חושף השחיתות קיבל התקף לב - ונשלח לכלא

שוקי משעול גולל בפני השופטת דניאלה שריזלי את השחיתות לכאורה ברשות המסים - אבל השופטת לא התייחסה לעדותו ■ מסכת ההתעללות שעבר חושף השחיתות לצד חברו רפי רותם

שוקי משעול / צלם: איל יצהר
שוקי משעול / צלם: איל יצהר

הערב (ד') ישודר בערוץ 10 הפרק הראשון בסדרת הכתבות של אורנה בן-דור, "דיני נפשות", על הפרקליטות ומערכת המשפט. במרכז הסדרה רשות המסים ושוקי משעול, מי שהיה בכיר ברשות וכיהן כממונה מע"מ תל-אביב.

כפי שפורסם בסדרת תחקירים ב"גלובס", משעול היה אחד ממנהיגי "קבוצת ה-15" - לצד רפי רותם שהיה קצין המודיעין של יחידת החקירות מכס-מע"מ - קבוצה של חוקרים שחשפו החל ב-2003 פרשיות שחיתות בצמרת רשות המסים ובתוך יחידת החקירות.

באחרונה החליטה השופטת דניאלה שריזלי להכניס את משעול לכלא למאסר בפועל של 5 חודשים, וזאת אחרי שהיא עצמה דנה את משעול ב-2012 ל-5 חודשי מאסר שיומרו לעבודות שירות של 5 חודשים, "אם יימצא מתאים לכך". זאת, בהמשך לפנייה מצד שירות בתי הסוהר (שב"ס), לאור התקף לב חריף ופגיעה אורטופדית, מה שגרם להידרדרות במצבו הבריאותי של משעול. שב"ס הודיע לבית המשפט כי משעול איבד את כושר העבודה אחרי גזר הדין ואינו כשיר לביצוע עבודות שירות.

משעול הוא זה שחשף בראשונה את הקשר שבין פרקליטת המחוז רות דוד לעו"ד רונאל פישר, כאשר דחה הצעה של פישר לשלם שוחד לדוד בהקשר לחקירה שנפתחה נגדו על-ידי הנהלת רשות המסים. משעול דרש לבדוק את הטיפול במיסוי של נישומים כבדים; למשל, עסקת רכישת סלקום על-ידי נוחי דנקנר; ההקלות לחברת דובק; מעורבות קובי בן-גור המאכער וידידו של מי שהיה מנהל רשות המסים, איתן רוב, בפרשת חקירת "תיק אלוג"; אבנר קופל (נטען נגדו לאחרונה פסק דין חריף בהליך אזרחי בעניין העלמות מס וכן הוגש נגדו כתב אישום); דודי אפל (בכלא); תיק מינויים חינם למקורבים בהיכל הספורט יד-אליהו והעובדת הבכירה ברשות המסים יעל פלטי, שהורשעה ב"עוקץ" של חשבוניות פיקטיביות במיליון שקל עם פעיל במרכז הליכוד ונכלאה.

ב"תגובה" לפעילותו של משעול, רשות המסים יזמה נגדו חקירה משטרתית סמויה ביאח"ה, שנמשכה כשנה וחצי. בסיומה הגישה הפרקליטות בראשות דוד כתב אישום נגדו, משום שקיבל שלא כדין 542 שקל יותר מדי בהחזר ביטוח הרכב. לטענת משעול, הוא כלל לא ידע על העברת הכסף לחשבונו. משעול הורשע ומנהל מאבק בטענה להתנהגות מגמתית של הפרקליטות כלפיו, בגלל מעורבותו ב"קבוצת ה-15".

"המלך הוא עירום"

השופטת שריזלי קבעה כי מדובר בסכום פעוט, ואולם הרשיעה את משעול בעבירות של הפרת סודיות לפי חוק מע"מ, מירמה, הפרת אמונים ופגיעה בפרטיות על רקע מסירת מידע מתיקי עוסקים במע"מ.

שריזלי הייתה בעבר מתמחה בפרקליטות מחוז תל-אביב ושירתה כקצינת חקירות ותביעות ביאח"ה. היא כיהנה בתפקידים בכירים בפרקליטות מחוז תל-אביב לצד דוד, וכסגן בכיר ראשון בפרקליטות מחוז מרכז, ולאחר מכן כשופטת שלום במחוזות תל-אביב ומרכז, בתקופה שבה דוד כיהנה כפרקליטת מחוז.

משעול העיד בפניה על מערכת הקשרים והיחסים האינטימיים בין עו"ד פישר לפרקליטת המחוז דוד, ואולם השופטת שריזלי לא התייחסה לעדות זו, למרות שדוד החליטה על הגשת כתב האישום נגד משעול.

משעול ביקש להישלח לשירות מבחן לצורך תזכיר לביטול ההרשעה. רביד שיפמן, סגן בכיר לפרקליטות מחוז תל-אביב, התנגדה לבקשה. גם השופטת דחתה את בקשתו של משעול.

