האוצר: זינוק בהשקעות הזרים בבורסה ובשכר בענף התקשורת

ע"פ הסקירה שפרסם הכלכלן הראשי באוצר יואל נווה, בחודש דצמבר הגדילו זרים את החזקותיהם בניירות ערך ישראלים בהיקף של 6.58 מיליארד שקל ■ הסקירה עסקה בנוסף בשכר השכירים בישראל ■ נווה מציין כי שכרם של עובדי ענף המידע והתקשורת זינק במהלך השנה בכ-6%

היקף חריג ביותר של רכישת ניירות ערך ישראלים על-ידי משקיעים זרים: מהסקירה השבועית שמפרסם היום (א') הכלכלן הראשי באוצר יואל נווה, עולה כי בחודש דצמבר הגדילו זרים את החזקותיהם בניירות ערך ישראלים בהיקף של 6.58 מיליארד דולר, שהם כ-25 מיליארד שקל. 

מדובר בסכום גבוה פי שלושה מהשיא שנרשם ביוני 2011 שעמד על כ-2 מיליארד דולר. מבדיקת "גלובס" עולה כי הסיבה לנתון החריג היא עסקת טבע אלרגן שבוצעה באותו חודש. במסגרת אותה הנפיקה טבע בארה"ב מניות בהיקף 7.24 מיליארד דולר כדי לממן את את רכישת אלרגן ב-40.5 מיליארד דולר.

תרשים 3: היקף ההשקעות
 תרשים 3: היקף ההשקעות

בנוסף, עולה מהסקירה כי חל זינוק בשכרם של המועסקים בענפי המידע והתקשורת עקב מחסור בעובדים בענפים אלה.

השכר הממוצע לשכירים בישראל רשם ב-2015 גידול ריאלי של 3%, קצב הגידול המהיר ביותר מאז 2004. בסוף השנה עמד השכר הממוצע למשרת שכיר על 9,359 שקל, ועל 9,590 שקל בקרב עובדים ישראלים. בסקירתו מציין הכלכלן כי הגידול המהיר נרשם גם במגזר העסקי וגם בשירותים הציבוריים, כאשר הגידול במגזר העסקי היה המהיר ביותר מאז השנים 2001-2000, בהם נרשם גידול מהיר בשכר על רקע בועת ההי-טק.

מניתוח השכר לפי ענפים עולה כי השנה הקדים ענף התקשורת והמידע את ענף החשמל והמים בשכר הממוצע המשולם למועסקים בו, שעמד נכון לסוף 2015 על 18,400 שקל לחודש לעומת 18,100 שקל בחשמל ובמים. בקצה השני של סולם השכר נמצאים השכירים המועסקים בשירותי אירוח ואוכל ושירותי ניהול ותמיכה עם שכר ממוצע של 4,400 ו-5,200 שקל לחודש בלבד.

נווה מציין כי שכרם של עובדי ענף המידע והתקשורת זינק במהלך השנה בכ-6% למרות שרמות השכר שבו כבר גבוהות יחסית. על-פי הכלכלן העלייה בשכר בענף זה נובעת מהגידול המהיר בשכר בתחום שירותי התקשורת (8%), בתחום מו"פ של תכנות (7.1%) ובתכנות המחשבים (5.8%) - שלושת תחומים אלו מעסיקים כ- 80% מסך המשרות בענף המידע והתקשורת. "ייתכן שהעלייה בשכר בענף זה נובעת מהמחסור בעובדים בענף, כפי שבא לידי ביטוי בשיעור המשרות הפנויות הגבוה בענף", נכתב בסקירה.

באוצר מציינים כי מגבלת היצע כוח העבודה היוותה גורם משמעותי בעליית השכר המהירה בשנת 2015 . עובדה זו באה לידי ביטוי בהתייצבות של שיעורי ההשתתפות במשק ברמה גבוהה (64%-64.5%) לצד התייצבות של שיעורי האבטלה ברמה נמוכה של כ5%. "בענפים בהם שיעור המשרות הפנויות היה גבוה יותר, הגידול בשכר הריאלי היה מהיר יותר בשל הקושי לגייס עובדים בענפים אלו. בולט במיוחד הוא ענף המידע והתקשורת, אשר על אף רמות השכר הגבוהות בענף זה, שיעור המשרות הפנויות הינו מהגבוהים בין הענפים". ענף נוסף, הסובל מקושי בגיוס עובדים הוא ענף הבינוי, וזאת על אף הגידול המהיר במספר המשרות בענף זה בשנת 2015.