האם פרקליט הצמרת וינרוט יציל את הלקוחה ענבל אור?

השידוך בין וינרוט לאור מוצלח - לא רק בפן המשפטי אלא גם במסחרי ■ גם בנק מזרחי, אחד הנושים של אור, נמצא בתמונת המו"מ בנוגע להשקעה באור סיטי נדל"ן

ענבל אור, יעקב וינרוט / צילום: רוני שיצר
ענבל אור, יעקב וינרוט / צילום: רוני שיצר

לפני פחות משבוע, ביום שלישי לקראת לילה, בשעה 22:30, צלצל הטלפון הנייד של עו"ד עמית חדד, שותף במשרד עורכי הדין ד"ר יעקב וינרוט ואחד מעורכי הדין הצעירים המבטיחים בארץ. חדד הופתע מזהות המתקשרת - יזמת הנדל"ן ענבל אור, החשודה בהעלמות מס, שביקשה לשכור בבהילות את שירותיהם של וינרוט וחדד, כדי שייצגו אותה בדיון בבקשות הפירוק שהוגשו נגד חברת הנדל"ן שלה, אור סיטי נדל"ן. הדיון נקבע ליום המחרת (ד') אצל שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין.

החלטתה של אור לשכור את שירותיו של וינרוט הייתה מעט מפתיעה, בשל העובדה שוינרוט - אף שכתב את הספר הראשון בעברית שעסק בפירוקים - אינו מרבה לעסוק בתחומי הפירוקים וחדלות הפירעון בשנים האחרונות. החלטה מפתיעה-משהו, אבל גם הגיונית, שכן הפרקליט וינרוט הוא אחד מהליטיגטורים המובילים בארץ. בצוק העתים נזקקה אור לעורך דין שיפעיל את כובד משקלו מול מאמצי הנושים והשופט אורנשטיין ויסייע לה להיאבק בניסיון להביא קץ לפעילות החברה שלה.

פרסומת של ענבל אור / צילום: תמר מצפי
 פרסומת של ענבל אור / צילום: תמר מצפי

עוד נקודה חשובה לא פחות - לבחירה של אור בוינרוט יש גם היבט עסקי, נוסף למשפטי. לוינרוט ולמשרדו יש קשרים עסקיים רבים, והסיוע שלו לאור חורג בהרבה מההיבט המשפטי בלבד. ואכן, ל"גלובס" נודע כי לא רק סביב ההליכים המשפטים, אלא גם בהיבט העסקי, ההחלטה של אור לשכור את שירותי וינרוט כבר נושאת פרי.

לפי מידע שבידינו, על רקע המצב הפיננסי המסובך של אור סיטי נדל"ן וההליכים בעניינה של החברה בבית המשפט, סייע עו"ד וינרוט בימים האחרונים, בזכות קשריו, בתיווך בין אור לבין חברת נדל"ן גדולה ומוכרת, שמתעניינת בהשקעה באור סיטי נדל"ן. הרעיון הוא שחברת הנדל"ן הגדולה תיכנס כשותפה לכמה מהפרויקטים של אור סיטי נדל"ן, ובתמורה תזרים לחברה עשרות מיליוני שקלים, שימנעו את קריסתה. יצוין כי המשא-ומתן בין הצדדים בנוגע להשקעה נמצא כעת בעיצומו, וגם בנק מזרחי, שהוא אחד הנושים של אור, נמצא בתמונה.

השידוך בין וינרוט לאור נראה מוצלח, על אף שמדובר כנראה בשני אנשים שונים לגמרי. היא יזמת צעירה, בלונדינית, מטופחת, נועזת ואמביציוזית, שגדלה בבאר-שבע למשפחה קשת-יום וטיפסה במו-ידיה, נישאת על גל טרנד קבוצות הרכישה, למעמד של יזמת נדל"ן מצליחה ומוכרת. אך אור "המצליחנית" חשודה גם בפלילים ובשרלטנות, ומצבה הפיננסי רעוע מאוד.

וינרוט הוא עורך דין, בעל תואר דוקטור ופילוסוף, בן 69, אדם דתי, רחב-אופקים, עשיר וכריזמטי, שראה כבר כמעט הכול בחיים: ייצג ראשי ממשלה וטייקונים, וגם נחלץ בעור שיניו בעצמו ממשפט פלילי שניהלה המדינה נגדו באותו בית משפט - וזוכה לחלוטין.

יעקב וינרוט יעקב ויינרוט  / צלם איל יצהר
 יעקב וינרוט יעקב ויינרוט / צלם איל יצהר

כשנכנסו השניים ביום רביעי בשבוע שעבר לאולמו של השופט אורנשטיין - וינרוט חנוט בחליפת עורך הדין השחורה, לחייו מכוסות זיפים ומשקפי ראייה על קצה אפו; ואור, בחליפה כחולה מעודכנת, על עקבים גבוהים ודקים, כשעיניה מוסתרות במשקפי שמש אופנתיים - הם נראו רחוקים זה מזה כרחוק מזרח ממערב. המרחק הזה לא פגם כהוא זה באינטרסים של מי מהשניים. אולי אפילו הוסיף להם. וינרוט, כמו וינרוט, ניצב בפני השופט והגן במיומנות על הלקוחה שדקה לפני כן פגש לראשונה בחייו.

וינרוט טען בבית המשפט כי "תהליך של פירוק החברה או הקפאת הליכים, שאותו ביקשו הרוכשים, הוא תהליך דרסטי, שצריך לתת אותו רק כשהבית עומד להתמוטט, ואם הוא לא עומד להתמוטט, אין בכך צורך. במקרה שלפנינו, אין בדל ראיה שקרה משהו שמזעזע את קורות הבית. לא כל אדם שנחקר ברשות המסים צריך לקחת לו את כל הנכסים, וזה מה שבעצם מבקשים הנושים".

בהמשך הציגו הפרקליטים וינרוט, חדד וכן עו"ד דן נהוראי, בא-כוחה הנוסף של אור, לבית המשפט, דוחות שהעידו לכאורה כי מצב החברה טוב. לדברי עורכי הדין, "ההון העצמי של החברה הוא בסך כולל של 57 מיליון שקל, ויש לחברה יתרות זכות של יותר מ-719 מיליון שקל. זאת חברה שיש לה היום 12 פרויקטים חיים ונושמים".

השופט אורנשטיין ציין בהכרעתו כי "בשולי הדברים, אני מודע לחקירה שמתנהלת בעניין החברה ולצוק העתים שבו היא מצויה. בנסיבות אלה, על קברניטי החברה לנהוג בזהירות ובאחריות ולהימנע מהעדפת נושים או מביצוע עסקאות חריגות. אין ספק כי מתן צו פירוק זמני עלול להוות כדור שלג שיגרום נזק בלתי הפיך למספר רב של רוכשים, מוכרים ואחרים, באופן שלא ניתן יהיה להחזיר את המצב לקדמותו. משכך, על בית המשפט לנהוג בזהירות רבה".

השופט הוסיף כי "נכון יהיה לעת הזאת להמתין עם הכרעה סופית בבקשת הפירוק הזמני, עד שיתברר האם נפרע הצ'ק שהחברה מסרה לחברת גלובל, דבר אשר יהיה בו כדי להשליך על חוסנה ואיתנה של החברה ועל יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה".

המבחן הדרוש מביא בחשבון את כלל התחייבויות החברה, ואת כלל רכושה וזכויותיה מאידך; ומנעו, לפחות לפי שעה, את פירוקה של אור סיטי נדל"ן. ענבל אור, שהזילה דמעות במהלך הדיון, קיבלה הזדמנות נוספת.