ארה"ב מגנה את הפיגועים - ובמקביל את חוסר הנימוס של נתניהו

דובר הבית הלבן: "התקפות כאלה הן זוועתיות, והעולם כולו צריך לגנות אותן" ■ וביחס להחלטת נתניהו לא להיפגש עם אובמה החודש אמר הדובר: "לא נעלבנו; זה היה מנומס יותר לו היו מודיעים לנו קודם, לפני העיתונאים... זו שאלה של נימוסים טובים"

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

דובר הבית הלבן גינה אמש (ג') במילים קשות את שלושת פיגועי הדקירות שהתרחשו אתמול בישראל. במקביל - אמנם לא באותו משפט - הוא גם מתח ביקורת על העדר "נימוסים טובים" של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בגין הדרך שבה הוא בחר להודיע על החלטתו לא להיפגש עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בעוד פחות משבועיים.

בתדרוך היומי לכתבים, שיותר ממחציתו הוקדשה לנושאים שקשורים בישראל, אמר הדובר, ג'וש ארנסט: "התקפות כאלה (פיגועי הדקירות) הן זוועתיות, והעולם כולו צריך לגנות אותן. סימון אזרחים חפים מפשע כמטרות אינו הולם לגמרי, כמובן, והוא מנוגד לחלוטין לדרך שבה בני-אדם מתייחסים זה לזה גם כאשר שוררים ביניהם חילוקי דעות משמעותיים. אנו מגנים התקפות כאלה במנוחים החריפים ביותר".

אך הכתבים היו מעוניינים הרבה יותר לשמוע על "הזלזול", כדבריהם, שהפגין נתניהו כלפי אובמה בהחלטתו לא להענות להצעת הנשיא לקיים את הפגישה ביניהם ב-19 במארס, למרות שלשכתו היא שביקשה לקבוע מועד לפגישה לפני צאתו של אובמה לביקור בקובה. הדובר חזר על גרסת הממשל, שלפיה במשך כמה שבועות התנהלו מגעים בין שתי המדינות על פגישה בין נתניהו לאובמה בעת שהותו של רה"מ בוושינגטון לרגל ועידת אייפ"ק. "הישראלים ביקשו לקיים פגישה בסביבות ה-17 או ה-18 במארס. אישרנו להם ש-18 במארס הוא מועד שנוח לנשיא וציפינו לקבל מהם אישור לקיום הפגישה. ואז נודע לנו מדיווחים בעיתונות שזה לא מתאים לישראלים".

הדובר הדגיש, כי לאירוע הזה אין כל השפעה על ביקורו של סגן הנשיא, ג'ו ביידן, בישראל. "בעבר כבר היו נסיבות שבהן נשאלנו על אופי היחסים בין ישראל לארה"ב, ואנו השתדלנו לא רק לומר, אלא גם להראות, שמחויבותה של ארה"ב לביטחונה של ישראל אינה ניתנת לערעור, וכך הדבר גם עתה". הוא ציין, שהתכנית האמריקאית למימון כיפת ברזל והמו"מ בין שתי המדינות על הסכם לחבילת סיוע אמריקאית חדשה לישראל הן הוכחות לאיתנות המחויבות הזו. "חילוקי דעות אישיים (עם נתניהו) לא פוגעים ביכולתנו לספק את התמיכה הנחוצה לישראל", הוא אמר.

הדובר ניסה אמנם להמעיט בחשיבות התקרית, אך נראה שהפיתוי לשלוח עקיצות לכיוון ישראל היה חזק מדי. "אין שום סיבה לראות בכך עלבון... זה פשוט עניין של תיאום לו"ז.... אני מניח שהיינו מעדיפים לשמוע על הלו"ז הישראלי באופן ישיר לפני שקראנו על כך במדיה, אך אין לכך שום השפעה על יכולתנו - כממשל או כמדינה - להוסיף ולחזק את השת"פ הביטחוני עם ישראל. זה חיוני לביטחון הלאומי שלהם וגם אנו מפיקים מכך תועלת".

ובתשובה לשאלה אחרת: "אנחנו לא מתקוטטים עם הישראלים. אני לא דורש, למשל, שאיכשהו הם יודיעו לנו על מועד אחר לפגישה מהר ככל האפשר. אני רק אומר, שאם הם לא היו יכולים לקיים את הפגישה, הם היו צריכים לומר זאת קודם לנו, לא לעיתונאי. אבל שוב, לא נעלבנו ולא תהיה לכך כל השפעה על המו"מ לעל חבילת הסיוע הצבאי... זו רק שאלה של נימוסים טובים".

הדובר הדגיש, כי התנהלות ישראל בפרשת הפגישה שלא התקיימה אינה נמצאת באותה הרמה של הנאום על איראן שנשא נתניהו לפני מליאות שני בתי הקונגרס במארס אשתקד, בלי לתאם זאת עם הנשיא. בכל זאת, הדובר בחר לחלוק בפומבי על גרסה של "פקידים ישראלים", שלפיה השגריר בוושינגטון, רון דרמר, הודיע לבית הלבן על החלטת נתניהו לא להיפגש עם אובמה: "אני לא חושב שאותם פקידים אכן אמרו זאת".

הוא הוסיף, כי אינו מוציא מכלל אפשרות פגישה נוספת בין אובמה לנתניהו: "עדיין נותרו 11 חודשים לממשל אובמה ובהתחשב בקצב הפגישות והשיחות שקיימו הנשיא וסגן הנשיא עם מנהיגים ישראליים, לא הייתי קובע בוודאות שפגישתו של ביידן עם נתניהו (היום) היא הפגישה רמת הדרג האחרונה בין ארה"ב לישראל בממשל הנוכחי".

ברמז לאפשרות, שנתניהו יחליט לחתום על עסקה חדשה לסיוע צבאי עם הנשיא הבא, לא עם אובמה, אמר הדובר: "הישראלים הם שייצטרכו להחליט האם הם רוצים ליהנות מהוודאות של חתימה על ההסכם עם הממשל הנוכחי". הוא ציין שאובמה העלה את ההצעה לחבילת סיוע חדשה במהלך ביקורו בישראל ב-2013 והיא נועדה "לתת לישראלים מידה מסוימת של ודאות לגבי התמיכה שהם יכולים לצפות לה מארה"ב". לדבריו, נושא הסיוע נדון ברמות שונות, וקרוב לוודאי שהוא היה עולה בפגישה בין אובמה לנתניהו ב-18 במארס. לאחר ביטול הפגישה, "אם יהיה צורך בשיחה ברמה נשיאותית, לנשיא לא תהיה בעיה להרים טלפון (לנתניהו)".

בתשובה על שאלה האם ארה"ב תנסה להחיות את יזמת השלום בין ישראל לפלסטינים, לרבות תמיכה בהחלטה במועצת הביטחן שתשרטט תוואי של הסכם אפשרי, אמר הדובר כי וושינגטון תבחן מהלכים עתידיים אם תקבע שהם יקדמו יזמת שלום, אך הוא הדגיש, כי ארה"ב תוסיף להתנגד להחלטות חד-צדדיות שתכליתן לשלול את הלגיטימציה של ישראל. "אנו מעדיפים מו"מ דיפלומטי שיכלול מגעים ישירים בין שני הצדדים, פנים אל פנים".