ברשות ההגבלים רואים במכירת מגה לרמי לוי סכנה לתחרות

הנאמנים מבהירים כי לוי הוא שחקן רלוונטי במכרז לרכישת הרשת, אך ברשות ההגבלים חוזרים ואומרים כי מכירה ללוי מסוכנת ■ יועצו של לוי, דרור שטרום - שבזמנו אישר את עסקת קלאבמרקט - ינסה לשכנע את אנשי הרשות

רמי לוי  / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

תמונת המצב של המכרז למכירת מגה ברורה היום. שלוש הצעות הוגשו לנאמנים, וכל אחת מהן תיבחן על יתרונותיה וחסרונותיה. בימים האחרונים פורסמו לא מעט ידיעות על כך שנאמני מגה, רו"ח גבי טרבלסי ועורכי הדין אהוד גינדס ואמיר ברטוב, מעדיפים את הצעתו של רמי לוי לרכישת הרשת, ואולם בסביבת הנאמנים מכחישים את הטענה, ואף אומרים כי נכון להיום הכול פתוח.

ברשות ההגבלים מנגד לא ממש מתרגשים מעמדת הנאמנים. "מה עדיף?", אומרים גורמים ברשות, "שרמי לוי היה עובר את כל הליכי המכרז וכשהיו באים לאשר את המכירה היו מופתעים מכך שהרשות מביעה התנגדות?". ברשות רואים במכירה לרמי לוי סכנה של ממש לתחרות, וגם מכתבם של הנאמנים שנשלח לרשות ההגבלים בסוף השבוע ותקף את הרשות על פסילת רמי לוי בשלב כה מוקדם של ההליך, לא שינה את העמדה העקרונית בעניין. לעמדתם, לא היו במכתב עובדות חדשות שישפיעו על העמדה העקרונית בעניינו של רמי לוי.

בינתיים, הצטייד רמי לוי בממונה על ההגבלים לשעבר, דרור שטרום, לצורך ייעוץ וליווי הפן ההגבלי של ההליך. בתקופת כהונתו של שטרום כממונה על ההגבלים העסקיים, הוא קיבל את ההחלטה השנויה במחלוקת שהתירה את רכישת קלאבמרקט פושטת הרגל על ידי שופרסל. מצד אחד, הצילה העסקה רבים במשק - ספקים ועובדים; אך מצד שני, מדובר בעסקה שהולידה את הענקית שופרסל, ופגעה דרמטית בתחרות במשק. שטורם כבר התחיל לעבוד וקבע פגישה להמשך השבוע במשרדי רשות ההגבלים. ואולם, גורמים שונים ברשות סבורים שהדבר לא ישנה את עמדתם.

"הצעת שמחון הכי טובה"

לנאמנים צפויה עבודה רבה בבחינת ההצעות ומיקסומן, כאשר לא רק המחיר משפיע על הבחירה. הפן ההגבלי מהווה חלק מרכזי בהליך קבלת ההחלטה, וכך גם השאלות האם מכירת מגה לרמי לוי לא תאושר בכל מקרה ובכל תנאי; ומה מעמדם ההגבלי של שני המציעים הנוספים.

לדברי עו"ד ניב סבר, ראש מחלקת הגבלים עסקיים, פרטיות ואנרגיה במשרד מ.פירון ושות', "באשר להצעה של ביכורי השדה, לכאורה מדובר במיזוג שהוא מיזוג אנכי, בין ספק לבין הערוץ הקמעונאי, והוא לכאורה פחות מטריד מבחינה תחרותית. ביכורי שדה הם לא שחקן בשוק הקמעונאי, הם יהיו למעשה רשת חדשה, שחקן חדש, והם יכולים אפילו להביא יעילויות שונות כתוצאה מחיתוך ברווחי השיווק הכפול שקיימים בין ספק לבין הרשת, כאשר השחקן מסתפק להרוויח פעם אחת במקום פעמיים. הוא לא צריך להרוויח גם כספק, וגם אחרי כן כקמעונאי, וזה לכאורה נראה טוב לכולם, טוב לתחרות וטוב לציבור".

