דודי ורטהיים מתכוון להחליף את כל הנהלת קוקה-קולה ישראל

3 שנים לאחר שקיבל את מושכות החברה המרכזית למשקאות, ורטהיים יבצע שינויים דרמטיים בהנהלת החברה ■ לפי מקורות, המועמד להחליף את המנכ"ל איציק תמיר הוא מנכ"ל חטיבת המכירות, יורם שגיא

קוקה קולה / צלם: רויטרס
קוקה קולה / צלם: רויטרס

3 שנים לאחר שקיבל את מושכות החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) מידי אביו, דודי ורטהיים מבצע שינויים דרמטיים בהנהלת החברה. אתמול (ד') נודע כי מנכ"ל החברה בישראל, איציק תמיר, מסיים את תפקידו אחרי יותר מ-30 שנים בחברה.

בכך אומתו שמועות על עזיבתו שנפוצו בשוק כבר לפני שנה. ל"גלובס" נודע פרישתו של תמיר היא רק חולייה אחת בשרשרת שלמה שורטהיים מתכנן לעשות בחברה, במסגרתה תוחלף כל ההנהלה. 

דודי ורטהיים קיבל את המושכות לידיו בשנת 2013, לאחר שאביו, מוזי ורטהיים, החליט לחלק את הירושה עוד בחייו וסימן את הבן כיורש. ורטהיים הבן קיבל 63% ממניות החברה, ואילו הבת דרורית קיבלה 37% מהמניות.

מאז מכהן ורטהיים הבן כיו"ר תאגיד המשקאות, ואילו הבת דרורית משמשת כדירקטורית. עד העברת המושכות התמקד דודי ורטהיים בחברת הנדל"ן הציבורית אמות, שבה הוא מחזיק יחד עם אחותו בשרשור באמצעות אלוני חץ. 

העברת המושכות הייתה עשויה בשעתו לסמן היחלשות בכוחו רוני קוברובסקי, המשמש כנשיא החברה, ואשר צעד לאורך שנים רבות עם ורטהיים בבניית הקבוצה ובהתפתחותה בארץ. זה לא קרה. קוברובסקי עצמו, ראוי לציין, מחזיק במניות מיעוט בנביעות ובפעילות הקבוצה בחו"ל בעיקר בקרלסברג רומניה.

החברה המרכזית למשקאות הוקמה ב-1968, והיא חולשת על מספר חברות-בנות, וביניהן קוקה-קולה, המנוהלת על-ידי טל רבן; נביעות; מבשלות בירה ישראל או בשמה האחר IBBL קרלסברג, החולשת גם על פריגת ומנוהלת על-ידי הראל חייקין; IBBL SPIRIT, העוסקת בתחום המשקאות האלכוהוליים ומנוהלת על-ידי אסף איבניר; וחברת מוצרי החלב טרה' המנוהלת על-ידי ארן אלסנר. בנוסף, יש לחברה כאמור, פעילות בחו"ל.

במשך השנים הרחיבה החברה המרכזית את פעילותה באמצעות רכישות. כך היא רכשה את חברת טרה ודרכה את מחלבות גלעד ומשק צוריאל, את יקבי תבור, פריגת, חברת משקר להפעלת מכונות אוטומטיות לממכר מזון ומשקאות ועוד. לחברה יש מספר מפעלי ייצור בארץ, והיא אחד המעסיקים הגדולים במשק המעסיק כ-4,700 עובדים. 

"רעידת אדמה גורפת"

בכל החברות-הבנות של הקבוצה וגם בתפקידי הניהול הבכירים מכהנים אנשים מזה שנים רבות. ורטהיים קיבל, כאמור, החלטה לבצע שינוי מעמיק בכל השדרה הניהולית. עם זאת, מדובר בכיסאות מוזיקליים, כאשר לא צפוי שורטהיים יצניח מנהלים מחוץ לחברה.

לפי מקורות, המועמד להחליף את תמיר בתפקידו הוא מי שמשמש כיום מנכ"ל חטיבת המכירות של החברה, יורם שגיא. טל רבן, המשמש כאמור כמנכ"ל קוקה-קולה ישראל, מועמד להחליף את שגיא בתפקיד מנכ"ל חטיבת המכירות.

שינוי נוסף צפוי בחברת טרה, כאשר המנכ"ל ארן אלסנר צפוי להחליף את שלמה גרציאני כמנהל הפעילות בחו"ל. שינויים פרסונליים נוספים יתבצעו גם בתפקידים הבכירים האחרים.

לדברי מקורב לחברה, "המשמעות תהיה רעידת אדמה גורפת. מין כדור שלג אדיר שלא כולם ייצאו ממנו מרוצים. כל האנשים שיזוזו עכשיו הם אנשים שצעדו שנים עם מוזי ורטהיים והיו שותפים לדרך. לדודי היה הרבה זמן לשבת וללמוד את הקבוצה. לחברה המרכזית נפתחו חזיתות חדשות, יש לה מורכבות עם מחלבת טרה, וגם השוק השתנה".

מקור אחר אומר ל"גלובס" כי "יש המון קשיים להעביר את השינויים, ומטבע הדברים יש מנהלים שנפגעו ומרגישים שבגדו בהם".

לפי כל ההערכות, רוני קוברובסקי, שזוכה להערכה מקצועית רבה, ימשיך לכהן בתפקידו. מקורב לחברה אומר כי "קוברובסקי הוא מנוע של חזון, של חשיבה יוצאת דופן ופורצת דרך ואיתור שווקים חדשים. הוא איש עסקים שהוציא ביושר את המקסימום". 

החברה המרכזית למשקאות סירבה להגיב לדברים.