"המטרה שלי שבחברות שבמדד ת"א 100 יהיו 50 מנכ"ליות"

חנה רדו, המשנה ליו"ר מקאן ויו"רית מקאן ואלי, הקימה בשנה שעברה את סופרסונס, ארגון הפועל לאיזון מגדרי בשדרות הניהול במשק ■ "גלובס" ליווה אותה במשך יום גדוש פעילויות ושמע ממנה למה חשוב לעזור דווקא לנשים חזקות

חנה רדו / צילום: איל יצהר
חנה רדו / צילום: איל יצהר

"במצפה אין הפרעות קשב"

9:30 / משרדי מקאן, רמת החייל תל-אביב

אין זה מובן מאליו שנפגשנו בתל-אביב. יכולתי למצוא את עצמי במצפה רמון, שם ממוקמת סוכנות הפרסום מקאן ואלי, שייסדה חנה רדו. המשרד התל-אביבי גדול ומרווח, ומה שמושך את מלוא תשומת-הלב הן התמונות המשפחתיות על הקיר, ובעיקר תמונה של 4 דורות - רדו, אמה, בתה ונכדתה התינוקת. הרכות המשפחתית הזו חדשה יחסית אצל מי שידועה כאישה חזקה וקרייריסיטית.

- היית מגדירה את הקריירה שלך כאישה בעולם של גברים?

"למען האמת, לא. איכשהו ראיתי תמיד גם את הנשים. היו שנים ששירה מרגלית הייתה מנכ"לית מקאן, אחר-כך הגיעה איריס בק. נכון, בשנים האחרונות הייתי הכי בכירה, אבל רוב הפעילויות שלי היו מאוזנות מגדרית. אני משערת שמשום כך הגעתי לפמיניזם באיחור. חשבתי שכל העסקים עובדים ככה".

בבעלותה של רדו דירה ביישוב הדרומי, כך שהיא מבלה לפחות חלק מהשבוע שם. מצפה רמון הוא גם הנושא של פגישתה הראשונה ביום זה, עם נועם ממכון המחקר גיאוקרטוגרפיה. נועם רוצה לשמוע ממנה על פוטנציאל הצמיחה של עסקים בדרום, והיא יותר משמחה לספר על הפרויקטים שלה. למקאן ואלי, הבייבי שלה, מצטרף בימים אלה מיזם נוסף, מדבר 19 - מרכז לשירותים דיגיטליים להנהלת וראיית חשבון, שירות לקוחות וכיו"ב, שגם הוא ממוקם במצפה רמון. אולם יש לה גם לא מעט ביקורת על התמיכה שהיא מקבלת מהמדינה, ליתר דיוק - היעדרה.

"אני לא מקבלת מהמדינה הטבות מס במקאן ואלי", היא מבהירה. "יצואנים מקבלים הטבות, אנחנו לא. המדינה לא באמת מעודדת יזמים. אני מקימה את 'מדבר 19' רק הודות ליד שאני מכניסה לכיס הפרטי שלי. בשנה הראשונה של מקאן ואלי עברתי משר לשר, ובמקרה הטוב בכלל הקשיבו לי. עברתי שנה של השפלות. המדינה אימפוטנטית. לא באמת מתאים להם שבאה מישהי כמוני שרוצה להקים מרכז תעסוקה", היא אומרת לנועם. "אני מחפשת בנרות פרצה של חוק כדי שכן יעזרו לי. במדינה, ובזה גם שכר המינימום אשם, עוזרים לך ככה שאתה 'כמעט' חי".

וקצת תקווה בכל זאת? הפריון, מעידה רדו, גבוה יותר במצפה, כי "אין שם הפרעות קשב".

"יש פה השראה"

11:00 / פגישה עם מורן קרמין-קורן, מייסדת ומנהלת Like and Share

קרמין-קורן, שהגיעה מחיפה, מתנצלת על האיחור, על הפקקים ועל העייפות, שנובעת מהיותה אמא לתינוקת טרייה. אחר-כך, היא נכנסת לעניינים ומסבירה מדוע רצתה להיפגש. "החברה שהקמתי, Like and Share, נולדה בחופשת הלידה הקודמת שלי. כיולדת, בכל פעם שקיבלתי דוגמיות ראיתי שאני ממשיכה להשתמש במוצרים, והבנתי שיש פה קהל משמעותי של אימהות ונשים".