המילה "לכאורה" משמעותית בדבריו של סבר, כיוון שעל פי הניתוח שלו, גם ההצעה הזאת מעוררת בעיות הגבליות. "הבעייתיות שיש כאן היא הזכות של הספק הספציפי, במקרה הזה אחד השחקנים הבולטים, גם בשוק משחטות העוף, ויותר מזה בתחום הרכישה ואספקה של פירות וירקות. מדובר בשחקן עם נתח שוק משמעותי בתחום הזה, תחום של מצרכי יסוד, עם נוכחות משמעותית בכל הרשתות, וכאן מתחיל חשש של פגיעה בתחרות על ידי הרעת תנאים למתחרים החדשים, לרשתות הקמעונאיות הגדולות, אבל בעיקר הקטנות.

"החשש הגדול הוא לא בהכרח שיבואו ביכורי שדה וירעו את המצב של מחירי האספקה של פירות וירקות, שהם משווקים לדוגמה לשופרסל, אבל שהם יעשו את זה ביחס לרשתות הקטנות יותר, שמולן התחרות המשמעותית. הרשות תקשה מאוד על מיזוג מהסוג הזה. יש פה הרבה חששות שיצטרכו לבדוק אותם לעומק".

השאלה ההגבלית הזאת עדיין לא נבחנה על ידי רשות ההגבלים העסקיים. "מעולם עדיין לא נבחנה, בשום עסקה, האפשרות שספקים דומיננטיים לרשתות קמעונאיות יהפכו להיות בעלים של רשת שמיד ביום הראשון שלה תהיה הרשת השנייה בגודלה".

מעבר לכך מוסיף סבר, "ביכורי שדה מחזיקים יחד עם נטו, שהיא ספק משמעותי בתחומים אחרים של הרשתות, באחוז משמעותי מהשיווק של רשת יינות ביתן. יש חברת שיווק משותפת יחד עם נטו ויינות ביתן. זה סיבוך הגבלי נוסף שיצטרכו להתעסק אתו ויקשה עוד יותר על מיזוג מהסוג הזה".

באשר לרמי לוי, סבור עו"ד סבר, כי הרשות תישאר איתנה בהתנגדותה למכירה, למרות שאינו מסכים לעמדה זו. "אני לא בהכרח מסכים עם הדגל האדום שהרשות טוענת לו. הרשות רואה בעיה מאוד קשה, בפריסה גיאוגרפית קונקרטית, באזורים שבהם יכולה להיות בעיה של ממש לכאורה עקב פגיעה בתחרות במקום שבו יש מספר מצומצם יחסית של מתחרים - והרכישה של הסניפים של מגה על ידי רמי לוי, שממילא יכול להיות שכבר יש לו נוכחות באותם אזורים, תגרום לריכוז מאוד משמעותי של כוח בידי רמי לוי. גם אם יש בעיות נקודתיות מהסוג הזה, אני לא חושב שהן שצריכות למנוע אישור של מיזוג ככלל. יכול להיות יתרון בכך ששחקן יחסית לא גדול, אבל מחולל תחרות לכאורה משמעותית, יהפוך להיות השחקן מספר 2.

"אבל אני חושב שהדבר שהכי פוגע בסיכוי של רמי לוי, זה פשוט כי יש הצעה שמבחינה תחרותית היא הרבה יותר טובה, וזו ההצעה של שלום שמחון, עם המתחרים הקטנים והבינוניים".

- מדוע ההצעה של שמחון הטובה ביותר מבחינה הגבלית להערכתך?

"ההצעה של שלום שמחון מעניינת מכיוון שהיא אמנם לא מייצרת מתחרה משמעותי לרשת שופרסל, אבל צריך לזכור שבמידה רבה החיתוך המשמעותי שראינו במרווחים הקמעונאיים הוכיח שהתחרות בשוק הקמעונאי כבר הלכה חלק גדול מהדרך שהיא יכלה ללכת. זה לא שיש המון מקום לחתוך את המרווחים הקמעונאיים, ולכן היום יש לשמר תחרות.

