משה פרץ הודה והורשע בהעלמת הכנסות; התביעה תבקש מאסר

במסגרת הסדר הטיעון הודה הזמר כי בין השנים 2007-2009 העלים הכנסות מהופעותיו בהיקף של כמיליון שקל ואת המס הנגזר מהן וכן מע"מ בסך כ-140,000 שקל ■ הכניס ביוני 2009 לפחות 241 אלף שקל מהופעות

משה פרץ / צילום: דור מלכה
משה פרץ / צילום: דור מלכה

כוכב הזמר הים-תיכוני משה פרץ, שופט התוכנית "אקס פקטור", הודה והורשע הבוקר (ה') בהעלמת הכנסות בהיקף כמיליון שקל מהופעותיו, בין היתר באמצעות הוצאת חשבוניות כוזבות בסכום הנמוך מזה ששולם לו בפועל או ללא הוצאת חשבוניות בכלל.

במסגרת הסדר הטיעון שנחתם בין פרץ לרשות המסים, הודה פרץ בעבירות שיוחסו לו בכתב אישום מתוקן והורשע, על-ידי השופט הישאם אבו-שחאדה מבית משפט השלום ברמלה, בהעלמת הכנסות והנמכת חשבוניות מס.

ההסדר אינו כולל התייחסות לעונש שיוטל על פרץ, אך רשות המסים כבר הודיעה כי בכוונתה לעתור להטלת עונש מאסר על פרץ בעקבות הרשעתו. דיון הטיעונים לעונש יתקיים ב-8.9.16. 

על-פי עובדות כתב האישום המתוקן, שהוגש בידי עו"ד מירי בנהרדיתי מהמחלקה המשפטית (מע"מ) מחוז מרכז ברשות המסים, פרץ ואמרגנו אמנון זינדני ניהלו עסק אמרגנות והפקת אירועים, שבמסגרתו הופיע פרץ כזמר באירועים שונים. פרץ הודה כי יחד עם זינדני הוציא חשבוניות מס בגין הופעותיו בסכום הנמוך מזה ששולם לו בפועל, ובמקרים אחרים השניים כלל לא הוציאו חשבוניות מס כמתחייב ולא דיווחו על ההכנסות.

 

במסגרת הסדר הטיעון הודה פרץ כי בשיטה זו העלים בין השנים 2007 ל-2009 הכנסות מהופעותיו בהיקף של כמיליון שקל ואת המס הנגזר מהן, וכן מע"מ בסכום של כ-140,000 שקל.

מהנספח להסדר עולה כי היו חודשים בשנים 2008 ו-2009 בהם היו לפרץ הכנסות נאות ביותר: בחודש יוני 2009 הוא הכניס לפחות 241 אלף שקל מהופעות (זה מה שנרשם), ואילו בחודש ספטמבר באותה שנה הוא "הסתפק" ב-164 אלף שקל.

פרץ (33), כותב, מלחין וזמר ישראלי, החל את דרכו המוזיקלית בגיל 12 כפייטן בבית-הכנסת בטבריה, עיר הולדתו. בהמשך התגלה במהלך טקס צבאי בו הופיע, ומשם נשלף היישר ללהקת פיקוד צפון.

פרץ הוציא 5 אלבומים מצליחים: "מביט אל המרומים", "אש", "אלייך", "מהשמיים" והאלבום האחרון "זיקוקים". בינואר 2010 הוכרז משה פרץ כזוכה בפרס ע"ש עוזי חיטמן "תגלית השנה" של אקו"ם.

בשנים האחרונות נכנס פרץ אל מרכז הפריים-טיים בתוכנית "רוקדים עם כוכבים" ובהמשך כשופט בתוכנית "בית-ספר למוזיקה" של זכיינית ערוץ 2 קשת וכשופט בתוכנית העשור של "כוכב נולד" עד 2013, אז עזב את כוכב נולד לטובת התוכנית המתחרה, "אקס פקטור" של רשת.

כתב האישום נגד פרץ ואמרגנו הוגש במאי 2013, בעקבות חקירה שניהלה יחידת החקירות של המכס ומע"מ ירושלים בשיתוף פקיד שומה חקירות ירושלים והדרום, שהובילה למעצרו של זינדני ולעיכובו לחקירה של פרץ בחודש אוגוסט 2010, עם הפיכת החקירה לגלויה. 

במסגרת האישום הואשמו השניים באי-דיווח על הכנסות מהופעות בשנים 2007-009 בהיקף של כמיליון שקל, בהגשת דיווחים כוזבים למע"מ ולמס הכנסה במטרה להתחמק ממס, בניהול ספרים כוזבים ובשימוש במירמה, עורמה ותחבולה.

באוקטובר 2013 הודה והורשע האמרגן זינדני, במסגרת הסדר טיעון, בעובדות כתב האישום. להודאתו הייתה השפעה משמעותית על ההכרעה בעניינו של פרץ עצמו, כיוון שהוא היה אמור לשמש כעד מטעם התביעה במשפט נגדו. 

"החוקרים איימו עליי ועל אמי"

פרץ מצידו הכחיש עד לאחרונה את כל החשדות נגדו והטיל את כל האחריות על אמרגנו. בתשובה שהגיש לאישומים טען פרץ כי לא יכול היה לדעת על עבירות המס שביצע האמרגן ולא היה מעורב בהוצאת החשבוניות, וכי הודה בחקירותיו בחלק מהעבירות שיוחסו לו רק עקב איומים של החוקרים והחשש כי יעצרו את אמו.