בטיעונים לעונש בתיק הפלילי נגדו, אמר משעול: "בית המשפט הזה הפך אותי לעבריין על 542 שקל.. אני מרגיש בתיאטרון האבסורד. המלך הוא עירום. נדמה לי שהתובעת צדקה כשאמרה לנו בתחילת הדיונים, 'חבל על הזמן, כל מה שאנחנו רוצים, אנחנו מקבלים בבית המשפט'... נראה לי שלהיות צודק מול המערכות האלה זה דבר מסוכן".

בערעור שהגישו הן משעול והן שיפמן ביקשה הפרקליטות 24 חודשי מאסר בפועל, ומשעול ביקש לזכות אותו לחלוטין. בית המשפט המחוזי בירושלים החליט אחרי כשנתיים וחצי לדחות את שני הערעורים, והותיר על כנו את עונש 5 חודשי המאסר שירוצו בעבודות שירות.

לקראת מועד ביצוע עונש עבודות שירות באפריל 2015, נבדק משעול בוועדה רפואית בשב"ס לצורך שיבוצו. בעקבות הבדיקה הוחלט כאמור בשב"ס שמשעול אינו כשיר לביצוע העבודות, ועליו להתחיל שיקום קרדיולוגי ואורטופדי.

כך התגלגלו המהלכים המשפטיים: שב"ס העביר את הפנייה בענין משעול לבית משפט השלום בתל-אביב ב-5 באוגוסט 2015; ב-9 באוגוסט החליט סגן נשיא בית משפט השלום, השופט מרדכי פלד, להעביר את בקשת שב"ס לדיון בפני השופט צחי עוזיאל, ונקבע דיון ל-4 בנובמבר.

ב-29 באוקטובר הגישה שיפמן בקשה להשיב את התיק לשמיעה בפני השופטת שריזלי, שקודמה לשיפוט בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. ב-15 בנובמבר החליט נשיא בית משפט השלום, השופט אביחי דורון, להיענות לבקשה ולהעביר את התיק לשופטת שריזלי.

 

"אני מייצגת את עמדת המדינה"

כזכור, השופטת שריזלי דנה את משעול ל-5 חודשי מאסר שהומרו לעבודות שירות, והיא זו שקיבלה את הטיפול בהליכים החדשים בעניין משעול. באמצע 2015 ביקש ממנה משעול להאריך את מועד תחילת ביצוע עבודות השירות, כדי להשלים את השיקום הקרדיולוגי שבו היה מצוי. השופטת החליטה שאין לה סמכות לטפל בבקשה, ופסקה כי "על כן על משעול לפנות לממונה על עבודות השירות, או בצר לו, לבית המשפט המחוזי בירושלים. בית משפט השלום בתל-אביב סיים את מלאכתו".

ב-27 בדצמבר, במסגרת בקשה של פלוני בעניין עבודות שירות, הודיעה השופטת שריזלי בהחלטתה: "מאחר שבשלהי חודש נובמבר האחרון חליתי במחלה ממושכת, וכן משום שבסיכום עם הנהלת בתי המשפט אשהה בחופשה לצורך כתיבת פסקי דין, אתקשה לקבוע מועד לדיון מחדש בעונש. אשר על כן, מתבקשת המזכירות להעביר את התיק ואת הבקשה לסגן הנשיא לעניינים פליליים, כבוד השופט צחי עוזיאל".

3 ימים אחרי ההודעה של השופטת שריזלי לאותו פלוני על מחלתה וחוסר יכולתה לטפל בתיקו, ב-30 בדצמבר, היא הודיעה למשעול על דיון בעניינו שייערך באמצע ינואר 2016, על בקשת שב"ס לשינוי גזר הדין.

בדיון שהתקיים ב-18 בינואר הדהימה שיפמן מהפרקליטות, כאשר ביקשה להחמיר את הענישה ל-7-24 חודשי מאסר בפועל, והסבירה: "אני מייצגת את עמדת מדינת ישראל". נציגת המדינה, עו"ד שיפמן, לא הביאה בפני השופטת שריזלי פסק דין של בית המשפט העליון משנת 2010 בנושא עבודות שירות, שלפיו "לא ייתכן כי אדם עם מוגבלות ייאסר במקום שאחר לא ייאסר". עו"ד מנחם רובינשטיין, פרקליטו של משעול, ביקש להקל את העונש לאור ההידרדרות במצבו הבריאותי החמור של משעול.

השופטת שריזלי קבעה כבר בגזר הדין המקורי כי היא הקלה עם הנאשם תוך חריגה מהעונש הראוי שהינו בין 7 ל-24 חודשי מאסר, ועל כן פסקה כי שוקי משעול ייאסר ל-5 חודשים בפועל. על גזר הדין הוגש ערעור על-ידי עו"ד רובינשטיין שטען, בין השאר, כי מאסר בפועל לנאשם שנגזרו עליו עבודות שירות שאינו יכול לבצען בשל בריאותו הלקויה הינו "גישה עונשית לא אנושית לא מידתית ולא משפטית".