סיסקו רוכשת את ליבה סמיקונדוקטור ב-350-400 מ' ד' במזומן

מ-1998 ועד כה ביצעה סיסקו 12 רכישות בארץ בשווי כולל של 2 מיליארד דולר ■ בליבה סמיקונדוקטור, שמפתחת שבבי תקשורת, הושקעו רק 16 מיליון דולר - החזר "על הכסף" של מעל 20 ■ כל אחד משני מייסדי החברה יקבל כ-6 מיליון דולר לפחות ■ היזם אביגדור וילנץ יקבל כ-13 מיליון דולר, בדומה לאיש העסקים צבי לימון

חברת סיסקו / צילום: רויטרס
חברת סיסקו / צילום: רויטרס

עד כמה חשאית החברה הישראלית ליבה סמיקונדוקטור (Leaba Semiconductor) אפשר ללמוד מאתר הבית שלה שדי דל בפרטים עליה. "מכיוון שהחברה פועלת בסתר (stealth mode, הביטוי באנגלית שבו היא משתמשת, ט.צ.), אנחנו לא יכולים להגיד הרבה על מה שאנחנו מפתחים. אבל אתה יכול להירשם כאן (החברה מפנה את הגולש ללינק, ט.צ.), ואנחנו נשלח לך אי מייל ברגע שהמצב ישתנה", כך נכתב בעמוד "על החברה" באתר שלה.

ובכן, בדרך-כלל "המצב משתנה" כאשר ענקית כמו סיסקו רוכשת חברה כזו, ואז המסתורין מתחיל להתפוגג. וזה מה שקרה לליבה. לפי הידוע, החברה נרכשת על-ידי סיסקו  האמריקאית תמורת 350-400 מיליון דולר במזומן.

ישראל, כפי הידוע, אינה זרה לסיסקו, ומבדיקת "גלובס" עולה כי זו הרכישה ה-12 שלה, ומשנת 1998 ועד כה רכשה החברה האמריקאית חברות ישראליות בשווי כולל של כ-2 מיליארד דולר. למעשה, רכישת ליבה היא השנייה בגודלה, וקדמה לה רכישת אינטוסל בשנת 2013 תמורת 475 מיליון דולר, שהייתה הרכישה האחרונה של סיסקו בארץ.

סיסקו, נזכיר, היא אחת מענקיות הטק האמריקאיות, והיא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 135 מיליארד דולר. מנכ"ל החברה הוא צ'רלס רובינס, שהחליף בתפקיד את ג'ון צ'יימברס, האיש והאגדה, שמכהן כעת כיו"ר סיסקו.

מסיסקו נמסר בתגובה: "סיסקו בוחנת על בסיס קבוע את האופציות הטובות ביותר, שיאפשרו לה לתת מענה לצרכים העתידיים של השוק, בין היתר, את אלה הקשורים למוליכים למחצה. אנחנו בודקים אפשרויות אסטרטגיות שונות, ביניהן: רכישות, שותפויות ואינטגרציות. לכשיהיו לנו חדשות, נדווח לשוק בדרכים המקובלות".

מחברת ליבה לא נמסרה תגובה עד לפרסום הידיעה.

ובכלל, הענקיות האמריקאיות ממשיכות לפתוח את ארנקן כדי לרכוש טכנולוגיות ישראליות, אפילו כאלו שעדיין לא ממש הוכיחו את עצמן מסחרית. מתחילת השנה נמכרו 6 חברות ישראליות בשווי כולל של 1.4 מיליארד דולר.

ועכשיו נחזור לליבה סמיקונדוקטור. החברה הצעירה פיתחה שבבים המאפשרים לבצע ניתוב מושכל ויעיל יותר של תעבורת רשת. בגלל הגידול הגבוה בתעבורת רשת ובכמויות הגדלות של מידע המתאכסן בענן או בשרת פיזי, ועובר בין נקודות קצה שונות, יש צורך הולך וגדל בשבבים כמה שיותר חכמים שייעלו את אותה תעבורה.

מאחורי ליבה עומדים שני יזמים שכבר הוכיחו את עצמם בעבר: אייל דגן, שמכהן כמנכ"ל, ועופר עיני, שמכהן כסמנכ"ל טכנולוגיה. בשנת 2009 הם ביצעו את האקזיט הראשון שלהם כאשר מכרו את דיון נטוורקס, שהוקמה במהלך 2000, לחברת ברודקום תמורת 200 מיליון דולר. דיון, שגייסה עד מכירתה 54 מיליון דולר, פיתחה שבבים לקישור בין רכיבים במנגנוני הניתוב והמיתוג של ציוד תקשורת, וכל אחד משני מייסדיה נפגש בעת מכירתה עם מיליוני דולרים בודדים. לאחר המכירה, הצטרפו השניים לברודקום ישראל ועזבו אותה במחצית 2014 כדי להקים את ליבה.

להבדיל מהאקזיט של דיון נטוורקס, האקזיט של ליבה סמיקונדוקטור הוא הרבה יותר מרשים לפי מבחן החזר "על הכסף". החברה גייסה מאז הקמתה רק 16 מיליון דולר, וזה אומר החזר "על הכסף" של לפחות 20 - די מכובד עבור חברה שפועלת בקושי שנה וחצי.

לפי נתוני רשם החברות, לכל אחד משני מייסדי החברה נותרו 1.5% מהונה (שווי של כ-6 מיליון דולר), אך בעלת המניות הגדולה בה (51.7%) היא חברת נאמנות, שסביר מאוד להניח שמוטביה הם עובדי ליבה ואולי אפילו שני מייסדיה. לכן, ייתכן כי שכל אחד מהשניים יגזור מהמכירה קופון הרבה יותר גדול.

בגזרת ההון סיכון, לקרנות פיטנגו ובסמר יש 15.1% מההון כל אחת, ויתר המניות נחלקות בין משקיעים פרטיים, כאשר המוכר ביותר מביניהם הוא אביגדור וילנץ, היזם ששמו הולך לפניו. לוילנץ יש 3.3% מההון, וזה אומר שהוא יקבל כ-13 מיליון דולר. וילנץ, וזה לא סוד, נחשב לאחד ממומחי תעשיית השבבים בארץ. ההוכחה הראשונה לכך היא חברת גלילאו אותה הקים ומכר למארוול בשנת 2001 תמורת 2.7 מיליארד דולר. ההוכחה השנייה הייתה מכירת אנאפורנה לבס בשלהי 2014 לאמזון תמורת 350-370 מיליון דולר. עכשיו, כאמור, מגיעה עוד הוכחה ליכולתו של האיש לזהות חברות שבבים מצליחות.

משקיע פרטי אחר מוכר הוא איש העסקים צבי לימון, שותפו של שאול שני להקמת קרן ההשקעות מגנום. כיום לימון הוא שותף כללי בקרן ההון הישראלית מאגמה, והוא גם מכהן כדירקטור בחברת סיוה הישראלית שנסחרת בנאסד"ק. לפי רשם החברות, יש לו אחוז החזקה זהה לזה של וילנץ.

Leaba Semiconductor

שנת הקמה: 2014

מה החברה עושה: פיתוח שבבים לניתוב יעיל של תעבורת רשת

מייסדים: אייל דגן (מנכ"ל) ועופר עיני (סמנכ"ל טכנולוגיה)

סך גיוסי הון עד כה: 16 מיליון דולר

מספר עובדים: 40

מיקום: קיסריה, ישראל

מקור: IVC אונליין 

כל הרכישות של סיסקו בישראל
 כל הרכישות של סיסקו בישראל