הערכות: נגב קרמיקה הפסידה כ-60 מיליון שקל ברבעון הרביעי

הכאוס בחברת המוצרים לעיצוב הבית מהקבוצה של לב לבייב נמשך: עפ"י הערכות, היא סיימה את שנת 2015 בהפסד של כ-135 מיליון שקל ■ בחודשים האחרונים הונהגה בנגב קרמיקה תוכנית התייעלות נרחבת

לב לבייב אברהם נובוגרוצקי / צילום: תמר מצפי
לב לבייב אברהם נובוגרוצקי / צילום: תמר מצפי

הכאוס בחברת אפריקה תעשיות ובחברה הבת שלה, נגב קרמיקה, רחוק מלהסתיים. ל"גלובס" נודע כי על פי הערכות בשוק סיימה נגב קרמיקה את הרבעון הרביעי של 2015 בהפסד של כ-60 מיליון שקל, ובסיכום השנה כולה היא תציג הפסד של כ-135 מיליון שקל. באפריקה תעשיות, שצפויה לפרסם את דוחותיה הכספיים השנתיים בעוד מספר ימים, סירבו להגיב לידיעה.

נראה כי חלק ניכר מההפסד המדווח ייוחס למהלך ההתייעלות המיושם בנגב קרמיקה בחודשים האחרונים. באוקטובר 2015 החלה הנהלת נגב ביישומה של תוכנית הכוללת צמצום בהוצאות הפעילות, לרבות פיטורי עשרות עובדים, סגירת סניפים והתאמת היקפי הייצור במפעל בירוחם לרמות הביקושים כיום.

החברה האם אפריקה תעשיות, המאחדת את תוצאות נגב קרמיקה, סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2015 בהפסד של 88 מיליון שקל (לאחר הפסד של כ-80 מיליון שקל בשנת 2014), ולפיכך נראה שאת השנה כולה היא תסיים בהפסד של קרוב ל-150 מיליון שקל.

אפריקה תעשיות היא חברת החזקות בשליטת אפריקה ישראל של לב לבייב הפועלת באמצעות שתי זרועות: פקר פלדה, העוסקת בייצור, עיבוד ושיווק מוצרי מתכת, ונגב קרמיקה, המייצרת אריחי גרניט פורצלן במפעל החברה שבירוחם, ומשווקת מגוון מוצרים לעיצוב הבית כגון אריחים, ברזים, כיורים, אמבטיות וארונות אמבט.

מניית אפריקה תעשיות צנחה ב-60% בשנתיים האחרונות, והיא משקפת לחברה שווי של 180 מיליון שקל. בשבוע שעבר דיווחה החברה על מינויו של יקי ודמני, לשעבר מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, לתפקיד מנכ"ל החברה. ודמני יחליף בתפקיד את אברהם נובוגרוצקי, מנכ"ל החברה האם אפריקה ישראל, שנכנס לתפקיד לפני שנה בעקבות הכאוס הפיננסי שהתגלה בחברה ויעבור כעת לתפקיד היו"ר.

ודמני צפוי ליהנות משכר בעלות שנתית של 1.5 מיליון שקל, המורכב משכר חודשי של 80 אלף שקל, צמוד למדד, רכב בעלות של עד 260 אלף שקל, מענקים וחבילת אופציות.

נובוגרוצקי אמר לפני מספר חודשים כי "נגב קרמיקה היא חברה עם אחיזה רחבה מאוד בשוק, שמוכרת ב-800 מיליון שקל בשנה. הבעיה הייתה שרצינו לבנות מפעל בישראל, שיהיה המודרני והמוביל ביותר בתחום הגרניט-פורצלן. התוכנית הייתה להשקיע 200 מיליון שקל, ובפועל זה עלה לנו כמעט כפול, ועל רקע זה פוטר המנכ"ל. רצינו 'מרצדס' וקיבלנו 'פרארי', אז עכשיו אנחנו מפעילים רק שניים מתוך ארבעת קווי הייצור", הסביר.

עוד אמר אז נובוגרוצקי, כי "צמצמנו שם 90 עובדים, צמצמנו הוצאות ייצור ואנחנו נהיה תחרותיים מול המפעלים בספרד ובאיטליה. לאפריקה ישראל אין תוכנית להזרים עוד כסף לאפריקה תעשיות. על הנכסים שלה יש הרבה קופצים, גם בפלדה וגם בקרמיקה, ואנחנו בוחנים הצעות מעת לעת".

בחודש מארס 2015 פיטרה אפריקה תעשיות את המנכ"ל הוותיק אבי מוטולה (ששימש גם כמנכ"ל נגב קרמיקה), וזמן קצר לאחר מכן נחשפו אי סדרים כספיים חמורים בנגב קרמיקה וחשדות לניפוח הכנסות ומלאים בדוחות הכספיים, לפי החשד באחריות מוטולה ובכירים נוספים בחברה.

מספר חודשים לאחר מכן נחקרו מוטולה, שניהל במשך קרוב לעשור את נגב קרמיקה; אביהו איבשיץ, לשעבר סמנכ"ל הכספים של נגב; וגלית בן-מאיר, לשעבר מנהלת שירות הלקוחות בחברה, ברשות ני"ע בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, שיבוש מהלכי משפט, מרמה והפרת אמונים.

החקירה נסובה סביב החשד כי מוטולה, איבשיץ ובן-מאיר, יחד עם אחרים, גרמו להצגת נתונים כוזבים בדוחות הכספיים של נגב קרמיקה בשנים 2011-2014. זאת, באמצעות יצירת שינויים, באופן שיטתי מתוחכם ומתמשך, בערך המלאי, בהכנסות החברה ובסעיפים נוספים בדוחות.

לפי החשד, במעשיהם המתמשכים עיוותו החשודים פרטים שונים בדוחות הכספיים בהיקף מצטבר של עשרות מיליוני שקלים, תוך הטעיה של ציבור המשקיעים. עוד עלה בחקירה, כי במהלך התקופה המדוברת נהנו המעורבים מתגמול הנסמך על תוצאות כספיות מסולפות.