החברה מונה היום 5 עובדות, המתפעלות דף פייסבוק של 50 אלף חברות מכל הארץ. רדו מתרשמת. "וואו", היא חוזרת ואומרת, וממהרת לשלוח לה הזמנה ל-Supersonas. "תשמעי, אנחנו צריכות לעשות משהו יחד", היא ממשיכה ומתפעלת. "5 עובדות, 50 אלף נשים, זו השראה".

- במבט כולל, עולם הפרסום שוביניסטי כמו שראינו ב"מד מן"?

"יש מעט נשים במשרות בכירות בפרסום בארץ ובעולם. זה תחום של גברים, אבל זה דומה לשאר העולמות. ככה זה גם אצל הלקוחות".

- בבנקאות בארץ יש ייצוג יפה של נשים במשרות בכירות.

"אל תשלי את עצמך. היו"רים הם בדרך-כלל גברים. המטרה שלי בסופרסונס היא שבמדד תל-אביב 100 יהיו 50 מנכ"ליות. היום למיטב ידיעתי יש 5 או 6".

"צריך גנרטור"

12:30 / פגישה עם מאיר ויינר ושי הרשטט, CTO ומנהל התמיכה במקאן

על הפרק: מערך התפעול והמחשוב במדבר 19. את הפגישה קוטעת שיחת טלפון מהדרום.

רדו: "אין גנרטור?".

הקול בצד השני: "בכל מצפה אין גנרטור!".

רדו: "יש הרבה הפסקות חשמל, אני רוצה שיהיה גנרטור בוואלי. תנו לי הצעת מחיר".

"אפליה מגדרית מזעזעת"

13:40 / הפסקת צהריים

שלא כהרגלה, היא יורדת כמה קומות לבית הקפה של מקאן. יש לנו 15 דקות בלבד לסיים את המרק לפני הפגישה הבאה. "בדרך-כלל אני חוטפת משהו במקום", היא מודה.

- הניהול שלך שונה מניהול של גבר?

"בטח. ניהול של אישה רואה את האדם לפני המשימה. גבר רואה קודם את המשימה".

- כלומר, הוא יותר ביצועיסט?

"כן, אבל זה פחות אנושי. גברים ונשים משלימים זה את זה. נשים עושות יותר שימוש באינטליגנציה רגשית, כדי למקסם את היכולות בביצוע המשימה. נשים מתחברות יותר לפן החברתי. לא סתם במצפה רמון, שלוחת פעילות המדיה החברתית, יש שתי מנכ"ליות. בקריירה שלי אף פעם לא חיפשתי דווקא גבר או דווקא אישה, וכך תמיד נוצר שוויון".

- איך הסביבה שלך הגיבה לזה שפתאום הפכת לפמיניסטית?

"מכל הדברים שאני עושה, הפמיניזם מתקבל הכי בברכה. יש אפליה מגדרית מזעזעת. הרי גם גברים יודעים שזה ככה. יש כאלה שקצת קשה להם, אבל רובם מקבלים".

- אי-אפשר שלא להתייחס לפרסומת של מקאן לבירה גולדסטאר עם הסיסמה "תגיד תודה שאתה גבר" וסרטון שבו הופיעו נשים באופן מגוחך. הגנת על הקמפיין.

"היום אני מצטערת על זה. זו הייתה טעות. לא הייתי צריכה לעשות את זה, וגם לא אעשה את זה שוב. מה שכן, אחרי שהקמתי את סופרסונס לא חשבו לראיין אותי על מידת נוכחותן של נשים בדירקטוריונים, אבל כשהיה הסיפור עם גולדסטאר כולם עטו עליי. פרסומות משקפות מציאות - ודווקא על המציאות לא רצו לראיין אותי".

"גם בגיל 50 אפשר לפרוץ"

14:00 / פגישה עם אופיר לויתן, CFO, ועמית משיח, מנכ"ל מקאן תל-אביב

"סלחו לי שאני אוכל בפגישה, היה לי יום פסיכי", מתנצל משיח ומציע ליושבים לחלוק אתו סושי. נושא הפגישה הוא חיזוק פעילות הדיגיטל בוואלי, ומשיח מציע כיוונים. "הייתי רוצה לבדוק אם אפשר להעביר להם אאוטסורסינג טכנולוגי. אני רוצה שנעשה פה חדר ואלי. יהיה מסך קבוע עם טלפון ונהיה איתם בקשר. אני אגיע לבקר בתחילת אפריל", הוא מבטיח ואץ לפגישה הבאה.

