זיכיון יבוא קרייזלר צפוי להימכר למיכאל לוי

מקורות מקורבים דיווחו כי "סוכמו התנאים", וכי החתימה צפויה להתבצע בתקופה הקרובה ■ בענף מעריכים את היקף העסקה ב-150-200 מיליון שקל

העסקה למכירת זיכיון קרייזלר מידי קבוצת "מכשירי תנועה" שבבעלות צבי נטע לקבוצת סמל"ת של איש העסקים מיכאל לוי, צפויה להיחתם בתקופה הקרובה. ל"גלובס" נודע כי משרדי עורכי הדין של שני הצדדים גיבשו טויוטת הסכם, כאשר החתימה על ההסכם הסופי הייתה אמורה להתבצע בשבוע שעבר, אולם נדחתה ברגע האחרון בשל קשיים טכניים. בענף הרכב מעריכים כי היקף העסקה הוא 150 עד 200 מיליון שקל.

ככל הידוע אמור התשלום להתבצע בשלבים, בהתאם לקיום מספר תנאים ואבני-דרך ובהם אישור רשות ההגבלים.

כפי שפורסם ב"גלובס", המו"מ על העברת הזיכיון מתנהל בין שני הצדדים כבר מספר שנים, אולם בשבועות האחרונים הושגה פריצת דרך על גובה התשלום ותנאי ההעברה. מיזוג הזיכיון של קרייזלר ופיאט מתבצע במסגרת המדיניות הבינלאומית של קבוצת פיאט-קרייזלר העולמית, שבמסגרתה מוזגו עד כה כמעט כל הסוכנויות העצמאיות של שני המותגים באירופה. עדיין לא ברור מתי יתבצע מיזוג המותגים בישראל בפועל, אולם צבי נטע אמר לאחרונה כי "הדבר לא צפוי ב-2016".

הן קבוצת מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי ומאן, והן קבוצת סמל"ת, יבואנית מותגי קבוצת פיאט, עברו בשנים האחרונות שינויים עסקיים מואצים. קבוצת סמל"ת איבדה ב-2007 את זיכיון היבוא של קיה, כיום מותג הרכב המוביל בישראל, לאחר שזה הועבר ללא פיצוי לידי טלקאר שבבעלות רני אונגר.

בקיץ 2013 השיגה סמל"ת זיכיון מהותי לאחר שרכשה את זיכיון היבוא של סובארו שהוחזק בידי יפנאוטו, תמורת סכום שהוערך אז בכ-200-220 מיליון שקל. מאז רשמה סובארו זינוק משמעותי במכירות, ובשנה שעברה מכרה 7,625 כלי רכב לצד 4,507 רכבי פיאט ו-522 רכבי אלפא רומיאו. בשנה שעברה נכנסה סמל"ת גם כשותפה בזיכיון המותג פרארי, לצד "איוויס" מקבוצת UMI.

מכשירי תנועה הרחיבה את פעילותה לתחום המשאיות כשרכשה את זיכיון יבוא מאן ב-2011 תמורת כ-130 מיליון שקל. בתחילת השנה מכרה החברה את זיכיון פורשה לאיש העסקים גיא מיוחס, תמורת סכום שמוערך בכמה עשרות מיליוני שקלים. בשנה שעברה מכרה החברה 142 רכבי קרייזלר ו-740 כלי רכב של המותג ג'יפ, רובם רכבי כביש-שטח יוקרתיים. המותג העיקרי של הקבוצה כיום הוא סוזוקי, שבשנה שעברה מכרה כ-12,227 כלי רכב.

החברה גם פעילה בייבוא צמיגים ובייבוא ושיווק כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי), ומחוץ לענף הרכב מחזיקה בשורה של נכסי נדל"ן אסטרטגיים בגוש דן ומחוצה לו.

המותג קרייזלר נמצא בבעלות מכשירי תנועה מאז 1949, ובשנות ה-60' הצטרף אליה גם המותג ג'יפ. קרייזלר-ג'יפ הייתה בעשרות השנים האחרונות אחת הספקיות המרכזיות של כלי רכב קלים לצה"ל ומשרד הביטחון. הטנדרים הכבדים של המותג דודג' מבית קרייזלר, זכו לאחרונה במכרז האסטרטגי לאספקת כלים טקטיים לצה"ל בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

המותג קרייזלר, ודגמי חברות-הבנות ג'יפ ודודג', צפויים להרחיב בשנים הקרובות בצורה משמעותית את נוכחות קבוצת סמל"ת בפלח הפרימיום והשטח. במצגת למשקיעים שהציגה פיאט בשנה שעברה, דיווחה החברה כי בכוונתה לפתח ולהשיק ב-4 השנים הקרובות מעל ל-16 דגמים חדשים ומחודשים של כל שלושת המותגים, ולהפוך את חטיבת דודג' לחטיבת ספורט-ביצועים. במקביל פועלות פיאט וקרייזלר לאחד את פלטפורמות הרכב והמנועים שלהן בשנים הבאות.

דובר סמל"ת סירב להגיב על הידיעה, וממכשירי תנועה נמסר כי "החברה לא מגיבה על שמועות".