אסם: ירידה בהכנסות וברווח; 4.17 מיליון שקל שכר למנכ"ל צאיג

המכירות ב-2015 ירדו 2% לכ-4.2 מיליארד שקל; המכירות ברבעון הרביעי ירדו כ-3% ■ הרווח הנקי ב-2015 ירד ב-3.1% ל-384 מיליון שקל, והרווח ברבעון הרביעי ירד ב-6.7% ל-90 מיליון שקל ■ היו"ר דן פרופר לקח שכר בעלות 3.63 מיליון שקל אשתקד

איציק צאיג/ צילום: יוסי צבקר
איציק צאיג/ צילום: יוסי צבקר

המשקיעים בחברת המזון אסם ממתינים בציפייה ליום חמישי הקרוב, אז צפויים בעלי המניות להתכנס ולהכריע בהצעת בעלת השליטה, נסטלה, לרכוש את מניות הציבור באמצעות מיזוג הופכי משולש ובהשקעה של 3.3 מיליארד שקל. לקראת האסיפה, דוחות אסם לסיכום 2015 שפורסמו היום מעידים על האטת מה בפעילות. זו באה לידי ביטוי בירידה של 2% בהכנסות, שהתקרבו ל-4.2 מיליארד שקל ובשחיקה של כ-3% ברווח הנקי, שעמד על 384 מיליון שקל. בסיכום הרבעון הרביעי המגמה דומה, עם ירידה של 3% בהכנסות שעמדו על 1 מיליארד שקל וצניחה של קרוב ל-7% ברווחיה, שעמדו על כ-90 מיליון שקל.

השחיקה במכירות, אותה מייחסים בחברה בעיקר להוזלת מחירים, הרחבת מבצעים וכן ליישום חוק המזון, גררה לירידה של 5.6% ברווח הגולמי השנתי של אסם, שהתקרב ל-1.7 מיליארד שקל והושפע לשלילה גם מהתייקרות מחירי תוצרת קנויה מיובאת ועליה בשכר המינימום.

"הירידה בצריכה מטרידה"

איציק צאיג, מנכ"ל אסם, אמר כי "הדוח משקף את השנה המאתגרת בענף המזון בישראל" וכי "בסך הכול אסם הצליחה לשמור על נתחי שוק במחיר של העמקת הנחות לצרכן". הוא הוסיף כי "הדבר המטריד ביותר שאנחנו מדברים עליו כבר שנתיים הוא ירידה עקבית בהיקפי הצריכה בישראל, זאת מעבר למגמת ההאטה במשק שמתבטאת בירידה בשיעורי הצמיחה ביחס לעבר".

צאיג גם התייחס לפעילותה של אסם בחו"ל ואמר כי "אני מעריך שבהמשך השנה נתחיל לראות את פירות השיתוף הפעולה ההדוק שיש לנו עם נסטלה באירופה, שם אנחנו מתמקדים בענפים בהם יש לנו יתרונות תחרותיים, בעיקר שוק תחליפי הבשר והסלטים. אנחנו מרכזים מאמצים ואני מעריך שעם הזמן השוק הבינלאומי יהווה חלק גדול יותר בפעילות שלנו".

אסם מייצרת ומשווקת למעלה מ-2,000 פריטי מזון בתחום הקולינרי (פסטות, מרקים, תבשילים ועוד), תחום החטיפים ודגני הבוקר, המאפה והמשקאות, המזון המוכן, מזון לתינוקות (מטרנה) ועוד, ומעסיקה כ-4,900 עובדים.

לחברה פעילות גם בחו"ל בתחום הסלטים ותחליפי הבשר, המהווה כ-15% מהמחזור. בפילוח תוצאותיה למגזרים עולה כי גם הפעילות בחו"ל סיכמה שנה שלילית, עם צניחה של 24% ברווחים תחת התחום הבינלאומי, שעמדו על 41 מיליון שקל לאחר ירידה של כ-5% במכירות שהסתכמו ב-640 מיליון שקל.

באסם מציינים כי קפיצה דו-ספרתית של כ-14% במכירות הסלטים שלה בארה"ב שנרשמה בין היתר בזכות השקת מוצרים חדשים קוזזה בצניחה של 11% במכירות לאירופה בעקבות היחלשות מטבע האירו והפסקת מכירות של מוצרים מפסידים בתחום תחליפי הבשר בארה"ב.

זינוק בגלידות

בזירה המקומית, רווחי אסם ל-2015 בתחום הקולינרי נשחקו ב-13% ל-100 מיליון שקל, אחרי שהמכירות בו איבדו 6% ל-916 מיליון שקל ורווחי תחום המשקאות, החטיפים ודגני הבוקר ירדו ב-3% ל-251 מיליון שקל למרות שהמכירות שם שמרו על יציבות ברמה של 1.1 מיליארד שקל.

לעומת אלה, אסם נהנתה אשתקד משיפור בעלויות היצור בפעילות מטרנה ומהכנסה חד-פעמית בגין תביעה, שבאו לידי ביטוי בקפיצה של 17% ברווחיה, שהגיעו ל-72 מיליון שקל וזאת למרות ירידה של יותר מ-2% במכירות המזון לתינוקות שעמדו על 350 מיליון שקל.

עוד בצד החיובי, אסם נהנתה משיפור ניכר במכירות הגלידות שלה, אחרי שב-2014 מבצע "צוק איתן" פגע בהן באופן ניכר. יחד עם שיפור בפעילות המאפים של בונז'ור ובתחום המזון לחיות מחמד, היא הציגה זינוק של 72% ברווחיה תחת הסעיף פעילויות אחרות, בו הכנסותיה צמחו ב-2% ל-763 מיליון שקל.