- איך הניהול שלך השתפר עם השנים והניסיון?

"התחלתי לראות את האדם. בשלב מסוים בקריירה חשבתי שמקצוענות זה הכי חשוב, ולאחרונה הבנתי שמקצוענות חייבת ללכת עם אנושיות. כשהייתי יותר צעירה לא התחשבתי באימהות. אם אישה לא חזרה מחופשת לידה אחרי 3 חודשים, קיבלתי את זה, אבל לא הבנתי. היום אני מכבדת את זה הרבה יותר. מה שהכי הבנתי, זה שדווקא כשאנחנו מגיעות לגיל 50, אנחנו יכולות לעשות יותר דברים. זה בסדר שעד אז יהיה איזון בין משפחה לעבודה. כשהייתי בת 40 לא חשבתי שהכול עוד לפניי, ולכן הייתי נחושה להגיע למקסימום על חשבון הכול. היום אני מבינה שגם בגיל 50 ו-60 אפשר לפרוץ".

- כשילדת, ניצלת את כל חופשת הלידה?

"את הבת הראשונה ילדתי בגיל 25 כשעוד למדתי ועבדתי, ולא לקחתי בכלל חופשת לידה. יומיים אחרי הלידה השנייה חזרתי הביתה ולמחרת כבר הכנתי משכורות. הייתי מנהלת כספים, בת 29, לא עלה על דעתי לקחת חופשה".

- למה בעצם?

"במשך הרבה שנים, ואולי גם היום, חשבתי על הספר 'רק הפרנואידים שורדים' של אנדרו גרוב, מולטימיליונר שהיה באינטל. זה היה המוטו שלי".

- זה פמיניסטי לחזור מהר לעבודה או שזה פמיניסטי לא לחזור?

"שאלה טובה ומכשילה. זה אנושי לא לחזור לעבודה. אני רואה את הנכדה שלי ואני לא יכולה לחשוב שהבת שלי תעזוב אותה. אני מעודדת אותה להישאר איתה בבית כמה שיותר".

- את בנך הצעיר ילדת בגיל 44. למדת מהניסיון ויצאת לחופשת לידה?

"חזרתי אחרי 10 ימים. אילולא עברתי ניתוח קיסרי, הייתי חוזרת קודם, כי זה מתאים לי, ואני אוהבת לעבוד, לקדם, להשפיע, ליצור. כל אחת ומה שמתאים לה, אבל לפני 10 שנים לא הייתי מקבלת את זה".

"בודדות מרוויחות שכר גבוה"

15:00 / פגישה עם נציגות עמותה למען נשים מוכות

נציגות העמותה מספרות לה על הנשים, על הפעילות ועל האתגרים שעומדים בפניהן. רדו מקשיבה, שואלת שאלות ונותנת להן עוד ועוד שמות של בעלי עניין שיכולים לעזור. בתום שעה וחצי שתי הנציגות הולכות. רדו, כבר קצת תשושה, לא חוששת להודות שזה לא הקהל של סופרסונס. הארגון פונה דווקא לנשים מצליחות.

- את לא חושבת שיש נשים בשכבה נמוכה שזקוקות יותר מהן לשינוי?

"יש כל-כך הרבה עמותות, אבל כמעט אין אף ארגון שפועל עם נשים חזקות ולמען נשים חזקות. כולם רואים את השכר של סמדר ברבר-צדיק (מנכ"לית הבינלאומי - ש"ד) ואומרים 'הנה, הכול בסדר'. אבל זה לא, ומדובר בנשים בודדות כשרוב רשימת מקבלי השכר הגבוה מורכבת מגברים".

קסמים ואנרגיות

16:30 / פגישה עם נטע נס מסופרסונס

נס מגיעה רעננה ומלאת מרץ כאילו היום שלה רק התחיל. רדו ונס צריכות לשבת על המצגת של סופרסונס, ולהכין את פעילות ההמשך שכוללת מפגשים ושיתופי-פעולה עם דמויות מובילות בחו"ל.

נס, שהתואר שלה בארגון, Head of Magic, לא ממש מחייב הסבר אחרי ששומעים אותה מדברת - אינה מסתירה את התלהבותה. היא דירקטורית בעברה, היום סגנית נשיא חברת הטכנולוגיה Novatrans, והיא סוחפת באנרגיות שלה את רדו, שמאחרת לאימון כושר.

