עורכי דינה של ענבל אור מסכימים להקפאת הליכים זמנית

(עדכון) - עוה"ד של המבקשים ובנק מזרחי הגיעו להסכמות: הקפאת הליכים ל-30 יום; יועמדו 250 אלף שקל להפעלה בפירוק מהבנק ■ אור חויבה להגיש את בקשת ההקפאה תוך 24 שעות ■ טוענת: "מי שאחראי למצב הוא בנק מזרחי, שלא נתן לי יום אחד של חסד"

ענבל אור / צילום: שלומי יוסף
ענבל אור / צילום: שלומי יוסף

בבית המשפט המחוזי בתל-אביב מתקיים הבוקר (ד'), בפעם השלישית, דיון בשאלה האם יש ליטול את ניהול קבוצת החברות אור סיטי נדל"ן מידי היזמת, בעלת החברה ענבל אור, על רקע המשבר שאליו נקלעו עסקיה. במהלך הדיון המליץ השופט איתן אורנשטיין לאור להסכים לפירוק זמני של חברת אור סיטי. 

בהמשך הדיון, עורכי הדין של המבקשים ובנק מזרחי-טפחות מסרו כי הגיעו להסכמות עם בנק מזרחי יחד כונס הנכסים הרשמי, לפיהן תינתן הקפאת הליכים בת 30 יום - ויועמדו 250 אלף שקל להפעלה בפירוק מבנק מזרחי.

ענבל אור הסתייגה מההצעה, אך לפי עורכי דינה היא מסכימה בכל זאת להקפאת הליכים. "בימים האחרונים שקד הצוות המקצועי שמונה על-ידי החברה על הכנת תוכנית הפעלה למשך 60 ימים, במהלכם ניתן יהיה לגבש הסדרי נושים מול כל פרויקט ופרויקט באופן פרטני. התוכנית לא מוכנה, אך לאור דברי בית המשפט, נפעל להגשתה עד מחר בצהריים. ההערכה של הצוות היא כי העלות תסתכם ב-750 אלף שקל לחודש. ההצעה שנשמעה פה לא מספיקה. הגברת אור צריכה ללמוד את פרטי תוכנית ההפעלה ובהתאם לתת את ברכת הדרך". 

אור חויבה להגיש את בקשת הקפאת ההליכים בתוך יממה. 

עו"ד חיות גרינברג, המייצגת את העובדים באור סיטי נדל"ן, מסרה: "העובדים מאמינים בחברה ובזכות קיומה וסבורים כי ההליך הנכון הוא זה שיאפשר לחברה להמשיך ולייצר הכנסות ולספק מקומות עבודה. לשם כך המסגרת הנכונה היא הקפאת הליכים, אבל רק כזו שבאה ביוזמתה של החברה ובשיתוף-פעולה מצד בעלת השליטה בה".

ענבל אור / צילום: שלומי יוסף
 ענבל אור / צילום: שלומי יוסף

"הפרויקטים יימכרו בזול לחיות טרף"

הדיון בבית המשפט היום עסק בתחילה בבקשת הקפאת ההליכים שהוגשה לחברת אור סיטי על-ידי 10 נושים, רוכשי דירות, שחלקם התחרטו על הרכישה, וקיבלו מאור הבטחות או צ'קים להשבת כספם. המבקשים מיוצגים בידי עו"ד אלעד עפארי ממשרד כהן וילצ'יק ועורכי הדין שוקי שועלי ואלון שולמן.

בהמשך נדונה גם בקשת הפירוק לחברת מרום סיטי של ענבל אור, שהוגשה באמצעות עו"ד אביחי ורדי, בטענה כי אף שפרויקט של אור ברמת-גן, מכיל 50 דירות, עד כה נרשמו הערות אזהרה לטובת 70 רוכשים - כלומר על 20 דירות נרשמו בכפל על שם שני רוכשים.

בפתח הדיון הציג עורך דינה של אור, דן נוהאברי, את עמדתה. "שעה שהחברה מנסה להתמקד בהבראה, ויש מהלך שבוצע בצד הניהולי של החברה, קיצוץ בשכר, פיטורי עובדים, גם בצד המשפטי - תמונת המצב לא ברורה לחלוטין. יושבים אנשי מקצוע בחברה ומנסים לברר את תמונת המצב. יש מגעים מול הבנקים, ובמקביל יש עוד ועוד מצטרפים לתיק".

