לאומי: העליות בבורסה השבוע - לא סמן לשינוי כיוון בשווקים

בבנק לאומי ממשיכים להמליץ למשקיעים להגדיל מעט את החשיפה המנייתית בישראל, אך לא הגדלה מהותית - חשיפה "בינונית" ■ בנק אגוד: האפיק המנייתי צפוי להניב תשואה עודפת לאורך זמן, אם כי התנודתיות הגבוהה צפויה להימשך

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

הבורסה בת"א סיימה אתמול ביציבות וחתמה שבוע חיובי עם תשואה של 1.6%. המדד המוביל בבורסה, המעו"ף, ירד מתחילת השנה בכ-5.2% לאחר עלייה של כ-4% בשנת 2015. בבנק לאומי ממשיכים להמליץ למשקיעים להגדיל מעט את החשיפה המנייתית בישראל, לאור הערכה שקצב צמיחה חיובי (גם אם מתון) במהלך שנת 2016, והרכב הצמיחה, יתמכו בשיפור מסוים ברווחיות הפירמות.

הם מציינים, כי "הגדלה זו הושפעה גם מהשיפור בתמחור השוק לאחר הירידות החדות בחודשים האחרונים, ומדגישים שלא מדובר על הגדלה מהותית בסך החשיפה המנייתית בתיקים, וזו מוסיפה להיות חשיפה "בינונית". באפיק מניות חו"ל הם ממליצים לא לשנות את היקף החשיפה.

כלכלני לאומי מזכירים, כי בשוקי ההון העיקריים בעולם נרשמו השבוע עליות שערים וירידות במרווחי האג"ח הקונצרני. גם השבוע ניכר מתאם חיובי גבוה בין שינויים במחיר הנפט ותנודות באפיק המניות העולמי. הירידה במפלס החששות בשווקים הושפעה גם מפרסום נתוני מאקרו שהיו ככלל חיוביים.

הם כותבים בסקירת סוף השבוע שלהם למשקיעים, כי "יש להתייחס לעליות החדות בנכסי הסיכון השבוע כחלק אינטגרלי מהתנודתיות הגבוהה השוררת בשווקים, ולא כסמן לשינוי כיוון בכלכלה העולמית. מבין מכלול הגורמים המעיבים בנקודת הזמן הנוכחית על שוקי ההון, הסיכון של התפתחויות שליליות בכלכלה הסינית נראה כמהותי ביותר. הירידה החדה במחירי האנרגיה בשנתיים האחרונות, והזעזועים שירידה זו גורמת הן ברמת הפירמות והן ברמת המדינות, צפויים אף הם להמשיך ולהעיב על השווקים בעתיד הנראה לעין".

בלאומי ממליצים על איזונים נכונים בין נכסי סיכון (מניות, סחורות, אג"ח קונצרני) לבין רכיבי הנזילות והאג"ח הממשלתי המהווים "כרית ביטחון" בתיק ההשקעות, לצורך שמירה על רמת סיכון סבירה בתיק. גם חשיפה מטבעית בדגש על הדולר עשויה לתרום להקטנת הסיכון. איזונים אלה כבר באים לידי ביטוי מזה תקופה בתיקי ההשקעות המומלצים.

בבנק עוברים להמליץ על גידור חלקי של החשיפה המט"חית בתיק ההשקעות. זאת, לאחר תקופה ארוכה בה המליצו שלא לגדר כלל חשיפה זו, הגלומה באחזקות באפיק המנייתי והקונצרני בחו"ל. ההמלצה באה על רקע רגיעה מסויימת בשווקים, בעוד גורמי המאקרו הבסיסיים התומכים בהתחזקות השקל נותרו בעינם.

למרות התמחור הזול, בלאומי ממשיכים להמליץ על חשיפה מזערית בלבד לסחורות בתיקי ההשקעות. זאת, כיוון שהתאוששות הביקושים הגלובליים לסחורות אינה צפויה בטווח המיידי. הערכה זו מבוססת על כך שקצב הצמיחה העולמי צפוי להמשיך להיות מתון יחסית, ושהצמיחה העולמית תמשיך להיות ממוקדת בענפי השירותים והטכנולוגיה העילית, ולא בענפי התעשייה הכבדה.

אגוד: תשואה עודפת באפיק המנייתי לאורך זמן 

גם בבנק אגוד סבורים כי האפיק המנייתי צפוי להניב תשואה עודפת לאורך זמן, אם כי התנודתיות הגבוהה צפויה להימשך השנה. הכלכלנים ממליצים על חלוקה באפיק המנייתי של 60% חו"ל ו-40% לישראל. "מבחינת החשיפה הכללית למניות אנו ממליצים על חשיפה של 18% בתיק מייצג ו-32% בתיק הספקולטיבי. בהתייחס לחשיפה הגיאוגרפית באפיק המנייתי אנו ממליצים על חשיפה של 58% לארה"ב ו-23% לאירופה. אנו ממשיכים בהמלצתנו להיחשף לדולר באמצעות האפיק המנייתי. מבחינת רמות המכפילים העתידיים בהם נסחרים מדדי המניות, מדד הדאקס נסחר ברמת מכפיל עתידי מעניינת להשקעה כחלק מחשיפה לגוש האירו", הם כותבים למשקיעים.

באשר לדוח התעסוקה שיפורסם היום בארה"ב, בנק אגוד מעריכים כי "נתוני התעסוקה עשויים להשפיע על הציפיות להפחתת הריבית בהמשך השנה. הצפי הוא לתופסת של 195 אלף משרות ושיעור אבטלה 4.9% - ללא שינוי. נתונים חיוביים מהצפי עשויים להעלות את הסבירות להעלאת ריבית בארה"ב במהלך 2016, ולהיפך - נתונים פחות טובים מהצפי יקטינו את הסיכוי להעלאת הריבית", לדבריהם.

ביחס לשוק המט"ח מציינים בבנק אגוד: "נקודת התמיכה הקרובה לדולר מול השקל נמצאת ב-3.8 שקלים לדולר ואחריה ב-3.75 ש' לדולר, כאשר נקודת ההתנגדות הקרובה נמצאת ב-4 ש' לדולר ואחריה ב-4.05 ש' לדולר".