ביידן מגיע לישראל - ידון במחלוקת על חבילת הסיוע החדשה

שורש המחלוקת: דרישה שישראל תוותר על התוספות שהקונגרס מצמיד מסורתית לסכומים שהממשל מקציב לתוכניות הטילים המשותפות ■ הבית הלבן: "לא צפויה פריצת דרך בתהליך השלום במהלך ביקור ביידן"

ג'ו ביידן / צילום: רויטרס
ג'ו ביידן / צילום: רויטרס

סגן נשיא ארה"ב, ג'וזף ביידן, מגיע מחר (ג') לביקור בן יומיים בישראל וברשות הפלסטינית. בשיחותיו בירושלים הוא צפוי להתמקד בסכסוך הישראלי-פלסטיני ובמשא-ומתן המתמשך על חבילת סיוע חדשה לישראל, שתסדיר ותקבע את הסיוע הצבאי למשך 10 שנים, החל ב-2018, עם פקוע מזכר ההבנות שמסדיר את החבילה הנוכחית.

הבית הלבן הודיע בסוף השבוע כי לא צפויה שום "פריצת דרך" בסכסוך, וכי הדגש בשיחות יושם על שיתוף-הפעולה האמריקאי-ישראלי הגובר בסוגיות שונות, לרבות סוריה, איראן ודאע"ש.

ביידן ייפגש עם הנשיא, ראובן ריבלין, ועם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. ברמאללה הוא ייפגש עם נשיא הרשות, מחמוד עבאס.

לדברי "דיפנס ניוז", הבית הלבן מסכים להעלות משמעותית את סכום הסיוע השנתי ולהעניק למשרד הביטחון גמישות רבה יותר בהחלטות כיצד לנתבו, אך בתמורה דורשים האמריקאים כי ישראל תסכים לוותר על התוספות שהקונגרס מצמיד באופן מסורתי לסכומים שהממשל מקציב לישראל (plus-ups).

בשנים האחרונות, התוספות שהעניק הקונגרס לישראל גדולות ביותר מ-100% מהסכומים המקוריים שהציע הבית הלבן. יודגש כי לא מדובר פה על תוספות לסיוע השנתי השוטף, אלא על תוספות לסיוע נפרד (מתקציב משרד ההגנה) לפיתוח מערכות ליירוט טילים, כגון ה"חץ" או "כיפת ברזל", וכן לפיתוח אמצעים לגילוי מנהרות.

מקורות אמריקאיים המצוטטים בדיווח חישבו כי מאז 2009, השנה הראשונה של הסכם הסיוע הנוכחי, הסתכמו התוספות שהצמיד הקונגרס להצעות התקציב המקוריות של הממשל בכ-1.9 מיליארד דולר. כך, למשל, בדצמבר אשתקד אישר הקונגרס תוספת בסך 487 מיליון דולר לתוכניות פיתוח הטילים - יותר מפי שלושה מהסכום המקורי שביקש הממשל. הקונגרס אף אישר 40 מיליון דולר לפיתוח טכנולוגיות לגילוי מנהרות, אף על-פי שהממשל לא הקציב שום סכום לצורך זה. כאמור, ישראל מתבקשת לוותר על התוספות האלה. 

אולם כפיצוי, הממשל האמריקאי מוכן להגדיל משמעותית את סכום הסיוע השנתי, שעומד עתה על 3.1 מיליארד דולר בשנה. ישראל מקבלת את כל הסכום בבת-אחת בתחילת שנת הכספים האמריקאית (שמתחילה באוקטובר).

שר ישראלי, ששמו לא ננקב, אמר ל"דיפנס ניוז" כי הממשל מוכן להציע לישראל סכום שנתי בסך 3.8 מיליארד דולר, בשנתיים או ב-3 השנים הראשונות של מזכר ההבנות, ולאחר מכן להעלות הסכום השנתי בהדרגה. גודל החבילה כולה, ל-10 שנים, יהיה "יותר מ-40 מיליון דולר", לדברי השר.

על-פי השבועון, פקידים ישראלים או אמריקאים לא יכלו לאשש את הנתונים. כמו במזכר ההבנות הקודם, ישראל תחויב להוציא את כל סכום הסיוע לרכש בארה"ב, למעט 26.3% שאותם יוכל לנתב משרד הביטחון לרכש בתעשיות הביטחוניות בישראל. 

בנפרד, ישראל תוסיף לקבל חבילת סיוע נפרדת לפיתוח טילים ליירוט טילים, שגודלה טרם נקבע, אך היא לא תוכל לקבל תוספות מהקונגרס לפריטי הסיוע בחבילה זו. 

ביידן יבקר גם בירדן ובאמירויות הערביות המאוחדות.