ב-62% ממשדרי האקטואליה בערוצים 2 ו-10 מופיעים גברים

ממחקר שערכה הרשות השנייה עולה כי התחום היחיד שבו יש עדיפות קלה לנשים הוא תחום ההנחיה (55%), בעוד שלגברים אין תפקיד מוגדר שבו הם דומיננטיים ■ קיים גידול בכמות המומחיות המוזמנות לאולפן ל-46% - אך הקטגוריה מהווה אחוזים בודדים מכל הדמויות על המסך

בכמעט 70% מהזמן שבו אנחנו צופים בתוכנית אקטואליה, אנחנו רואים מול עינינו גבר - כך עולה ממחקר מעמיק שביצעה הרשות השנייה, במטרה לבחון את הנוכחות הנשית בתוכניות החדשות בערוצים 2 ו-10.

ממוצע הזמן שמקדישה מצלמת חברות החדשות לאישה - בין אם היא מרואיינת, מומחית, מנחה או כתבת - עומד על 1 דקה, לעומת 1.34 דקות שגבר מקבל. ואם מומחה לנושא מסוים יוזמן לאולפן הטלוויזיה כדי לחוות דעתו על אייטם, המחקר מוכיח כי הוא יקבל 2.5 דקות - לעומת 1.2 דקות בלבד שתקבל מומחית.

המחקר, שנערך באמצעות מדגם ויפעת מחקרי מדיה, השווה בין 3 חודשים ב-2014 לאותה תקופה ב-2015. הנראות הנשית על המסך נבדקה מבחינת תפקידים, גיל, זמן המסך שהן קיבלו, ההקשר והאישים הבולטים שקיבלו נוכחות טלוויזיונית. כל הבדיקות נעשו סביב מהדורות החדשות והאקטואליה בימי חול ובסופי שבוע, עם התמקדות בפריים-טיים ובפרה-פריים. בסך-הכול קודדו כ-3,000 אייטמים ויותר מ-7,500 דמויות שהופיעו.

העולם החדשותי שייך לגברים. גברים מקבלים יותר זמן מסך, והטסטוסטרון מכתיב את השיח הישראלי בתוכניות שמושכות בכל ערב מאות אלפים. ואולם, המחקר מוכיח מגמת שיפור, ולו קלה. חלה עלייה בזמן המסך שנשים מקבלות, וכן בכמות המומחיות שהגיעו לאולפן.

אך אין לערער על התוצאות מובהקות: בשנת 2015, כמעט שני שלישים מהמופיעים על המסך היו גברים. רק 23% מהכתבים שהופיעו בתוכניות של חדשות 2 וחדשות 10 הן נשים. כשמדובר על פרשני המערכת, הפער גדול אף יותר - 92% מהפרשנים הם גברים. דווקא בתחום ההגשה-הנחיה, יש עדיפות קלה לנשים - עם 55% מסך ההופעות על המסך, לעומת 45% מגישים.

המחקר מראה כי המאמץ של המערכות לשפר את הנוכחות הנשית על המסך, ניכר בעיקר בתחום המומחים שמוזמנים לאולפן. מספר הנשים המומחיות (שאינן שייכות למערכת) זינק מ-19% בלבד מכלל המומחים ל-46% בשנת 2015. ואולם, עורכי המחקר מדגישים כי קטגוריה זו כוללת מיעוט דמויות ומהווה אחוזים בודדים מסך הדמויות. גם בכל הקשור למרואיינים בתוכנית האקטואליה ניכר גידול, אך הוא כמעט זניח - עדיין רוב גברי של 72% מכלל המרואיינים על המסך.

המחקר אינו כולל במכוון תקופה לא שגרתיות בכל הנוגע לשידורי החדשות, כמו תקופה הבחירות או תקופת מבצע "צוק איתן". לו הנושא היה נבדק, היה נמצא כי בתקופות אלה, במיוחד כאשר אנשי ביטחון וצבא זורמים אל האולפנים, הנוכחות הנשית אף מידלדלת. במוקד תשומת-הלב בכל הנוגע לאי-השוויון המגדרי, נמצאות תוכניות הפאנל השונות - "אולפן שישי" ו"פגוש את העיתונות" בחדשות 2, ו"שישי" ו"המטה המרכזי" בחדשות 10.

בתוכניות אלה מיעוט הנשים זועק לשמיים, והיחס הוא בדרך-כלל 4 פרשנים לפרשנית אחת, אם בכלל. ניכר כי בחברות החדשות קשובים לביקורת הציבורית, וב-2016, תקופה שלא נמדדה, על רקע המעבר של אילה חסון ל"שישי", החלו באולפני ליל השבת לשלב יותר נשים.

ב"אולפן שישי" של חדשות 2, למשל, הוסיפו לסירוגין לצדה של רינה מצליח, שעמדה לבדה מול רוני דניאל ואמנון אברמוביץ', פרשניות כמו דנה ויס, קרן מרציאנו ועמליה דואק, שהחלה להגיש בימי החול פינה כלכלית לצד יונה לייבזון. בחדשות 10 משודרת פינה צרכנית יומית בהובלתה של נגה ניר-נאמן.