שכר שווה לגברים ולנשים

17:15 / אימון בחדר הכושר הגראז'

בגראז' מקבל את פנינו רון שלו, מדריך הכושר. רדו כבר נכונה לקרב הבא, במסלול מכשירים מתקדם. לאחר כמה סבבים נאלצנו לחתום את האימון, כי כמה מחברות הנהלה בסופרסונס כבר התקבצו בקפטריה.

- את יכולה להצהיר שבמקאן נשים וגברים מקבלים אותו שכר עבור אותה עבודה?

"לגמרי, וזה בדוק. זה ערך אצלנו".

- ומבחינת שעות עבודה? בפרסום עובדים לתוך הלילה. יש שוויון גם בזה?

"פעם מישהו התלונן בפניי שהוא מקבל אותו השכר כמו עובדת שיוצאת ב-16:00 לילדים שלה. אמרתי לו שאם בכלל אני צריכה לקצץ לו בשכר, כי הוא מבזבז לי חשמל ומים כשהוא נשאר במשרד, בזמן שהיא חוזרת לעבוד בערב מהבית. גם גברים יוצאים לילדים, וגם אני עובדת לתוך הלילה, אבל רק כי זה מתאים לי. האמת? השעות משרתות יותר את האנשים מאשר את משרד הפרסום".

"יש לנו עבודה"

18:00 / ישיבת הנהלת סופרסונס

אל רדו ונס מצטרפות 8 חברות. מישהי הביאה עוגה ויין. עיקר הישיבה נסוב סביב מפגש תא הדירקטוריות שאליו הגיעו 80 נשים. המטרה, הן אומרות, היא יצירת נטוורקינג - וזה אכן עובד.

- סופרסונס נוסדה ביום האישה בשנה שעברה. את מרגישה שכבר יש שינוי?

"כן, אבל יש לנו עבודה. נכון להיום יש יותר מועמדות לדירקטוריונים של חברות ציבוריות. אני משתמשת בפייסבוק כדי להציג עיוותים, ואני אומרת לנשים 'אל תדברו על עצמכן, דברו על מה שאתן רואות'. יש לי משפט - דברים רעים קורים כשהטובים שותקים. היום בכנסים יותר דואגים שישתתפו נשים".

- לא תמיד יש מספיק נשים מומחיות.

"יש נשים בכל הענפים. היום יש 911 נשים באתר סופרסונס, 500 מהן יכולות לדבר, והן מבריקות. ברגע שאישה עולה לבמה, אחר-כך רואים אותה על כל הבמות בארץ. אנחנו מוציאים מאזור הנוחות את מארגני הכנסים. השקענו הרבה מחשבה במציאת דוברות, ואנחנו גם יכולות לאמן ולהכשיר אותן".

- את לא חושבת שארגונים כאלה הם גטו נשי - שרק מחדד את ההבחנה בין נשים לעולם האמיתי?

"הכי לא. אני מחכה שנהיה 50% במדד תל-אביב 100 ובדירקטוריונים, ואז גם נוכל לעזור יותר לשכבות החלשות".

בחזרה למשרד

19:30 / סוף היום

הישיבה מתפזרת. העוגה לא חוסלה, בקבוק היין נותר כמעט בשלמותו. האור במקאן עוד לא כבה. רדו חוזרת למשרד בתל-אביב. בקרוב, אולי, היא תצא הביתה.

חנה רדו

תפקיד: משנה ליו"ר קבוצת מקאן תל-אביב, מייסדת ויו"רית סוכנות הפרסום מקאן ואלי במצפה רמון

אישי: בת 56, נשואה ואם לשלושה, סבתא לנכדה

מקצועי: הייתה מורה לביולוגיה, עבדה בחבר המתרגמים, בסטודיו לפרסום אוקיי, הייתה מנהלת כספים של המותג אחלה בשטראוס ואחר-כך מנהלת הכספים של חטיבת המכירות, מנהלת כספים במקאן וסמנכ"לית התפעול של הקבוצה

השכלה: תואר ראשון בביולוגיה, תעודת הוראה ותואר שני במינהל עסקים

ציבורי: מייסדת, מנכ"לית ויו"רית Supersonas, ארגון חברתי הפועל לאיזון מגדרי בשדרות הניהול במשק ובחברה, שנוסד ביום האישה במארס 2015. בתחילה פעל הארגון כחלק ממקאן, אולם מאז נובמבר הוא פועל עצמאית