"היא מעניינת מכיוון שהיא תחזק שורה של מתחרים קטנים ובינוניים שייצרו למעשה תחרות על השוק המשני, ויעשו תחרות בין מחוללי התחרות עצמם. אם בעבר ראינו בעיקר את רמי לוי, ואולי ברמה זו או אחרת את יינות ביתן בתור מחוללי תחרות, יכול להיות שעכשיו נראה שוק של 5-6-7 שחקנים, שמייצרים ביניהם תחרות עזה על מי למעשה הרשת הבינונית הזולה או הטובה או הנוחה ללקוח, וכמובן שבכך הם יצרו לחץ מתמיד גם על הרשת הגדולה, על שופרסל, כמו שראינו כתוצאה מפעולה של שחקן יחיד, של רמי לוי לדוגמה.

"מבחינה הגבלית, זו ההצעה עם הפוטנציאל התחרותי המעניין ביותר, וכנראה הטוב ביותר גם לצרכן בסופו של יום. אני חושב שהאופציה הזו של שחקן אחד גדול ו-5-6-7 רשתות בינוניות ועוד כמה וכמה קטנות, זו האפשרות הקרובה ביותר לחלום הרטוב של רשות ההגבלים".

"אין להשוות לקלאבמרקט"

כידוע, אחת ההתנגדויות הגדולות למכירת מגה לרמי לוי היא התזכורת המתמדת והחיבור שעושים בין האפשרות שזה יקרה, למכירת קלאבמרקט בשעתה לרשת שופרסל. מכירת קלאבמרקט לשופרסל יצרה את הרשת הקמעונאית השלטת בשוק, והטענות על הפגיעה בתחרות לא שוככות מאז ועד היום.

ואולם, ד"ר חגית בולמש, שותפה וראש מחלקת הגבלים עסקיים ורגולציה במשרד פרל כהן צדק לצר ברץ, סבורה שצריך להיזהר מחסימת עסקאות על בסיס ההשוואות הללו. "ההצעות למכירת סניפי מגה לרשתות מתחרות אמנם מזכירות את מכירתה של רשת קלאבמרקט, אך יש להיזהר שלא להיגרר להשוואות. הנאמנים מצפים מהרשות להסתכל גם על טובתם של העובדים והספקים. אולם, אין, ולא צריך להיות לרשות, שיקול נוסף מלבד שיקולי תחרות. שאלת טובת הצרכן והתחרות אינה פשוטה ואין לה תשובה חד-חד ערכית. כל החלטה שתתקבל ברשות תוכל להיבחן רק לאחר מספר שנים".

לדבריה, "מלבד הבדיקה של הרשות אודות פריסה גיאוגרפית של סניפים כדאי לבחון מיהי הרשת שתאפשר לצרכן לקנות מצרכי יסוד בסניפים זולים יותר במרכזי הערים וליהנות מרשתות שיווק זולות בכל אזור בארץ.

 

"יש ערך תחרותי לרשת שתוכל להציע מוצרים זולים לטווח ארוך ותעודד תחרות גם ברמת ספקי המזון, ולא רק בין הרשתות. המציעות יצטרכו להציע לרשות הוכחות לכך שהן יודעות ללחוץ על ספקי מזון, על מנת שאלה יציעו מחירים זולים יותר, ולהוכיח שהוזלה זו תתורגם למחיר נמוך יותר לצרכן. אין די בפריסה רחבה של הרשת, אלא יש להראות כיצד כוחה של הרשת שממוזגת יגרום להוזיל מחירים לצרכן.

"חשוב לזכור שקריסת רשת קמעונאית בפריסה ארצית אינה אירוע פשוט, והנפגעים המרכזיים הם אותם ספקים קטנים ובינוניים שלא יזכו ליהנות מהרווחים שיתקבלו ממכירת הסניפים", מזכירה ד"ר בולמש. "קריסתם של עשרות עסקים קטנים שנסמכו על רשת מגה עלולה לפגוע בתחרות ובאפשרות של אותם עסקים להציע מוצרים טובים במחירים נמוכים לצרכן".

נאמני מגה

רו"ח גבי טרבלסי (מימין), עו"ד אמיר ברטוב ועו"ד אהוד גינדס. אין העדפה לרמי לוי / צילום: איל יצהר
 רו"ח גבי טרבלסי (מימין), עו"ד אמיר ברטוב ועו"ד אהוד גינדס. אין העדפה לרמי לוי / צילום: איל יצהר

מגה מרכז - שלב ההצעות
 מגה מרכז - שלב ההצעות