ממשל אובמה "מופתע" מהחלטת נתניהו לבטל ביקורו בבית הלבן

המועצה לביטחון לאומי: הדיווחים שלא נמצא מועד מתאים לקיום פגישה בין אובמה לנתניהו – "כוזבים" ■ גורמים ישראליים מעלים סיבה נוספת להחלטת הביטול: חוסר רצון להסתבך במירוץ לנשיאות ■ נתניהו היה מתוכנן לנאום בוועידה השנתית של אייפ"ק, שבה מתוכננים לנאום לפחות 3 מתמודדים לנשיאות: הילארי קלינטון, מארקו רוביו וטד קרוז; רה"מ רצה להימנע מפגישות עימם

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

הבית הלבן גילה מורת-רוח מהחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לבטל פגישה עם נשיא ארה"ב ברק אובמה והכחיש פומבית דיווחים בעיתונות, שיצאו מלשכת רה"מ, שהממשל לא מצא מועד מתאים לקיום הפגישה. אלה דיווחים "כוזבים", אמר אמש (ב') דובר של הממשל.

פרשנויות בארה"ב מתארות את ביטול הביקור כביטוי נוסף ליחסים העכורים בין שתי המדינות. "כאשר מדובר ביחסים המתוחים בין אובמה לנתניהו, אפילו החמצה של פגישה אחת היא עילה להאשמות ולביטויי התמרמרות פומביים", כתב היום "ניו-יורק טיימס". העיתון מציין, שההחלטה לבטל את הביקור התפרשה במהרה כראיה עדכנית נוספת לקרע המתמשך בין שני המנהיגים, שהמחלוקת הפומבית ביניהם בגלל ההסכם הגרעיני עם איראן דירדרה את היחסים בין ישראל לארה"ב לשפל מר".

ראש הממשלה היה מתוכנן לנאום בוועידה השנתית של אייפ"ק, השדולה הפר-ישראלית בוושינגטון, שתיערך בוושינגטון בין 20 ל-22 במארס. אובמה אמור לבקר בקובה ובארגנטינה בין 21 ל-25 במארס. על פי ידיעות בתקשורת הישראלית, שיוחסו למקורות בירושלים, לא צלחו מגעים לקבוע פגישה בין שני המנהיגים לפני המראת אובמה לקובה.

אולם הבית הלבן הכחיש זאת בהודעה שמשקפת מורת-רוח מביטול הפגישה. "ציפינו לארח (את רה"מ) לפגישה והפתענו לגלות מידיעות בתקשורת שראש הממשלה, במקום לקבל את הזמנתנו, בחר לבטל את הביקור", אמר נד פרייס, דובר במועצה לביטחון הלאומי בבית הלבן. הוא ציין כי לשכת נתניהו ביקשה לקיים מפגש בין רה"מ לנשיא ב-17 או ב-18 במארס, וכי הבית הלבן הודיע ללשכת נתניהו כבר לפני שבועיים שיהיה אפשר לקיים את הפגישה ב-18 במארס. "הידיעות שלא נמצא מועד מתאים לקיים את הפגישה (על פי אילוצי הלו"ז של רה"מ) הם דיווחים כוזבים", אמר הדובר.

בעקבות זאת, מיהרו פקידים ישראליים לתקן את הרושם שביטול הביקור נועד לפגוע באובמה בשיחות לאמצעי תקשורת מרכזיים בארה"ב, לרבות CNN ו"ניו-יורק טיימס". על פי הודעה של לשכת רה"מ, שצוטטה ב"טיימס", הודיע שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, לבית הלבן ביום ו', שרה"מ מעריך את הצעת אובמה להיפגש עמו, אך "יש סיכוי גדול שרה"מ לא יגיע לוושינגטון". ההודעה מציינת שנתניהו פשוט מבקש להימנע מהסתבכות במירוץ לנשיאות ארה"ב, שנמצא עתה בעיצומו.

זה בדיוק אותו תירוץ שהעלה אובמה לפני שנה להחלטתו לא להזמין את נתניהו לשיחה בבית הלבן, כאשר רה"מ שהה בוושינגטון לרגל ועידת אייפ"ק, כמה שבועות לפני הבחירות בישראל. בוועידה של השדולה השנה מתוכננים לנאום לפחות שלושה מועמדים לנשיאות - הילארי קלינטון, טד קרוז ומארקו רוביו - והם ביקשו להיפגש עם נתניהו. רה"מ, שנכווה בעבר מהאשמות שהוא ניסה לקדם את מיט רומני, שהיה המועמד הרפובליקאי לנשיאות ב-2012, החליט למשוך ידיו מכל האירוע. הוא ינאם בוועידה בשידור לווייני מירושלים.

סיבה נוספת שהועלתה: המו"מ בין ישראל לארה"ב על חבילת הסיוע הצבאי החדשה לישראל נמצא עתה בעיצומו וכנראה לא יסתיים עד המועד שבו היה נתניהו אמור להגיע לוושינגטון. קרוב לוודאי שרה"מ היה מגיע לבית הלבן לו היה יכול לבשר לעם בישראל על החבילה החדשה במסיבת עיתונאים משותפת עם אובמה בבית הלבן.

מחר (ד') ייפגש נתניהו עם סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שיגיע היום לביקור בן יומיים בישראל וברשות הפלסטינית וידון עמו, בין היתר, על חבילת הסיוע.