קרנות "סמארט בטא": אחד הטרנדים הלוהטים בעולם ההשקעות

הקרנות האלה העוקבות אחר מדדים אלטרנטיביים למדדי השוק ■ בניגוד לשמן, מנסות הקרנות להשיג תשואה עודפת על השוק, מה שתמיד כרוך בסיכון ■  קרנות סמארט-בטא - לא באמת חכמות

וול סטריט2 / צילום: רויטרס
וול סטריט2 / צילום: רויטרס

צריך רעיון מתוחכם וחדשני במיוחד כדי לאיים במקביל על תעודות סל מסורתיות ועל קרנות גידור. אך הטרנד הלוהט בעולם ההשקעות, קרנות בטא חכמה ("Smart Beta" ובקיצור SB), מצליח לעמוד במשימה. SB הוא שם כולל לאסטרטגיות המרכיבות מדדים אלטרנטיביים למדדי השוק, ולהנפקת ETFs המבוססות עליהם. המדדים מורכבים בשתי מתודולוגיות עיקריות: האחת, לפי פקטורים מוגדרים, כגון רווחיות, תנודתיות נמוכה או מומנטום; השנייה, שינוי משקלי ניירות ערך במדדים קיימים, בהתבסס על פרמטרים שונים משווי השוק, לדוגמה משקל שווה לכל מניה.

הסלוגן השיווקי המוצלח ופוטנציאל התשואה מביאים לעניין רב בקרנות SB, שחוו צמיחה ממוצעת של 60 מיליארד דולר בשנה מ-2013, ומהווים כיום כ-20% משוק ה-ETFs בארה"ב.

לדוגמה, בג'יי.פי מורגן היקף הנכסים המנוהל באסטרטגיות SB גדל מ-2 מיליארד דולר ב-2010 ל-50 מיליארד דולר היום.

לדעתי, עצם הרעיון של הרכבה ושיפור של מדדים ראוי ויכול להניב תשואה עודפת. נוסף על כך, דמי הניהול הנמוכים (בדרך כלל בין מאיות האחוז לכמה עשיריות) ביחס למוצרי ניהול אקטיבי, מהווים יתרון מהותי בסביבת ריבית אפסית ושווקים תנודתיים.

אולם ההשקעה צריכה להיעשות באופן סלקטיבי, בהתאם לתנאי השוק, ובאסטרטגיות שאינן מוצפות בנזילות. כמו כן, ההשקעה מחייבת הבנה מעמיקה של מהות המוצרים והאסטרטגיות, שיכולה להיות שונה מהותית ממה שהשם האטרקטיבי משקף.

ראשית, משמעות המונח בטא היא תשואת השוק. לדעתי, אסטרטגיות SB לא מנסות לייצר בטא, אלא דווקא אלפא, כלומר תשואה עודפת על מדדי השוק, מניהול אקטיבי מבוסס עקרונות ופרמטרים מוגדרים.

לדוגמה, קרן ה-SB שנהנתה ב-2015 מכניסת הכספים הגדולה ביותר, בסך 15 מיליארד דולר, הייתה WisdomTree Europe Hedged Equity (HEDJ), שמשקיעה בחברות אירופיות משלמות דיבידנד, שלפחות 50% מהכנסותיהן מתקבלות מחוץ לאירופה, תוך גידור החשיפה מאירו לדולרים. למעשה, HEDJ מהווה הימור כפול נגד האירו, מעצם התמקדותה ביצואניות אירופיות ומגידור סיכון המטבע.

אין ארוחות חינם

כדוגמה נוספת, קרן ה-SB שהניבה את התשואה הגבוהה ביותר ב-2015, בסך כ-30%, הייתה ALPS Medical Breakthroughs - SBIO, המשקיעה בחברות ביומד שיש להן לפחות תרופה אחת בשלבי אישור II או III ב-FDA, ששווי השוק שלהן הוא בין 200 מיליון דולר ל-5 מיליארד דולר, ושברשותן מזומן למימון צורכיהן לשנתיים לפחות.

שנית, מאחר שלפי כללי היסוד בהשקעות "אין ארוחות חינם", ו"אי אפשר להיות מעל עקום השוק היעיל", אזי אסטרטגיות מכוונות תשואה עודפת, כרוכות בהכרח בתוספת סיכון.

אפילו באסטרטגיה פשטנית של שקלול שווה למניות המדד, נוצר סיכון נוסף מהגדלת החשיפה למניות הקטנות, התנודתיות יותר.

שלישית, הפערים בין התיק המוחזק להרכב מדדי הבנצ'מרק יוצרים חשיפה לביצועי חסר ממושכים. כשם שאין אפשרות ש"כולנו נהיה מעל הממוצע", לא ייתכן שכל - או אפילו רוב - קרנות ה-SB יניבו תשואה עודפת על השוק. פיתוח ושיווק המכשירים מבוצע בדרך כלל לאור ביצועים היסטוריים של האסטרטגיות, אך אלה אינם ערובה להצלחה בעתיד.

לכן, ההשקעה עלולה להיות מסוכנת לציבור הרחב, שנוטה להשקיע אחרי הצלחות ופרסום ביצועים היסטוריים מרשימים, אך לברוח בירידות.

הקושי בבחירת קרן SB מתגבר לאור ריבוי המוצרים. לדוגמה, BNP מציע כיום יותר מ-3,000 קרנות.

רביעית, הצלחתן של אסטרטגיות SB מסוימות יוצרת "מלכודת גודל", שכן זרימת הכספים לקרנות אלו צפויה להעלות את מחירי הנכסים המוחזקים, ולהקטין את פוטנציאל התשואה. לדוגמה, אם כולנו נשקיע ב"מניות ערך" מסוימות, מחיריהן יעלו, וההשקעה לא תהיה עוד כדאית.

מנהלי קרנות SB פונים לאחרונה לתחרות ישירה עם קרנות גידור, באסטרטגיות מורכבות ויומרניות במיוחד. לדוגמה, קרנות SB - שמתיימרות לחקות באמצעות סט פקטורים ביצועי קרנות גידור המתמחות במיזוגים ורכישות - המשקיעות במניות החברות הנרכשות בעסקאות שצפויות להיסגר, ומוכרות אותן בחסר בעסקאות הצפויות להתבטל. לדוגמה, הקוואנט הראשי של דויטשה בנק טוען שהפרמטר המקטין ביותר את ההסתברות לעסקה הנו הזמן שחלף מהכרזתה. לדעתי, שימוש בפרמטרים מוגבלים לנושאים כל כך מורכבים, יוצר למשקיעים חשיפה לסיכונים גבוהים ועלול לפגוע בשמה הטוב של אסטרטגיית ה-SB.

פיתוח קרנות SB בבתי ההשקעות בישראל נמצא כיום בחיתוליו. להערכתי, היקף המניות הסחירות הנמוך בישראל עלול להקשות על פיתוח מוצרי SB, והנזילות הנמוכה בשוק עלולה לעוות את מדידת הפרמטרים המשמשים לאסטרטגיה. החקיקה החדשה בנושא הפצת קרנות זרות בישראל, שעברה לפני כחודש, עשויה להכניס לשוק המקומי קרנות SB בינלאומיות מובילות, ולאתגר את יכולות הסינון של המשקיע הישראלי.

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

10 קרנות Smart Beta הגדולות בארה?ב
 10 קרנות Smart Beta הגדולות בארה?ב