למרות ירידה בהכנסות: מיטב דש הגדיל את הרווח ב-2015 ל-88 מ' ש'

הבעלים, צבי סטפק: "לפני עשר שנים הזהרתי שאם יימשך המסע החזירי של השכר, הסקטור העסקי ימצא עצמו תחת מתקפה"

קיטון של כ-9% בסך נכסי הלקוחות המנוהלים על-ידיו, לצד שחיקה בדמי הניהול, הובילו את בית ההשקעות מיטב דש, שבניהול אילן רביב, להציג ב-2015 ירידה של כ-6% בהכנסות, שהורגשה בכל תחומי הפעילות המרכזיים של בית ההשקעות.

ואולם, הקיטון בנכסים המנוהלים, שנבע במידה רבה מהסביבה המאתגרת כתוצאה מתנודתיות רבה מהרגיל בשוקי ההון, לא פגע ברווחי בית ההשקעות, שגדלו בשנה שעברה בכ-11.4% והסתכמו בכ-88 מיליון שקל. ברבעון הרביעי ב-2015 רשם בית ההשקעות רווח של כ-23 מיליון שקל, המהווה קיטון של כ-11.5% ביחס לרבעון המקביל ב-2014.

תחום קרנות הנאמנות וניהול התיקים הניב למיטב דש רווח תפעולי שנתי של כ-89 מיליון שקל - ירידה של כ-7% ביחס ל-2014, הגם שחל שיפור ברווח כשיעור מההכנסות, בעוד שתחום הגמל והפנסיה הציג עלייה של כ-4% ברווח לפני מס, שהסתכם ב-75 מיליון שקל. תחום תעודות הסל, באמצעות תכלית, רשם ירידה של 9% בהכנסות השנתיות, והרווח התפעולי הצטמק בכ-25% והסתכם ב-45 מיליון שקל.

בשורה העליונה רשם בית ההשקעות השני בגודלו במשק קיטון של כ-6% בהכנסות, שהסתכמו בשנה החולפת בכ-735 מיליון שקל, והירידה בהכנסות נרשמה בכלל תחומי הפעילות המרכזיים של בית ההשקעות, להוציא חבר בורסה וברוקראז'. ואולם, השחיקה בהוצאות שיווק, תפעול, הנהלה וכלליות, הייתה גדולה מכך, בשיעור של כ-6.6%.

במהלך הרבעון הרביעי של 2015 ותחילת 2016 שילם מיטב דש מעל ל-24 מיליון שקל עבור הרחבת ההחזקות בסוכנויות ביטוח, במספר עסקאות. בימים אלה מיטב דש מקיים מגעים עם חברות מקבוצת הביטוח איילון לפעילות משותפת בגמל ובפנסיה, ולאחרונה חתם גם על הסכם לרכישת פעילות חבר הבורסה אי-ברוקר מ-אי-אונליין, ורכש שליטה בפנינסולה.

שכר של 3.65 מיליון שקל לאילן רביב

צבי סטפק, מבעלי השליטה במיטב דש, התייחס היום בראיון בגל"צ לכוונות שר האוצר משה כחלון לקבוע תקרת שכר נורמטיבית למנהלים בסקטור העסקי, שבמסגרתה שכר מעל 2.5 מיליון שקל (ולא 3.5 מיליון שקל כפי שהאוצר ניסה לקדם עד כה) לא יוכר לחברה כהוצאה לצורכי מס, ואמר: "לפני עשר שנים כתבתי מאמרים והזהרתי שאם הסקטור העסקי והבכירים שלו ימשיכו במסע החזירי הזה של שכר שאין לו שום קשר למציאות, אז הם ימצאו את עצמם תחת מתקפה תקשורתית, ואף סכנה אישית להם, משום שהציבור יבוא איתם חשבון".

הוא הוסיף ש"היה עדיף שהבכירים יתפסו קצת צניעות בלי שהרגולטור יתערב. לכן אני חצוי. עדיף שזה היה נעשה על-ידי הסקטור העסקי עצמו", ציין. "הרבה בכירים בסקטור העסקי פיתחו אוטיזם, והעלו את השכר משנה לשנה ולא ידעו שובע. לכן הרגולטור נאלץ להתערב".

כך או אחרת, המנכ"ל רביב קיבל ב-2015 שכר מכובד בעלות של כ-3.65 מיליון שקל, הכולל בונוס של כמיליון שקל. אחריו ברשימת מקבלי השכר בבית ההשקעות השני בגודלו ניצב רונן טוב, עם שכר שנתי בעלות כוללת של כ-2.7 מיליון שקל, ואיל סגל, מנכ"ל חברת תעודות הסל תכלית, קיבל שכר בעלות של כ-1.8 מיליון שקל. צבי סטפק ובנו אבנר, מבעלי השליטה במיטב דש, קיבלו ב-2015 שכר בעלות של כ-1.7 מיליון שקל ו-1.6 מיליון שקל, בהתאמה.

בית ההשקעות, שנסחר לפי שווי חברה של 731 מיליון שקל, הודיע היום גם על חלוקת דיבידנד של 14.8 מיליון שקל.

תוצאות מיטב דש ב-2015 במיליוני שקלים
 תוצאות מיטב דש ב-2015 במיליוני שקלים