מבחן דרכים: רכב הפנאי וולבו V40 - חוזר מהכפור

מנוע 1.5 ליטר חדש ונמרץ ותג מחיר אגרסיבי, יחסית, מעניקים לקומפקטית של וולבו שילוב מעניין של ביצועים וסטטוס

וולוו v40
וולוו v40

שוודיה מתאוששת כיום מאחד החורפים הקרים בתולדותיה עם טמפרטורות, שצנחו בינואר אל מתחת למינוס 42 מעלות בצפון המדינה תוך שבירת השיא המתועד. אבל, במטה העולמי של וולבו-מכוניות בעיר גוטבורג האווירה לוהטת. החברה השוודית נמצאת כיום בעיצומה של תוכנית שאפתנית, שבמסגרתה היא מתכוונת להשלים בשלוש השנים הקרובות את החלפת כל קשת הדגמים שלה ואף להוסיף עליהם כהנה וכהנה דגמי ביניים חדשים.

רכב הפנאי הגדול XC90 כבר יצא לדרך ובחודשים הקרובים תצטרף אליו גם ה-S90 היוקרתית, היורשת של ה-S80, בגרסת סדאן וסטיישן. בשנה הבאה יצטרף להיצע גם רכב קרוס-אובר קומפקטי חדש ויוצג יורש חדש ומודרני ל-XC60 - וכל זה רק על קצה המזלג. בין לבין מתפנה כיום החברה לרענן גם את ה-V40, שהוא הדגם הנמכר ביותר של המותג.

באופן לא שגרתי, הרענון מבוצע בשתי פעימות. בשלב הראשון קיבלה הסדרה מנועים חדשים בסדרה לצד שדרוג הנדסי של השלדה. בשלב השני, שיחל לקראת השנה הבאה, יושלם התהליך עם מתיחת פנים קוסמטית, שתישאר עד החלפת הדגם כולו ב-2019.

בינתיים אנחנו עם השדרוג ההנדסי, שמגיע אלינו בעיצוב הקיים אבל עם גרסת בסיס חדשה, שמצוידת במנוע 1.5 ליטר טורבו ומחיר אגרסיבי, יחסית למותג, של כ-160 אלף שקל. ייאמר לזכות השוודים, שהעיצוב שהעניקו למכונית בעת ההשקה מצליח להיראות ייחודי גם אחרי שלוש שנים ומזוהה מיידית ברחוב. החרטום המחודד מעניק ניחוח ספורטיבי ומשתלב עם כתפיים מוצקות ועם פרופורציות, שנעות על הגבול שבין האצ'בק מגודלת לסטיישן ספורטיבית. דגם הבסיס שלנו הסתפק בחישוקים די בסיסיים וסתמיים בעיצובם, אולם מי שיצייד את הרכב בחישוקים ראויים, יזכה לנוכחות כביש שאין לה מה להתבייש מול עדות ה-GTI.

עיצוב תא הנוסעים ממשיך בינתיים ללא שינוי ולמרות שפה ושם כבר ניכרים בו סימני הגיל, הוא עדיין מקורי ולא שגרתי. במרכזו הקונסול המרכזי "הצף" של וולבו, לצד צביר שעונים דיגיטלי-אנלוגי עגול ומעט עמוס מדי. ההגה ספורטיבי ונעים לאחיזה ואילו המושבים הקדמיים הנוחים והמרווחים מספקים מזור לשרירים כואבים, בהתאם למסורת השוודית.

