ריוגלס תספק מערכות תרמו-סולאריות ב-80 מיליון שקל

החברה חתמה על שתי עסקאות ובמגעים לעסקה שלישת בהיקף כולל של 250 מיליון שקל

חברת ריוגלס הישראלית מרחיבה את פעילותה בדרום אפריקה, מדינה הידועה דווקא ביוזמות להחרמת ישראל. ריוגלס חתמה לאחרונה על חוזה לאספקת עשרות אלפי קולטים תרמו-סולאריים לתחנת כוח תרמו-סולארית מהגדולות מסוגה הנבנית בדרום אפריקה, עסקה שמצטרפת לעסקה נוספת שחתמה החברה בשלהי 2014.

והחברה נמצאת בימים אלו במשא ומתן מתקדם להקמת פרויקט שלישי במדינה בהיקף של כ-80 מיליוני שקל נוספים, כך שבתקופת זמן של כשנתיים צפויה החברה להגיע לעסקאות בהיקף המוערך בכ-250 מיליון שקל.

ריוגלס (Rioglass Solar Systems) הוקמה לפני שנתיים על חורבות חברת סולל שנרכשה ב-2009 על-ידי סימנס הגרמנית במעל 400 מיליון דולר. החברה נחשבת כיום לחברה הגדולה בעולם בתחום ייצור קולטים תרמו-סולאריים המשמשים כרכיב המרכזי בתחנות כוח המפיקות חשמל באופן תרמו-סולארי. הטכנולוגיה התרמו-סולארית פותחה על-בסיס ידע ישראלי החל משנות ה-80 של המאה ה-20. החברה ממוקמת בבית שמש ומעסיקה כיום כ-180 עובדים רכשה לאחרונה את מתחרתה העיקרית חברת Schott הגרמנית.

"ממשלת דרום אפריקה סימנה לעצמה יעד אגרסיבי להגיע ל- 1,200 מגהוואט של ייצור חשמל באמצעות אנרגיה תרמו-סולארית עד לשנת 2030, עם אופציה להגיע עד 3,300 מגהוואט, והיא לא רק מתכננת אלא גם מבצעת", אומר און פניג, מנכ"ל ריוגלס, עם עקיצה לכיוון הרגולטור הישראלי.

דרישות הממשלה הדרום אפריקנית בפרויקט שחתמנו לאחרונה מחייבות "תוכן מקומי" ברמה גבוהה ועל כן ריוגלס תיאלץ להסיט קווי ייצור לכיוון דרום אפריקה כדי לעמוד בדרישות הפרוייקט.

מדובר בפרויקט השני מסוגו בדרום אפריקה, כאשר ריוגלס גם אחראית על אספקת הקולטים לפרויקט הראשון שבוצע בדרום אפריקה, שנחתם באוגוסט 2014, והחברה סיימה את האספקה אליו באוקטובר 2015.  הפרויקט הנוכחי, הינו תחנת כוח בהספק של 100 מגהוואט, עם מערכת אגירה תרמית של 4.5 שעות.  

שני הפרויקטים עושים שימוש בטכנולוגית ה"שוקת הפרבולית", בעזרתה מראות פרבוליות ענקיות מרכזות את חום השמש לצינור קולט בעל תכונות אופטיות ייחודיות. הקולט, המיוצר ע"י ריוגלס, הוא לב ליבה של תחנת הכח התרמו-סולארית, והוא מאפשר את קליטת החום המוחזר מהמראות ל 400 מעלות צלסיוס והובלתו על מנת לייצר ממנו קיטור להנעת טורבינה.