"החוקרים שחקרו אותי נכנסו לחדר החקירה כאשר בידם צו מעצר כנגד אמי וצו חיפוש לבית אמי ובני משפחתי הקרובים. הם אמרו לי שאם לא אשתף פעולה באופן מיידי, ניידת תצא לעצור את אמי. איום זה כנגד אמי הביא אותי להודות בכל עבירה שהטיחו בי, אפילו ברצח נשיא ארה"ב, ג'ון קנדי", כתב בכתב תשובתו לאישומים נגדו.

התשובה אף כללה את מילות השיר שכתב פרץ לאמו: "אמא / תודה לך על כל מה שלי נתת / בכל מה שעשיתי האמנת / אותי תמיד על דרך מלך שמת / תמיד רצית שיהיה לי טוב".

"למען אמא כזאת", נכתב בתשובה לאישום, "ועל-מנת למנוע את מעצרה המביש והמביך שהיה גורם לה להתקף לב או לכל נזק בריאותי אחר... חס וחלילה, הנאשם (פרץ, א' ל"ו) הביע את הסכמתו לקבל על עמו אחריות כלשהי".

עוד טען פרץ בכתב התשובה כי כתב האישום נגדו הוגש בחוסר תום-לב, כיוון שבמאות מקרים דומים - אם לא באלפי מקרים דומים - נעתרו שלטונות המס להמרת כתב האישום בתשלום כופר מס; ואולם במקרה שלו, חרף העובדה כי פנה טרם הגשת כתב האישום לרשויות המס במטרה לסיים את ההליך בכופר ולקבל אחריות על המחדלים שאירעו, ואף שינה את שיטת העבודה שלו מול אמרגנו החדש - דחו שלטות המס את הפנייה, "ללא כל סיבה וללא כל נימוק".

בהמשך, כחודש לאחר פתיחת המשפט, הגיעו המחלקה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המסים וסנגורו של פרץ, עו"ד אפרים דמרי, להסכמה לפיה יפנו להליך גישור, על-מנת לנסות לסיים את התיק ללא ניהול הוכחות.

היום, כך מתברר, בתום הליך הגישור, הגיעו הצדדים להסכמות לפיהן יחזור בו פרץ מכפירתו ויורשע בעבירות המיוחסות לו. 

פרץ לא לבד

משה פרץ, כידוע, לא לבד. מצעד הסלבס שמכתתים את רגליהם אל חדרי החקירות של רשות המסים גדל כל העת, ורק לאחרונה נודע דבר חקירתה של דוגמנית-העל בר רפאלי בחשד להעלמות מס; וגם חקירתה של יזמת הנדל"ן ענבל אור, שכיכבה בעצמה בתכניות רדיו וטלוויזיה - נמצאת בעיצומה בימים אלה.

ואולם, אם תשאלו את זמרי הזרם הים-תיכוני, אלה יטענו כי בשנים האחרונות סימנה אותם רשות המסים כמטרה. ואכן, בשנים האחרונות ניתן היה להבחין במגמת עלייה בחקירות ובכתבי האישום שהוגשו נגד זמרים בזרם זה.

בין היתר נזכיר את כוכב הזמר הישראלי אייל גולן, שהודה במסגרת הסדר טיעון והורשע בשורה של עבירות מס; והזמר קובי פרץ, שמצפה להכרעת הדין של בית משפט השלום בתל-אביב בתיק שבו הוא מואשם בהעלמות מס בהיקף של מיליוני שקלים.

ברשות המסים נוהלה חקירה נוספת גם נגד הזמר ישי לוי, וגורם ברשות מסר ל"גלובס" כי חקירות סמויות נוספות מתקיימות כל העת.

כבר ב-2010 חשף "גלובס" את מבצע האכיפה בו פתחה רשות המסים אותה עת, אשר כלל בדיקה וחקירה בסקטור האמנים. ברשות לא היו מודעים לעולם כי הכוונה הייתה לאמנים ים-תיכוניים, ואולם בפועל יצא כי היעד המרכזי של המבצע היה אמני הזמר הים-תיכוני. ואולם, העניין לא היה סגנון המוזיקה של אותם זמרים, אלא סגנון ואופי העבודה.

אמני הזמר הים-תיכוני שונים מחבריהם למקצוע, בין היתר במקומות בהם הם מופיעים. בחתונות ובאירועים פרטיים, שהם עיקר התעסוקה של חלק מן הזמרים המזרחיים, נהוג לשלם - או לפחות להציע - תשלום שאינו כולל מע"מ, וחלק מהאמנים מתפתים להכנסות "פטורות ממס".

בנוסף, בבדיקות ראשוניות ביצעה הרשות עלה כי חלק מן האמנים שנמצאים במעקב מנהלים אורח חיים ראוותני, נוהגים ברכבי יוקרה, חיים בדירות פאר, מבזבזים הון במסעדות ובבילויים שונים - אך מדווחים על הכנסות נמוכות שאינן תואמות את סגנון החיים הנ"ל. במקרים כאלה נדלקו הנורות האדומות והובילו אף הן לחקירות נרחבות. 

 

הרשעה וכתב אישום מתוקן משה פרץ 1
 הרשעה וכתב אישום מתוקן משה פרץ 1
הרשעה וכתב אישום מתוקן משה פרץ 2
 הרשעה וכתב אישום מתוקן משה פרץ 2
הרשעה וכתב אישום מתוקן משה פרץ 3
 הרשעה וכתב אישום מתוקן משה פרץ 3