מדוע נשות החשודים בעבירות מין לא עוזבות את הבית?

בשני העשורים האחרונים הסתבכו הרבה אישי ציבור ובעלי תפקידים בכירים בעבירות מין או הטרדה מינית, אבל רק במקרה אחד - לפני 16 שנה - החליטה האישה לעזוב ■ מדוע הן נשארות? ■ הצצה ראשונה למגזין G

 ג'ודי שלום ניר מוזס סילבן שלום / צילום: יוסי כהן
ג'ודי שלום ניר מוזס סילבן שלום / צילום: יוסי כהן

"אני יכול לזהות בגלל איזו עבירה באים אליי אנשים לייעוץ בפעם הראשונה, עוד לפני שפתחו את הפה", אומר הפליליסט הוותיק, עו"ד ששי גז. "שפת הגוף מסגירה אותם. המבט, הדרך שבה הם אומרים שלום או סוגרים אחריהם את הדלת מסגירה מיד אם מדובר בעבירות של התפרצות או אלימות. ואנשים שחשודים בעבירות מין תמיד יבואו עם בנות זוגם, באף עבירה אחרת זה לא קורה. בהתחלה שאלתי את עצמי למה, ואז הבנתי - הוא צריך שהיא תבוא איתו כדי שתשתכנע. הוא מדבר אליי, ובעצם גם אליה. הנה, גם אצל עורך הדין אני אומר שלא עשיתי, שזה לא נכון".

- והן מאמינות?

"כן, כי ככה הן מגינות על עצמן, בעיקר מהתמודדות עם עבירות מין קשות. מי שלא תאמין, תפגע בשלב הזה בעיקר בעצמה. כשאת מאמינה, קל לך יותר להילחם על הבית ועל המשפחה שבנית עם האיש הזה. ההתחשבנות, אם בכלל נעשית, קורית רק אחרי ההרשעה".

- איך אפשר להישאר ולהעמיד פנים שאת תומכת באדם, שלא סתם חשוד בפלילים, אלא גם בגד בך כאישה? הדימוי העצמי והפגיעה באגו זועקים כאן.

"זה יישמע מוזר, אבל לפעמים זו דווקא תקופה טובה בשבילה. הגבר מבין את המשמעות של בת הזוג, שהיא זו שנשארה לו, והוא מאוד מפנק וטוב אליה. גם המשפחה והסביבה הקרובה משדרים לה חיזוקים על זה שהיא תומכת בו. זה גם מאוד תלוי ביחסים שהיו קודם. מי שגם קודם היו במערכת יחסים רעועה, מנצלות את המצב כדי לסחוט כל מיני דרישות, כי הן יודעות שזה יצטייר מאוד רע בתקשורת אם יבקשו עכשיו גט, אז הן באות בדרישות אחרות. מי שחיו במה שנראה להן כמו זוגיות טובה, מגויסות יותר".

 

גילה קצב / צלם: משה שי
 גילה קצב / צלם: משה שי

הפסיקה לבוא לדיונים. גילה קצב 

לשאלת מיליון הדולר, למה היא נשארת איתו, הצטרפו בשנים האחרונות גם תהיות נוספות. בכל פעם שנחשפת עוד פרשייה שבה איש ציבור או קצין בכיר מעורב בשערוריית מין, נשואות העיניים גם אל האישה שלצדו, כשדווקא התשובה לשאלה אם תישאר או תלך, לרוב אינה מפתיעה. נשים נשארות.

היחידה שקמה והלכה - אם סוקרים את התיקים בעלי הפרופיל הציבורי הגבוה - הייתה כוכי מרדכי, שעזבה את איציק מרדכי אחרי שהוגש נגדו כתב אישום בגין מעשים מגונים, וזה קרה לפני 16 שנה. מאז, לא נרשם עוד מקרה כזה.