עוסקות בעיקר בכלכלה וצרכנות

עיקר הגידול בכמות המומחות החיצוניות היא בערוץ 10. הנוכחות הנשית הדלה - רק 38% מכלל הדמויות במשדרי האקטואליה - זהה בשני הערוצים, אך בחדשות 10 ניכר שיפור רב יותר. בין 2014 ל-2015 עלה מספר המרואיינות בתוכניות האקטואליה של 10 מ-23% ל-30%, לעומת עלייה מ-26% ל-27% בחדשות 2.

תוכנית שתורמת משמעותית בערוץ 10 למספר המרואיינות היא "הכול כלול" של סיון כהן, שכל פרשניותיה ומרבית המרואיינות בה הן נשים. בעוד ש-25% מכתבי חדשות 10 הנראים על המסך בממוצע במהדורה הן נשים, בחדשות 2 עומד המספר על 21% כבר שנתיים.

על-פי המחקר, בעוד שלגברים אין תפקיד מוגדר שבו הם דומיננטיים על המסך, בקרב הנשים, סביר להניח שהן תהיינה מנחות, ובעיקר נראה אותן בתוכניות שעוסקות בכלכלה וצרכנות - זה התחום היחיד בו כמות הנשים עולה על כמות הגברים. בתוכניות האקטואליה עדיין יש רוב מוחץ לגברים - 79% מהדמויות על המסך הן של גברים.

כשמפלחים את הנוכחות הנשית בסוגי הכתבות, רק בתחום הצרכנות יש עדיפות נשית. בתחומי העבודה, הכלכלה והבריאות יש שוויון בין המגדרים, ואילו ביתר התחומים העדיפות הגברים מובהקת. בתחום הביטחוני למשל רק 26% מהכתבות או המרואיינות הן נשים. עוד מראה המחקר כי התחומים שנחשבו בשנת 2015 "נשיים" יותר, גם קיבלו פחות מקום על המסך.

המחקר גם מוכיח כי מנהלי ערוצי הטלוויזיה עדיין מרגישים בנוח כלפי גברים מתבגרים - אך שופטים בחומרה נשים מעל גיל 45. בעוד ש-69% מהנשים בחדשות הטלוויזיה המסחרית הן בנות 31-45, כ-41% מהגברים הם בני 46-65. רק 19% מהנשים המופיעות הן בגילאים אלה.

"דווקא בתקשורת ההתקדמות שולית"

לדברי יו"ר מועצת הרשות השנייה, אוה מדז'יבוז', "לצערי, גם ערב יום האישה 2016 נשים עדיין מקבלות זמן מסך נמוך משמעותית כמעט בכל סוגי התפקידים, ו'נידונות' לתפקידים ונושאים הנתפסים כנשיים ומחויבות לסטנדרט בלתי אפשרי של גיל ומראה. לערוצי הטלוויזיה המסחרית חשיבות ציבורית רבה, לא רק בתוכן שהם משדרים אלא גם בביטוי והייצוג שהם נותנים על גבי המסך לאוכלוסיות השונות בישראל".

לדבריה, "הרשות השנייה תוסיף לעבוד לצד ומול הגופים המשדרים כדי להבטיח שיפור דרמטי בנושא, כדי שבשנים הבאות הסיכוי של אישה למלא תפקיד משמעותי על גבי המסך יגדל משמעותית, ונזכה לראות מגוון רחב של נשים בתפקידים, גילים, סגנונות מראה ונושאים".

יו"ר הוועדה לבחינת נאותות ייצוג נשים בטלוויזיה מסחרית, יוכי פלר, אמרה כי "גם אם נדמה לנו שנשים מופיעות כל יום על המסך, העובדה הפחות נעימה היא שהן מופיעות באחוזים נמוכים. דווקא בתקשורת, אחד הכלים המרכזיים כיום להעלאת המודעות לשוויון מגדרי, יש התקדמות אטית וכמעט שולית. אני מאמינה שנתוני המחקר המקיף והעלאת הנושא לסדר היום מול הגופים המשדרים הם אבן-דרך משמעותית בהצגת צעדים קונקרטיים לשיפור המצב".

גורם בכיר בחדשות ערוץ 2 אמר בתגובה: "הנתונים שמוצגים במחקר אינם נכונים. הנתונים שבידינו מראים כי 40% מכתבי חברת החדשות הם נשים. חברת החדשות גאה שהמהדורות המרכזיות ותוכניות הדגל מוגשות על-ידי נשים. כמו כן, בדרג עריכת התוכניות והמהדורות, לנשים יש רוב ברור".

שינוי בכלכלה וצרכנות
 שינוי בכלכלה וצרכנות

פער מפתיע בבידור
 פער מפתיע בבידור