בשלב זה השופט אורנשטיין עצר את עו"ד נובהארי ונזף בו: "לא הגשתם תגובה. התייצבתם לדיון ללא תגובה - וממה שאני שומע, אתם באים בלי תגובה מגובשת", אמר אורנשטיין. "לכאורה יש כאן עילת פירוק", הוסיף.

עו"ד נובהארי הבהיר מיד: "החברה נגד הקפאת הליכים, סעד כזה יביא לתוצאות קשות. יש פרויקטים מאוד רווחיים בחברה, יש לחברה נכסים, ולגברת אור יש באופן אישי יכולת לקחת פרויקט אפור ולעשות אותו לצבעוני ומיוחד - לנכס. האינטרס של רוכשי הדירות גם הוא שהחברה תמשיך לפעול. אם נגיע להקפאת הליכים, הפרויקטים יימכרו בזול ל'חיות טרף' שיודעות לזהות את הזדמנויות כאלה".

השופט אורנשטיין העיר: "אבל אדוני אומר בעצמו שהיא העבירה את הניהול לאחרים". נובהארי השיב: "יש דמויות שמסייעות לבעלת החברה לנהל, אך היא ממשיכה להיות מעורבת".

ענבל אור / צילום: שלומי יוסף
 ענבל אור / צילום: שלומי יוסף

"נכניס שותף בשווי שוק, לא בנזיד עדשים"

בהמשך ניסה עורך דינה של אור לשכנע כי בידי אור היכולת להוציא את החברה מן הבוץ. "רק אתמול בלילה הגיע מכתב מעורך דין שמייצג לקוח פוטנציאלי עם הצעה משמעותית", טען והגיש מסמך כלשהו לשופט. אורנשטיין עיין לרגע במסמך והשיב אותו לעורך הדין, במבט לא מתרשם במיוחד.

"ביתה של גברת אור הפך לאתר עליה לרגל - אנשי עסקים מגיעים לפגוש את אור", הוסיף נובהארי. "התוכנית הכללית היא שנכניס משקיע שייכנס כשותף לפרויקטים, ויכניס תזרים לחברה. בשווי שוק, לא בנזיד עדשים".

בהמשך הציג עו"ד עפארי את עמדת מבקשי הקפאת ההליכים. אורנשטיין העיר בתגובה לטענותיו של עו"ד עפארי כי "לכל הקפאה צריך להציג מימון - לא הצגתם מקור למימון ההקפאה, אז יש דרך אחרת - פירוק".

עו"ד אבנר כהן, המייצג את אברהם וולך שהגיש את בקשת הפירוק הראשונה נגד אור, מסר על רקע דברי השופט כי הוא מבקש להכריע שוב בבקשת הפירוק המקורית נגד חברת אור סיטי.

עו"ד פינס, המייצג את בנק מזרחי-טפחות, מסר כי גם הבנק בעד מינוי נאמן על-ידי בית המשפט, בכל דרך אפשרית. "כל יום שבית המשפט לא מפקח, מסוכן לציבור רוכשי הדירות והנושים. החברה מכרסמת את בנכסים שלה בכל יום, רק השבוע חזרו תשלומים בסך של מעל מיליון שקל. ישנן אינדיקציות להעדפות נושים - ראינו את זה בבקשת פשיטת-הרגל עם המכירה הכפולה של החברה".

ענבל אור / צילום: שלומי יוסף
 ענבל אור / צילום: שלומי יוסף

אור: "הבנק לא נתן לי יום חסד"

לאחר שהצדדים סיימו לטעון, פנה השופט אורנשטיין לענבל אור באופן אישי והציג לה את תפיסתו, יחד עם "המלצה חמה" להסכים לפירוק זמני.

