מניית רמי לוי איבדה 13% בשבוע; פסגות: "סערה בכוס תה"

המשקיעים לא נותרו אדישים לחקירה המשטרתית נגד רמי לוי ■ היום איבדה המניה 2%

רמי לוי  / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

המשקיעים במניית רמי לוי  לא אדישים לכותרות על החשדות שהתעוררו נגד בכירים ברשת הדיסקאונט, והדבר בא לידי ביטוי בצניחת מניית הרשת. היום (ב') נחלשה המניה בכ-2% והשלימה צלילה של 13% תוך 5 ימי מסחר. רמי לוי איבדה כ-300 מיליון שקל מערכה בשבוע האחרון, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 2.05 מיליארד שקל, לאחר שבסוף פברואר כבר התקרב שוויה ל-2.4 מיליארד שקל. שווי החזקותיו של לוי עצמו, המחזיק 48% ממניות החברה הנושאת את שמו, הצטמצם בימים האחרונים בכ-150 מיליון שקל והוא עומד כעת על כמיליארד שקל.

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי המשטרה פתחה בחקירה נגד רשת רמי לוי והחברה-הבת, רמי לוי תקשורת. במסגרת זאת נחקרו במשטרה בכירים בחברה ובהם לוי, בחשד לשימוש לא חוקי במערכת האבטחה של חברת התקשורת, שמספקת שירותי סלולר.

החקירה נפתחה בעקבות מידע שפורסם על-ידי אלקנה אלון, עובד לשעבר ברמי לוי תקשורת, שטען בעמוד הפייסבוק שלו כי בכירים בחברת התקשורת ביצעו שימוש במערכות האבטחה לצורך מעקב אחרי גורמים שעמם היה לחברה סכסוך או לחילופין למעקב אחרי עובדים.

כדור השלג המשיך להתגלגל בימים האחרונים, עם פרסומים לפיהם המשטרה עשויה להרחיב את החקירה, הפעם בנוגע לחשדות הקשורים להטרדות מיניות לכאורה מצד מנהל בכיר ברשת. בנוסף, הוגשה בתחילת השבוע בקשה לתביעה ייצוגית נגד הרשת בטענה להפרת זכויות העובדים בה.

הירידות האחרונות במניית רמי לוי מחקו את התשואה החיובית שהיא רשמה בשנה החולפת והרחיקו אותה יותר מ-20% מרמת השיא בה שהתה בתחילת דצמבר האחרון. העלייה בשלהי 2015 הגיעה על רקע קריסת רשת מגה שתמכה בסנטימנט חיובי בכל מניות רשתות קמעונאות המזון. כך, המתחרה שופרסל, התחזקה מתחילת השנה ב-10% והשלימה זינוק שנתי של 45%, לשווי שוק של 2.8 מיליארד שקל.

בשבוע שעבר הציגה שופרסל  דוחות כספיים חיוביים לסיכום שנת 2015. רמי לוי טרם פרסמה את דוחות 2015, אך בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה היא מציגה שחיקה של 22% ברווחיה, שעמדו על 58 מיליון שקל, למרות זינוק של 17% בהכנסות שנשקו ל-2 מיליארד שקל.

"הזדמנות השקעה"

אילנית שרף, מנהלת מחלקת מחקר Sell side בפסגות, אמרה היום כי "מבחינה עסקית" היא אינה רואה "השלכות משמעותיות" על החברה. אבל, לדבריה, "התפתחות החקירה גורמת ללחץ שנובע מהאי ודאות בשוק לגבי המשמעות על פעילות הרשת בהמשך. אני חושבת שכרגע זה יותר בגדר סערה בכוס תה, אבל אנחנו לא באמת יכולים לדעת לאן החקירה תתפתח".

שרף סבורה כי "מניית רמי לוי זולה כרגע. בטווח הקצר היא עוד יכולה לסבול מלחץ שלילי בגלל החוסר ודאות, אבל כשהאבק יתחיל לשקוע זו יכולה להיות הזדמנות כניסה לנייר, למרות שאף פעם לא יודעים בדיוק מתי זה קורה".

- איך משפיע על המניה המצב הנוכחי בשוק הקמעונאות?

"אני בוחנת את רמי לוי בתקופה הזו יותר בהקשר של מגה, והעבודה שככל הנראה מגה לא תימכר במקשה אחת מטיבה עם רמי לוי, כי רכישת סניפים ספציפיים, בניגוד לרכישת כל הרשת, מפחיתה את הסיכון העסקי".

בפסגות מעניקים כיום עדיפות למניית רמי לוי לעומת המתחרה שופרסל, ושרף מסבירה כי "הסיכון יותר גבוה ברמי לוי בגלל החוסר ודאות, אבל מצד שני אני מעריכה שהעליות האחרונות בשופרסל הובילו אותה לרמות תימחור שנעות סביב השווי הכלכלי שלה, אלא אם הרשת תצליח לשפר משמעותית את שיעור הרווח התפעולי שלה. כמו שנראה כרגע השוק מכה במניית רמי לוי בעוצמה מופרזת".

רמי לוי כבר רחוק 20% מהשיא, שופרסל מתחזקת
 רמי לוי כבר רחוק 20% מהשיא, שופרסל מתחזקת