יש ברכב גם מערכת קול איכותית ומערכות בטיחות עדכניות, תפירה דו גוונית של מושבי הבד, ואיכות ייצור מכובדת, אך האווירה הכללית די ספרטנית. הדיפונים אפרוריים, כיוונון המושבים מסורבל וידני לגמרי ומסך המולטימדיה התקני הקטנטן דל יחסית למקובל כיום. הלקוח הישראלי כבר התרגל לקבל כיום צעצועים וחבילות "שואו-אוף" אפילו במכוניות זולות ללא התג "פרימיום" והיינו ממליצים ליבואן לשדרג את חבילת הבסיס בהתאם. אם קיה פיקנטו יכולה לספק גג חשמלי, אנחנו בטוחים שזה לא יגרום לוולבו לפשוט רגל. מרווח הפנים תואם את המקובל אצל המתחרות הישירות (ב.מ.וו 1, אאודי A3 וכו') אם כי הוא אינו מרווח משמעותית מזה של משפחתיות נפוצות. כנ"ל לגבי תא המטען, שיכול להכיל 335 ליטרים בלבד.

החידוש המרכזי נמצא מתחת לעיצוב ולתא הנוסעים והוא מתחיל במנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין חדש מפיתוח של וולבו, שמשודך לתיבה אוטומטית חדשה בת 6 מהירויות. הציפיות המוקדמות שלנו מהמנוע השוודי הקטן לא היו גבוהות, אבל וולבו סיפקה לנו תזכורת למסורת הספורטיבית המהוללת שלה. למרות הטורבו תגובת הדוושה חדה יחסית והמנוע בונה במהירות מומנט מאסיבי ומעיף את המכוניות במרץ ביציאות מהרמזור, על כביש המהיר ובעליות תלולות.

תיבת ההילוכים האוטומטית מכויילת כהלכה וכוללת מצב "ספורט", שלא נמצא שם רק כדי לצאת ידי חובה. למצב הזה יש תכנות אגרסיבי והוא מותח את ההילוכים כמעט עד לקו האדום. גם דף הנתונים מספק סימוכין למרץ המפתיע הזה עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.3 שניות - עשירית שנייה מהיר יותר מה-A3 המקבילה (עם 140 כ"ס) וכמה עשירות מהר יותר מדגם הבסיס של סדרה 1.

וולבו נוקבת בצריכת דלק רשמית של מעל 18 קילומטרים לליטר, אבל כמובן שכדי להתקרב אליה צריך לשמור רגל קלילה מאוד על המצערת ולהימנע מלהיכנס לתחום "החם" של הטורבו.

המרץ המוטורי המפתיע משודך לשלדה הולמת, שראויה בהחלט למנוע. וולבו השקיעה לא מעט פיתוח הנדסי בשלדה (הלא רעה לכשעצמה) של הפוקוס, שאותה קבלה בירושה מפורד, והתוצאה היא מכונית שמרגישה הדוקה, אוחזת בכביש היטב ופונה ברהיטות בפניות הדוקות. ההגה עדיין לא מדויק במיוחד ומרגיש מעט מעורפל בתוך הפנייה, אבל זו עדיין מכונית קלה וזורמת, שלא תקפח את חובבי נהיגה. גם נוחות הנסיעה סבירה ביחס למקובל בקבוצה והמכונית לא מתרסקת על מהמורות, למרות שהכיול נוטה לכיוון ספורטיבי.

עם תג מחיר של 160 אלף שקלים זו הוולבו הזולה ביותר שמוצעת כיום בארץ והיא בוודאי חוצה מלמטה רף של תמחור פסיכולוגי בקרב החובבים המושבעים של המותג. אבל, המחיר הזה יוצר דילמות גם בתוך המותג וגם מחוצה לו. תמורת תוספת של 9,000 שקלים אפשר לקבל את המכונית עם מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 190 כ"ס, שמייצר ביצועים מהירים יותר משמעותית. תוספת של 7,000 שקל כבר תכניס אותכם לאאודי A3 ספורטבק בסיסית, עם פחות ביצועים אבל עם מקדם אופנתיות גבוה. כך או כך, אנחנו האחרונים, שנתלונן על הורדת מחירים, ודגם "הבסיס" של ה-V40 מספק חבילה מאוזנת היטב של ביצועים, חיסכון ותדמית.

וולוו v40
 וולוו v40