"מכרו דירה פעמיים, בנק מזרחי החזיר מאות צ'קים של ענבל אור", אמר השופט. "מהדוחות של החברה עולה כי יש רווחים שדווחו כרווחים ושהם על הנייר, ולא ברור כמה הם ממשיים. יש חוב של בעלת השליטה במיליוני שקלים, ובעלת השליטה נזקקת להלוואות חוץ-בנקאיות לשלם חובות. בקשת לפרויקט מרום סיטי - הערות אזהרה נרשמו בכפל, ולא שילמו לבעלי הקרקע, שיש סכנה שיבקשו את הקרקע בחזרה. מכירה בכפל זאת העדפת נושים מובהקת. יש יותר מאשר רק 'תמרורי אזהרה'.

"שמעתי שהוכנה איזו בקשה מצדכם. אולי כדאי שתגישו אותה - והיום. אין אפשרות להקפאת הליכים - כי אין מקור מימון להקפאת הליכים. אני מסתכל מבחינה אובייקטיבית - ותפקיד בית המשפט להגן על הנושים, המצב לא פשוט. נעשה עכשיו הפסקה של חצי שעה - ובסופו תודיעו לי על תגובתכם העדכנית בסוגיית מינוי המפרק הזמני לאור סיטי נדל"ן".

רגע לפני היציאה להפסקה נשאה גם אור עצמה דברים.

"נשמעו כאן דברים נוראים", אמרה אור. "11 שנה אני מנהלת את החברה, מעולם לא הייתה בעיה תזרימית בחברה ומעולם לא חזרו צ'קים. בנק מזרחי, שאני 20 שנה לקוחה שלו, ביום ששמע על חקירת רשות המסים - סגרו את החשבונות. גם כשיש כספים בחשבון, הם לא מכבדים את הצ'ק. מאחר שאני בטוחה בזה, כי בניתי את החברה בעשר אצבעותיי, אני אומרת: מי שאחראי למצב הזה הוא בנק מזרחי. הבנק לא נתן לי יום אחד של חסד. אני מבקשת מבית המשפט - אני מנהלת כרגע מגעים עם שני גופים רציניים להכנסת תזרים לחברה על-ידי שיתוף-פעולה באחד הפרויקטים - ועם בנקים נוספים שנתנו אור ירוק להעביר את הפעילות אליהם".

את הנאום קטע באמצעו השופט אורנשטיין: "זה נאום, גברת. כאן לא המקום לנאומים".

מאבק ההישרדות

הסחרור שאליו נקלעה ענבל אור על רקע חקירת רשות המסים נגדה, הפך כבר מזמן למאבק שמנהלת אור על הישרדותה כבעלת השליטה בקבוצת הנדל"ן שהקימה וכאשת עסקים פעילה.

מעט לאחר פרסום דבר החקירה הגיעה בקשת הפירוק הראשונה, שנדחתה, באופן זמני. אחריה באו הליכים נוספים, לרבות בקשת פירוק נוספת, על-ידי אותו נושה, שאף היא נדחתה, ובקשת פשיטת-הרגל על רקע פרשת המכירה של דירה בכפל (לשני קונים), לרוכש "רגיל" וכן למי שכונה "מלך השוק האפור", שלי נרקיס, שהעמיד לאור הלוואת שוק אפור בגובה מיליוני שקלים, בריבית נשך. אחריה באה בקשת הפירוק לחברת מרום סיטי ולהליך ביקשו עוד מספר קבוצות של רוכשי דירות להצטרף כצדדים להליך.

בניסיון למנוע את היקלעות החברה להקפאת הליכים ולפירוק, הכריזה אור על מינויו של "צוות ניהול תחתיה". זאת, כמה ימים לאחר שהכריזה אור על יישום תוכנית הבראה בחברה, שתכלול פיטורים של כ-20% מעובדיה, צמצום בשטחי המשרדים של החברה הממוקמים במגדלי עזריאלי בתל-אביב ו"קיצוץ דרמטי בהיקפי הפרסום של החברה והחברות-הבנות".

מטרת המהלך הייתה ככל הנראה לשכנע את בית המשפט, כי החברה עושה את הצעדים הדרושים שיאפשרו את המשך פעילותה כעסק חי, וכי לא נדרש מינוי נאמן, שכן החברה כבר מנוהלת בידי מעין-נאמנים. נראה כי המהלך לא הרשים את השופט אורנשטיין.