה. הנהלת בתי המשפט הייתה עמוק בתוך העניין הזה". 

ח"כ יעקב פרי אמר כי הנתונים מזעזעים, אבל מהדוח עולה כשל מערכתי. "מסתבר שלא בודקים מראש מה עשויות לייצר המצלמות, ואז משקיעים כסף 136 מיליון שקל, ואנחנו עדים לממצאים של מחיקת דוחות. צריך לתת משאבים ולגרום ליתר שיתוף-פעולה ולתגבר את המשטרה בנושא האכיפה. זאת טעות להתנפל על המשטרה ועל בתי המשפט, אלה האמצעים שיש להם, ועם זה הם מנסים לעשות הכי טוב. אם נרד על משטרה או בתי המשפט, לא ייצא מזה כלום", אמר. היו"ר כבל העיר כי "אם זה ככה, בסוף אף אחד לא יהיה אשם בכלום". 

מפקד משטרת התנועה לשעבר, ניצב בדימוס ברונו שטיין, ציין כי פרויקט המצלמות לווה במחקר אקדמי, וכי הן מוקמו בכבישים "אדומים", היכן שנפגעו ונהרגו המספר הרב ביותר של אנשים, וכי המצלמות הביאו לירידה דרמטית בכמות הנפגעים. עם זאת, הוא הוסיף כי צריך לטפל בליקויים, וצריך יותר ניידות ושוטרים כדי לטפל בכך.  

בדיון השתתפה גם אירית מזרחי, שבנה אושרי נהרג בצומת תל-נוף כשחצה את הכביש במעבר חציה, ונהג שחצה את הצומת באור אדום פגע בו. היא סיפרה כי המערכת התעלמה מזכויות המשפחה, וכי בית המשפט התייחס באופן פוגעני לעדים והקל עם הנהג הפוגע.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כבל, סיכם את הדיון ואמר כי תמונת המצב שעולה מהדיונים, גם אחרי שבוע שעבר, היא נוראה. "יכול להיות שכולם צודקים, אבל זה נראה כמו חלם, רק שבחלם הזה אנשים נהרגים, וזה איום ונורא", אמר.

המבקר שפירא הוסיף כי הוא עובד על דוח נוסף שיבחן את מאבק המשטרה בנהיגה תחת השפעת אלכוהול.

יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, ח"כ אלהרר, דרשה לקבל נתונים על הדוחות ששוחזרו לשוטרים וכן את תוכנית הפעולה של משרדי התחבורה, ביטחון הפנים והמשפטים לטיפול בכשלים.