מנכ"ל משרד החקלאות: "מוכרים לעזה ירקות בררה"

ועדת הכספים מינתה ועדה שתעקוב אחר הרפורמה בחקלאות ■ שר החקלאות לשעבר, שלום שמחון: "ביום שחקלאי בעוטף עזה יקבל צ'ק מהביטוח הלאומי, זה סוף הציונות" ■ מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן-אליהו: "זה קשקןש"

שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

ועדת הכספים של הכנסת קיימה היום (ב') דיון ברפורמה המתוכננת בחקלאות, ובסיכומה מינה יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, ועדה שתעקוב אחר הרפורמה בחקלאות.

מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן-אליהו, מסר היום ל"גלובס" כי משרדו נכון לשמוע עצות טובות. לדבריו, "אם חברי הכנסת יבואו עם רעיונות טובים איך לעשות את התמיכה הישירה בחקלאים, נלך על זה. אני לא נעול על שיטה אחת. החקלאים צעקו על היבוא מעזה. כל היבוא מעזה הוא בשווי 4 מיליון שקל. אנחנו מייצאים לעזה בשווי 250 מיליון שקל. אנחנו מוכרים להם את כל הירקות שלא ניתן למכור בישראל, את כל הבררה".

לדברי בן-אליהו, "מנכ"ל התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, לא מבין בחקלאות, ושלא ייתן לנו הצעות פופוליסטיות. אני מדבר עם מי שמייצג 97% מהחקלאים, שזה התאחדות חקלאי ישראל, ולא עם מי שמייצג את מיעוטם. הקרבות ביניהם תמיד גרמו לכך שהם הפסידו".

- אתם מתכננים לסכם עם החקלאים על תמיכה ישירה בסכום מסוים, אבל מי מבטיח שבעתיד לא תקצצו את התמיכה, כפי שנהוג במדינה שלנו?

"אם זה יהיה בחקיקה, זה נכון, אבל לא כשמדובר בהסכם עם האוצר. עד היום האוצר חתם על 3 הסכמים - הסכם לוקר, הסכם המים והסכם מגדלי הבקר. בשלושת ההסכמים האלה הוא עמד כקוצו של יוד. כשהאוצר חותם על הסכמים, הוא עומד בהם". 

- זו בדיוק הדוגמה. הסכם לוקר עדיין בתוקף, ואתם פועלים לבטל את מכסות הייצור בחלב ובביצים? 

"החקלאים רוצים להישאר עם הסכם לוקר? נשאיר אותם. אני בא אליהם ואומר שאני רוצה לשפר את הסכם לוקר. אם אני אפתה אותם יותר מהסכם לוקר, וכנגד זה אפשר יהיה לייבא גבינות, אז מה קרה?". 

שמחון: "סוף הציונות" 

שר החקלאות לשעבר, שלום שמחון, תקף את הרפורמה בחקלאות. בשיחה עם "גלובס" בכנס הנהגות המושבים אמר שמחון: "אם החקלאים ירצו, יבטלו את מכסות הייצור, ואם הם לא ירצו, לא יבטלו את מכסות הייצור. הממשלה לא תוכל להתמודד עם החבר'ה בגליל. מספיק שני טילים של החיזבאללה כדי לשנות את הדברים".

שמחון גם תקף את חברת סנפרוסט של תנובה. לדבריו, "מה יש בשקית אפונה של סנפרוסט שהם מוכרים אותה ב-20 שקל, כשהחקלאי מקבל חצי שקל לק"ג? גידולי השדה פחות רווחיים, על תירס החקלאי מקבל 70 אגורות לק"ג, והתמורה נמוכה גם על שעועית ובמיה. ביום שחקלאי בעוטף עזה יקבל צ'ק מהביטוח הלאומי, זה סוף הציונות. איזו מדינה מוכנה לתת כסף לחקלאים שלה כדי שלא יגדלו?". 

בן-אליהו טוען כי דברי שמחון הם "קשקוש. אנחנו לא נותנים לחקלאים כסף כדי שלא יגדלו. נהפוך הוא - רק אם הם יגדלו את הכמות הממוצעת שהם גידלו ב-3 השנים האחרונות, הם יקבלו תמיכה".