הליגה הערבית הכריזה על חיזבאללה ארגון טרור

שרי החוץ הערבים אישרו ברוב קולות את ההחלטה, שאליה התנגדו השרים מלבנון ועיראק ■ בנוסף, גורמים דיפלומטיים מסרו כי המשלחת הסעודית עזבה את אולם הדיונים, לאחר ששר החוץ העיראקי הביע תמיכה בארגון השיעי בנאומו

חסאן נסראללה, חיזבאללה, לבנון / צלם רויטרס
חסאן נסראללה, חיזבאללה, לבנון / צלם רויטרס

שרי החוץ של המדינות החברות בליגה הערבית החליטו היום (שישי) להוסיף את ארגון חיזבאללה הלבנוני לרשימת ארגוני הטרור. זאת, כשבוע לאחר שמדינות המפרץ קיבלו החלטה דומה. ההחלטה עברה ברוב קולות, ורק שרי החוץ של עיראק ולבנון הצביעו נגדה.

בנוסף, גורמים דיפלומטיים מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי המשלחת הסעודית לפגישת השרים עזבה אותה באמצע, במחאה על תמיכתו של שר החוץ העיראקי איבראהים אל-ג'עפרי במליציות השיעיות בעיראק ובחיזבאללה. הממשל בעיראק הוא שיעי, והוא מסתייע באותן המליציות במאבקו בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) במדינה.

"בנאומו אמר אל-ג'עפרי כי המיליציה 'חשד שעבי' וחיזבאללה שימרו את הכבוד של הערבים, וכי אלו שקוראים לעצמם טרוריסטים הם הטרוריסטים האמיתיים", אמר אחד הגורמים. עוד נמסר כי המשלחת שבה לאולם הדיונים רק לאחר נאומו של השר העיראקי.

בחודש ינואר האחרון זימנה עיראק את השגריר הסעודי בבגדאד, לאחר שזה אמר כי המיליציות השיעיות מתדלקות את המתח העדתי בעיראק. המתח בין השיעים והסונים גבר בשנים האחרונות נוכח המלחמות העדתיות ב סוריה , בתימן ובעיראק. הליגה הערבית, אשר כוללת בתוכה בעיקר מדינות סוניות, נוטה לתמוך בכוחות הסונים המעורבים במלחמות ומרבה לתקוף את איראן השיעית ובעלות בריתה.

כאמור, מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ פרסמה בשבוע שעבר החלטה הקובעת כי חיזבאללה הוא ארגון טרור. המועצה, הכוללת את ערב הסעודית, קטאר, כווית, אחידות האמירויות הערביות, בחריין ועומאן, קיבלה את החלטה על רקע המשבר האחרון שפרץ בין ריאד לביירות, בעקבות הימנעותה של לבנון בהצבעה בליגה הערבית על גינוי הצתת השגרירות הסעודית באיראן.

מפלגות בל"ד וחד"ש גינו את החלטת מדינות המפרץ - דבר שהוביל לגינויים מכל קצוות הקשת הפוליטית. "אנו חושבים כי החלטה זו מגיעה על מנת לשרת את הכיבוש, ולהרחיב את כיבוש האדמות הערביות", נמסר מהסיעות לכלי תקשורת ערביים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את המפלגות ואמר בדיון במליאה: "אתם תמשיכו לגנות אותם כשחיזבאללה יירה על הכפרים שלכם? הוא רוצה להשמיד את המדינה ואתם בתוך המדינה. נפלתם על השכל? סליחה על הביטוי. אתם מגנים את מדינות המפרץ, שהגדירו את חיזבאללה כארגון טרור?".

אתמול תקף גם ראש ממשלת לבנון לשעבר, סעד אל-חרירי, את הארגון השיעי, מיד לאחר ששב ל ביירות מריאד "כדי להישאר במדינה". בריאיון לרשת הלבנונית LBC הוא אמר כי אין לחיזבאללה כל זכות להתערב בענייניהן של מדינות אחרות, והדגיש כי המעורבות של לוחמי הארגון בתימן ובסוריה הן אינן חלק מהאינטרס הלבנוני. "כיצד המלחמה של המורדים החות'ים בתימן מכובדת ומוערכת יותר ממאבק באויב והגנה על העם הלבנוני?", תהה. לדבריו, כאשר הארגון לוחם ב ישראל מדובר בהתקוממות, אך כאשר מדובר בהתערבות במלחמות במדינות ערביות זרות זהו טרור.