הפד הותיר את הריבית ללא שינוי - הריבית בסוף השנה 0.9%

הפד מסמן יעד ריבית של 0.9% עד לסוף השנה ■ מוריד את תחזיות האינפלציה ■ התשואות באג"ח ל-10 שנים עברו לירידות ■ ירידות קלות בשוקי המניות ■ הפדרל ריזרב צופה שהאינפלציה תיוותר נמוכה בטווח הקרוב ■ צופה המשך התחזקות שוק העבודה

ג'נט ילן / צילום: בלומברג
ג'נט ילן / צילום: בלומברג

בהתאם לתחזיות המוקדמות של הכלכלנים הותיר הפדרל ריזרב את הריבית ללא שינוי. בבנק המרכזי האמריקאי מציבים יעד ריבית של 0.9% עד לסוף השנה, ריבית שתעלה בשתי פעימות וזאת לעומת ריבית בטווח של 0.25%-0.5% היום.

בפדרל ריזרב קובעים כי הכלכלה האמריקאית עדיין עומדת בפני סיכונים רבים כשמחירי הנפט ימשכו את האינפלציה כלפי מטה בטווח הקצר. שוק העבודה צפוי להמשיך להתחזק.

בפדרל ריזרב מעריכים כי הריבית תגיע בסוף 2017 לרמה של 1.9% ובסוף 2018 לרמה של 3% כשבנקודת השיא היא תגיע לרמה של 3.3% זאת לעומת היעד הקודם שהיה לריבית מקסימלית של 3.5%. הצמיחה השנה צפויה לעמוד על 2.2% לעומת התחזית הקודמת שצפתה צמיחה של 2.4%.

היום צפו הכלכלנים כי חוסר הוודאות לגבי הצמיחה העולמית לא תמנע מהבנק המרכזי לחדש בטווח הבינוני את ההליכה שלו לקראת נורמליזציה במחיר הכסף, כלומר להעלות ריביות, ביוני.

לפני פגישת ועדת השוק הפתוח של הפד אתמול והיום (ג'-ד'), רוב גדול מבין 53 כלכלנים שנסקרו על ידי "פייננשל טיימס" העריכו שהבנק המרכזי יישאר בעמדת המתנה עד יוני, על רקע התנודתיות בשווקים וחששות בנוגע לפעילות הכלכלית בארה"ב בתחילת השנה.

אך הכלכלנים רואים סימנים קלים לאינפלציה, ושוק עבודה שיצר יותר מ-12 מיליון משרות בארה"ב בחמש השנים האחרונות, כמגמות שיניעו בסופו של דבר את הפד לפעול - אמנם בהדרגה - ובכך להגדיל את הפער בין המדיניות המוניטרית בארה"ב לזו ששוררת באירופה ובאסיה.

"המשק נראה טוב יותר, האינפלציה תעלה וזה עונה על המנדט הכפול של הפד", אמר וורד מקארתי, כלכלן בג'פריס. "הפד רוצה עוד קצת זמן להניח לאבק לשקוע, אבל כל החלקים בפאזל מתמלאים לקראת העלאה ביוני".

המפנה לטובה בשוקי המניות בארה"ב הרגיע את עצביהם של המשקיעים, ומדד 500S&P נמוך עתה ב-1% בלבד מרמתו בתחילת השנה. המניות ירדו השנה ב-11% בנקודת השפל שלהן על רקע ירידת מחירי הנפט, והחששות שכלכלת ארה"ב מצויה על סף מיתון.

עליית שוק המניות בשבועיים האחרונים הסירה מכשול מפתח לקובעי המדיניות המוניטרית: החברות קיבלו מחדש גישה לשוקי ההון והתנאים הפיננסיים הוקלו.

התייצבות מחירי הנפט וסחורות נוספות צפויה לחזק את האינפלציה, אך פחות ממחצית מהכלכלנים שנסקרו העריכו שהמחירים יעלו ביותר מ-2% בשנה בנקודה כלשהי בשנה הקרובה. כמה כלכלנים העריכו שאינפלציה כזו, שתואמת את היעד של הבנק המרכזי, תהיה רק ב-2017.

הכלכלנים מעריכים שקצב העלאת הריבית יהיה הדרגתי יותר מזה שהפד אותת עליו בדצמבר, החודש האחרון שבו הוא פרסם תחזיות צמיחה כלכלית וריבית. יותר מ-80% מהכלכלנים שנסקרו העריכו שהבנק המרכזי יעלה את הריביות פעם או פעמיים בלבד השנה. כלכלן אחד העריך שהפד ייאלץ אפילו להוריד חזרה את הריבית בדצמבר השנה.

בכירי הפד נשמעים זהירים יותר ויותר על רקע התנודות בשוקי ההון והנתונים הכלכליים הפושרים בחודשיים הראשונים של השנה. ביל דאדלי, נשיא שלוחת הפד בניו יורק, הזהיר החודש שהתחזית הכלכלית שלו "התחילה לנטות במקצת כלפי מטה".

לאל בריינרד, חברת מועצת הנגידים של הפד, הייתה מפורשת עוד יותר. בשבוע שעבר היא אמרה בכנס כלכלי שקובעי המדיניות צריכים להתאזר בסבלנות. "בהתחשב בביקוש החיצוני (עולמי) המוחלש, חיוני להגן ולשמור על ההתקדמות שהשגנו במשק המקומי שלנו באמצעות שינויים זהירים מאוד במדיניות", היא אמרה. "תנאים פיננסיים הדוקים יותר וציפיות אינפלציה מונמכות עלולים להציב סיכונים לירידה באינפלציה ובפעילות הכלכלית".

הכלכלנים מצפים שהפד יוריד את תחזיותיו לקצב העלאת הריביות בשנים הבאות, אם כי הסקר מצא שהם מייחסים אמינות גדולה יותר מזו שמייחס השוק להנחיות הקודמות של הבנק המרכזי: מחירי חוזי הריבית מגלמים ציפייה להעלאת ריבית אחת ויחידה ב-2016.

מדידת האינפלציה המועדפת על ידי הפד, מדד הליבה של הוצאות הצריכה האישיות, עלה בינואר ל-1.7% בשנה, אך מנגד, השכר הממוצע במשק ירד בפברואר, וזהו מדד לא פחות חשוב לניבוי אינפלציה.

גם הקלת המדיניות המוניטרית באירופה ובאסיה גרמה אולי לפד להתמהמה, אם כי מריו דראגי, נשיא הבנק המרכזי האירופי, הדגיש שהוא אינו צופה הורדת ריבית נוספת לטריטוריה שלילית עוד יותר, וסייע בכך לבלום את עליית הדולר.

פערי המדיניות המוניטרית הללו גרמו לדולר להתחזק והפכו את היצוא האמריקאי ליקר יותר, ולמעשה העיקו על הצמיחה הכלכלית. "זה אומר שעל הפד יש פחות לחץ להדק את המדיניות. הדולר עושה חלק מהעבודה של הפד", אמר תומאס ג'וליאן, כלכלן בחברת נטיקסיס.