מירי רגב מבטלת את חוק הספרים אחרי שבוע הספר

עיקרי החוק הם הגדלת התמלוגים שמקבל סופר על הספר שכתב, הגבלת הרשתות להפלות ולתת עדיפות להוצאה מסוימת ו"תקופת הגנה" של שנה וחצי לספרים חדשים, שבה לא ניתן כמעט למכור אותם בהנחות

ח"כ מירי רגב / צילום: תמר מצפי
ח"כ מירי רגב / צילום: תמר מצפי

שרת התרבות מירי רגב מבטלת את "חוק הספרים", שנכנס לתוקפו לפני שנתיים. ביטול החוק בידי משרד התרבות והספורט ייכנס לתוקף לאחר שבוע הספר, שיחל השנה ב-15 ביוני. הביטול - כיוון שרגב סבורה כי החוק לא השיג את מטרתו הן מצד הסופרים והן מצד הוצאות הספרים

עם כניסתה לתפקיד אשתקד, הכריזה רגב כי תבטל את חוק הספרים. בהמשך הקימה השרה ועדה לבחינת העניין בראשות מנכ"ל המשרד, עו"ד יוסי שרעבי. בפני הוועדה הופיעו בכירי הענף, ונראה כי אף שהאריכה ימיה הרבה מעבר למה שתוכנן בתחילה (הייתה מתוכננת להגיש את מסקנותיה באוגוסט 2015), היא השפיעה על ההחלטה הצפויה.

"חוק הספרים" נחקק לאחר מאבקים קשים בין הגורמים השונים בענף ותהליך שנמשך שנים ארוכות. החוק נועד לסייע לסופרים להרוויח יותר מיצירתם וכן להוצאות הספרים, שמצבן החמיר על רקע מאבקי המחירים בין שתי רשתות הספרים - צומת ספרים וסטימצקי.

 

עיקרי החוק הם הגדלת התמלוגים שמקבל סופר על הספר שכתב, הגבלת הרשתות להפלות ולתת עדיפות להוצאה מסוימת (הגבלה שכוונה בעיקר ביחס לצומת ספרים, שבעליה מחזיקים בהוצאות כנרת זמורה ביתן ומודן) ו"תקופת הגנה" של שנה וחצי לספרים חדשים, שבה לא ניתן כמעט למכור אותם בהנחות.

אלא שהמטרות ספק אם השיגו את מטרתן תחת כנפי החוק החדש. התמלוגים לסופרים אמנם עלו, ואולם מחיר הספרים המלא בשוק, שבו הקוראים התרגלו למחירי ה-4 ב-100, הרחיק אנשים מלקנות ספרים. כתוצאה מכך, אמנם פֶּר ספר התגמול עלה, אבל מאחר שכמות הספרים שנמכרו צנחה דרמטית, הסופרים לא הרוויחו יותר מהספר שכתבו. נוסף על כך, לרוב הסופרים חשוב שספריהם ייקראו עוד יותר מאשר הרווח הכספי מכך, והיקף הקריאה של ספרים חדשים כמובן שפחת משמעותית, למורת-רוחם של הסופרים.

גם מצב רשתות הספרים לא השתפר. חולשתן אל מול הדואופול של צומת ספרים-סטימצקי גרם לכך שאמנם ספריהן החדשים נמכרו במחיר הקטלוגי (מחיר מלא), אך מעבר לכמות הנמוכה יותר של ספרים שנמכרו, הרשתות גם העלו את אחוזי ההנחה שגבו מההוצאות (וכתוצאה העבירו להן פחות כסף על הספרים) - על ספרים חדשים וישנים כאחד.

מנגד, נראה כי דווקא רשתות הספרים הרוויחו מהחוק. בצומת ספרים הרוויחו ממגוון ההוצאות בתצוגה שהחוק כפה עליהן, וסטימצקי התאוששה מהמצב הקטסטרופלי שבו הייתה לפני שנה וחצי (גם, וכנראה בעיקר, בשל עבודה מוצלחת מצד הבעלים וההנהלה החדשים).

לאן יובילו הדברים מכאן? ספק אם ביטול החוק ישפר את מצב הסופרים והענף, ויהיה מעניין לראות אם לצד ביטול החוק הצפוי תקודם הצעת חוק אחרת, או לחילופין, שבכל זאת יושאר חלק מהחוק, כמו למשל הגבלת על הרשתות להפלות ולתת עדיפות להוצאה מסוימת.