הסדר טיעון חדש בפרשת דוד ואנונו: עבודות שירות לשני מעורבים

לפי ההסדר, יואל מוגמי, שהואשם כי היה חלק משרשרת השוחד בין ואנונו לבין הנישומים שהיו בטיפולו, ירצה 6 חודשי עבודות שירות; ויפה הדר, שהואשמה במתן שוחד לואנונו תמורת סגירת תיק המס שלה, תרצה 4 חודשי עבודות שירות

יואל מוגמי / צילום: תמר מצפי
יואל מוגמי / צילום: תמר מצפי

בפברואר 2011 התפוצצה ברעש גדול פרשת השוחד של דוד ואנונו, שזכתה לכינוי "פרשת רשות המסים 2", אז נודע כי ואנונו, בכיר לשעבר ברשות המסים, וחשודים נוספים נעצרו על-ידי המשטרה.

בזמנו נשלח ואנונו ל-6 שנות מאסר בגין לקיחת שוחד, ואולם רק השבוע הסתיימה הפרשה לחלוטין, כאשר שני מעורבים נוספים בפרשה - יואל מוגמי ויפה הדר - הגיעו להסדרי טיעון עם הפרקליטות.

בשבוע שעבר הוגש לבית משפט השלום בתל-אביב הסדר טיעון, ממנו עולה כי יואל מוגמי, שהיה פעיל פוליטי בליכוד ולאחר מכן יועץ פוליטי למפלגת קדימה, ושהואשם כי היה חלק משרשרת השוחד בין ואנונו לבין הנישומים שהיו בטיפולו, ירצה עונש של 6 חודשי עבודות שירות; ואילו יפה הדר, שהייתה רעייתו של רן הדר ז"ל, והואשמה במתן שוחד לואנונו תמורת סגירת תיק המס שלה, תרצה עונש של 4 חודשי עבודות שירות. מהסדר הטיעון נמחקה עבירת השוחד, בה הואשמו השניים בראשית ההליכים. 

עם חשיפתה הכתה פרשת דוד ואנונו בתדהמה את מערכת אכיפת החוק בכלל ואת רשות המסים בפרט, כאשר עלה החשד כי במסגרת תפקידו הבכיר כמנהל מחלקת חקירות ומודיעין ברשות המסים, פעל ואנונו כדי להיטיב עם נישומים שונים תמורת שוחד.

בספטמבר 2011 הרשיע ‎‎בית המשפט המחוזי בתל-אביב את ואנונו בלקיחת שוחד בסך מאות אלפי שקלים מנישומים בתמורה לסיוע בבעיות המס שלהם. עם זאת, ‎‎בית המשפט זיכה את ואנונו מאישומים הקשורים לחלק מהפרשות בתיק נגדו, בהם סחיטה באיומים של איש העסקים קובי מימון.

עוד הורשע‏ ואנונו כי לקח שוחד בהיקף של כ-300 אלף שקל מיוחאי יעיש, אמרגנו של הזמר קובי פרץ, ובניסיון לקיחת שוחד גם מהזמר קובי פרץ בעצמו, שסירב לשלם לואנונו את הכסף שביקש; וכן הורשע גם בלקיחת שוחד, בכך שדרש טובת הנאה ממנכ"ל מפלגת קדימה, משה שחורי, ומרעייתו, דליה שחורי. כן הורשע ואנונו בשיבוש מהלכי משפט ובעבירה על פקודת מס הכנסה. 

באשר להסדר הטיעון החדש בפרשה, שופט בית משפט השלום בתל-אביב, עידו דרויאן, טרם אישר את ההסדר עם מוגמי והדר, וההסכמות הועברו לבחינת הממונה על עבודות השירות בשירות בתי הסוהר, בין היתר לבחינת מסוגלותו של מוגמי לבצע את עבודות השירות עקב מצבו הרפואי, שאז יעתרו עורכי דינו אלי כהן ואיריס טוביאן להטלת עונש של מאסר על-תנאי.

עורכי הדין דורון ברזילי ועדי ניב ממשרד ברזילי-ששון, המייצגים את הדר, מסרו: "מרשתנו נחקרה בחשד לביצוע עבירת השוחד ועל כך כי הייתה מעורבת ביצירת קשר פסול בין דודו ואנונו לבין יוחאי יעיש עבור הטיפול בתיק המס של יוחאי יעיש. לאור נסיבותיה האישיות, כמו גם מארג הראיות בתיק העולים מתוך חומר החקירה, ניאותה פרקליטות מיסוי וכלכלה לקבל את עמדתנו, לפיה יש למחוק כל חשד בגין עבירת השוחד ולבצע הלימה אשר תתאם את המציאות. אנו שמחים שהתביעה ניאותה להגיע להסדר טיעון מקל המייחס למרשתנו חשד לסיוע למירמה והפרת אמונים של מר דודו ואנונו בלבד".