משטרת טורקיה השתלטה על משרדי העיתון המתנגד לארדואן

השוטרים פרצו למשרדי "זמאן", העיתון הנפוץ בטורקיה המשמש אופוזיציה תקשורתית לנשיא ■ בדרכם התעמתו עם אלפי אזרחים שמחו על סתימת הפיות, לאחר שבית משפט אישר לארדואן להחליף את הנהלתו ■ עורכו הראשי: "תקופה אפלה לארצנו"

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

משטרת טורקיה השתלטה הלילה (שבת) על מערכת "זמאן", עיתון האופוזיציה הנפוץ במדינה. זאת לאחר שבית המשפט באיסטנבול אישר לרשויות להשתלט על המערכת ולהחליף את ההנהלה. באותו בניין עובדים גם אנשי "זמאן היום" - עיתון האח היוצא לאור בשפה האנגלית.

אלפי אזרחים שהפגינו מחוץ למערכת באיסטנבול ספגו רימוני גז מדמיע וזרנוקי מים שהפעילה המשטרה. המפגינים הניפו את דגלי טורקיה, צעקו "עיתונות חופשית לא תושתק" - ונשאו כרזות שעליהן נכתב, בין היתר: "הורידו את הידיים מהעיתון שלי".

השוטרים תועדו מפילים את שער הכניסה לבניין המערכת ונכנסים אל המשרדים. שם, הם התכתשו עם העובדים המוחים. בסוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו", שאותה מפעילה המדינה, דווח כי מנהלים חלופיים מונו לעיתון. גורמים רשמיים לא אישרו את הדברים.

"למרבה הצער, זה הפך ב-3-4 השנים האחרונות למנהג, שכל מי שמדבר נגד מדיניות המשטר עומד בפני משפט, כלא או השתלטות של הממשלה", אמר העורך הראשי של עיתון "זמאן", עבדולחמיט בליצ'י. "אני חושב שזו תקופה אפלה לארץ שלנו, לדמוקרטיה שלנו. אבל אני לא חושב שהיא תמשיך. היא לא מתקבלת על הדעות, והיא לא יכולה להמשיך".

עורך עיתון "זמאן היום", סבעי אקארדסמה, הוסיף כי הממשלה "מבצעת מגוון רחב של ציד מכשפות נגד מתנגדיה. ארדואן אף אמר בעבר: 'אם קוראים לזה ציד מכשפות, שיהיה זה ציד מכשפות'. זאת אומרת שהוא מודה בדברים".

"תקריות כאלה הפכו לדבר שבשגרה בימים אלה", אמר רמזאן, קורא של העיתון שהשתתף בהפגנה הסוערת, שפוזרה על-ידי המשטרה בכוח בטרם התפרצה לבניין. "דברים שבחיים לא היית חושב שיקרו, קורים. זה בלתי אפשרי להצדיק את זה מבחינה הגיונית. זה בלתי אפשרי להצדיק את זה מבחינה חוקית. אנו מגנים זאת".

"חניקת העיתונות הביקורתית שעוד נותרה בטורקיה"

העיתון "זמאן" מזוהה עם יריבו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, איש הדת המוסלמי פתהוללה גולן, השוהה בארצות-הברית. גולן, שבעבר היה בן ברית של ארדואן, מואשם כיום על-ידי הרשויות בטורקיה בניסיון להפיל את הממשלה. זאת לאחר שב-2013 הדליפו אנשי משטרה, החשודים כמקורבים לתנועתו, על פרשת שחיתות שבה מעורבים בכירים בהנהגה הטורקית.

לא מדובר בפעם הראשונה שהרשויות בטורקיה סוגרות כלי תקשורת אופוזיציוניים המזוהים עם תנועתו של גולן. בנוסף, השבוע הודיעה קרן ביטוח הפיקדונות של המדינה כי בנק איסלאמי שממומן על-ידי תומכי גולן יפורק בתוך חודשים ספורים.

ארגוני זכויות אדם וגורמים רשמיים באירופה גינו את ההשתלטות על המערכת, שהתרחשה ערב מפגש פסגה בין בכירים טורקיה לגורמים באיחוד האירופי. הארגונים טוענים כי האיחוד מעלים עין מהפרות זכויות האדם והאזרח בטורקיה, שכוללות גם את מותם של אזרחים במהלך פעולות כוחות הביטחון נגד החמושים הכורדים. העלמת עין זו, לטענתם, היא בשל העזרה לה זקוקה אירופה בעצירת שטף המהגרים למדינותיה.

מחלקת המדינה האמריקאית, מנגד, גינתה אמש את ההחלטה של הרשויות בטורקיה להשתלט על העיתון, וכינתה אותו "מטריד". "אנו רואים זאת בתור צעד נוסף בסדרה של פעולות של רשויות החוק המונעות בידי הממשל ופוגעות בכלי התקשורת", מסר דובר מחלקת המדינה, ג'ון קירבי.

ארגון הוועד להגנה על עיתונאים, היושב בניו-יורק, הביע "זעקה" נגד ההשתלטות על "זמאן", ואמר כי היא "מפלסת את הדרך ל'חניקה' של העיתונות הביקורתית שעוד נותרה בטורקיה".