השקעה בזהב או בחברות המפיקות זהב – מה עדיף?

בהשוואה למחיר הזהב, שירד מ-2011 ב-34.8%, מחירי מניות רוב חברות הפקת הזהב ירדו בשיעור גבוה הרבה יותר, אולם הן גם צפויות להתאושש בשיעור גבוה יותר כשמחיר הזהב ישוב לעלות ■ מדריך השקעה בזהב

מטילי זהב / צילום: מכס מעבר המנהרות
מטילי זהב / צילום: מכס מעבר המנהרות

בעשור הקודם השקעה בזהב הייתה חביבה במיוחד על ציבור המשקיעים. מחיר הזהב נסק ב-590% מסוף שנת 2000, לערכו הגבוה ביותר אי פעם - 1,923.7 דולר לאונקיה - שנרשם ב-6 בספטמבר 2011. אבל מאז צנח מחיר הזהב ב-34.8% ל-1,253.7 לאונקיה ב-9 במארס 2016, לאכזבתם הרבה של המשקיעים.

ליאוניד גולדין, סמנכ"ל בפריים ברוקר, מסביר ל"גלובס" כי יש מספר דרכים להשקעה בזהב: קרנות סל, חוזים עתידיים, מטבעות ומטילי זהב, ומניות חברות המפיקות זהב, ומנתח מה קרה למתכת היקרה בשנים האחרונות.

השאלה המרכזית היא האם מחיר הזהב הגיע כבר לתחתית, וכדאי כעת לשקול השקעה בזהב, ואיזו דרך עדיפה? כדי לקבל תשובה כדאי ללכת קצת לאחור בזמן, ולהבין שאחד הגורמים לעלייה המטאורית במחיר הזהב בשנים 2011-2009 היה הזרמת הכספים האדירה של הפדרל ריזרב, שהחלה בעקבות המשבר העולמי ב-2008, ונועדה לעודד את הכלכלה האמריקאית ולהוציאה מהמשבר. כמויות הכספים הגדולות בשוק גרמו לחששות מהתפרצות אינפלציונית ולאובדן האמון בכסף, כך שמשקיעים רבים ברחו לזהב כמקלט בטוח.

גולדין מסביר שהצניחה במחיר הזהב בארבע השנים האחרונות נובעת מהסיבות הבאות.
התחזקות הדולר - מחיר הזהב נקוב בדולרים, וככל ששער הדולר עולה - מתייקר מחיר הזהב במטבעות אחרים.
אינפלציה אפסית בכלכלות הגדולות בעולם - השקעה בזהב משמשת להגנה מאובדן ערך הכסף בזמן של אינפלציה גבוהה, כך שבהעדר אינפלציה יורדת האטרקטיביות של השקעה בזהב.
ההאטה בצמיחה הכלכלית של סין - זהו גורם נוסף לירידה הכללית במחירי הסחורות בכלל, ושל הזהב בפרט.
ירידה בביקוש לזהב בהודו בעקבות צעדים מרסנים של הממשלה - המהלך נעשה שם במטרה להקטין את הגירעון הענק. הודו היא צרכנית הזהב הגדולה בעולם ונהוג שם לחלק מתנות מזהב באירועים ובחגים.

מכיוון שלא צפויים שינויים משמעותיים בגורמים אלו (שהובילו לירידה במחיר הזהב) בתקופה הקרובה, אז לא צפויה עלייה מובהקת במחיר הזהב בתקופה הקרובה.

בהשוואה למחיר הזהב, שירד משיאו מ-6 בספטמבר 2011 ב-34.8%, מחירי מניות רוב חברות הפקת הזהב העיקריות ירדו בשיעור גבוה הרבה יותר. ההסבר לכך הוא שרווחי חברות המפיקות זהב נובע מההפרש בין מחיר הזהב לעלות ההפקה, ושולי הרווח יורדים בשיעור גדול בהרבה משיעור הירידה במחיר הזהב. אבל מאותה סיבה, כאשר מחירי הזהב יתאוששו, שולי הרווח של החברות המפיקות זהב יעלו בשיעור גדול מהעלייה במחיר הזהב. כך שאם ההנחה שמחיר הזהב רשם תחתית נכונה, והסיכוי שמחירו יעלה גדול מהסיכוי לנפילה נוספת במחירו, ההשקעה בחברה המפיקה זהב עשויה להביא לתשואה גדולה בהרבה מאשר השקעה ישירה בזהב. נוסף על כך, מניות חברות הזהב הגדולות נוהגות לחלק דיבידנד, אם כי לא גבוה במיוחד, אבל בכל זאת זוהי הכנסה נוספת.

חברת ניומונט (NEM) היא היחידה מבין חברות הזהב הכלולה במדד החברות הגדולות ביותר בארה"ב S&P 500, ששמרה על רווחיות גם לאחר הירידה התלולה במחיר הזהב. מניית NEM נסחרת כיום מתחת לערך הנכסי שלה, ובמכפיל רווח של 19.2, שהוא אינו זול מאוד אבל גם אינו גבוה במיוחד. החברה המפיקה זהב ממכרות בארצות הברית, אוסטרליה, פרו, אינדונזיה, גאנה וניו זילנד, הצליחה להוריד את הוצאות הפקת הזהב הממוצעת שלה מ-1,121 דולר לאונקיה בתחילת 2013 ל-835 דולר ברבעון האחרון. החברה מחלקת גם דיבידנד צנוע בתשואה של 0.54% לשנה. מניית NEM רשמה תחתית בספטמבר 2015, ומאז עלה כבר מחירה בכמעט 68%.

אז מה השורה התחתונה? גולדין: "עדיין אין שום סימן להתאוששות במחיר הזהב, כך שהשקעה ישירה בזהב כרוכה בסיכון. מבחינת אנליזה טכנית נראה שמחיר הזהב רשם תחתית, כך שגם לא צפויה ירידה משמעותית במחירו. כאשר מחירי הזהב יתאוששו שולי הרווח של החברות המפיקות זהב יעלו בשיעור גדול מהעלייה במחיר הזהב, וההשקעה בחברה המפיקה זהב עשויה להביא תשואה גדולה בהרבה מאשר השקעה ישירה בזהב".

אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של זהב או כל סחורה, או מניה כלשהי.