מגה מדממת: מפסידה 8-10 מיליון שקל מדי חודש

גם רף המכירות של הנאמנים - 50 מ' ש' בשבוע - לא מתקיים ■ עו"ד ברטוב ממשיך לשמש כנאמן, אף שייצג את אלון רבוע כחול ואת מגה בעת הקריסה ■ "גלובס" ביקש מהנאמנים נתונים על המכירות ועל שכר-טרחתם - ולא נענה

רו"ח גבי טרבלסי (מימין), עו"ד אמיר ברטוב ועו"ד אהוד גינדס. אין העדפה לרמי לוי / צילום: איל יצהר
רו"ח גבי טרבלסי (מימין), עו"ד אמיר ברטוב ועו"ד אהוד גינדס. אין העדפה לרמי לוי / צילום: איל יצהר

רשת מגה ממשיכה לדמם: ל"גלובס" נודע כי הרשת מפסידה 8-10 מיליון שקל בכל חודש ולא מצליחה להגיע לאיזון. גם רף המכירות שהציבו הנאמנים של 50 מיליון שקל בשבוע לא מתקיים, והרשת מתקשה להגיע אליו. ככל שהיא רחוקה מיעד מכירות זה - כך ההפסדים הולכים ומעמיקים.

הפסדים אלה מצטרפים להפסד כבד יותר שנגרם בחודש הראשון להפעלת הרשת תחת הנאמנים. בתוכנית ההפעלה שהגישו בשעתו הנאמנים לבית המשפט הם העריכו כי החודש הראשון להקפאת ההליכים יסתכם בהפסד של 15 מיליון שקל, ואילו החודש השני להקפאה יסתכם בהפסד של 1.8 מיליון שקל בלבד. 

בפועל, כאמור, ההפסדים גבוהים פי ארבעה-חמישה. התקווה להגיע לאיזון תפעולי נגוזה לפי שעה. ההפסדים הנמשכים של רשת מגה נגרעים היישר מקופת הנושים של הרשת ובכלל זה עובדי הרשת.

לפי הערכות, קצב המכירות השבועי של הרשת עומד על לא יותר מ-40 מיליון שקל, קרי 160 מיליון שקל בחודש. מגה פועלת עם רווחיות גולמית של 29%, והוצאותיה החודשיות השוטפות כוללות 30 מיליון שקל עבור עלויות השכר השוטפות ו-25 מיליון שקל הוצאות בגין שכר דירה בסניפים, דמי ניהול, ארנונה, תחזוקה, מערכות מידע ועוד. גם אם מגה תתייצב על מכירות של 40 מיליון שקל בשבוע, ההפסד התפעולי בהיקף של 8.6 מיליון שקל בחודש צפוי להימשך.

שלשום (ב') בערב הודיעו נאמני הרשת, עו"ד אהוד גינדס, רו"ח גבי טרבלסי ועו"ד אמיר ברטוב, כי הם דוחים את ההתמחרות למכירת הרשת, וכי בדעתם להמשיך ולהפעיל אותה עד אשר יימצא רוכש ראוי כדבריהם.

הודעתם של הנאמנים התפרסמה שעות ספורות אחרי שהתקבלה הצעה שהגיש עו"ד אשר אפריאט מצד קבוצת רשתות לרכוש 77 מתוך 127 סניפי מגה, תמורת 140 מיליון שקל. קבוצה זו, שרוכזה על-ידי ישי אבידן, כוללת את הרשתות והחברות ויקטורי, מחסני השוק, סופר דוש, יוחננוף, חברת רזיט, חינם פלוס, נתיב החסד ואחרות.

לדברי אחד המציעים בקבוצה, לנאמנים הועבר מסר ברור כי הקבוצה תהיה מוכנה להעלות במהלך התמחרות את ההצעה ל-180 מיליון שקל. למרות זאת, הנאמנים החליטו כאמור לבטל את ההתמחרות. 

בהצעה ציינו המציעים בנוסף אפשרות שייקחו אליהם את כל סניפי הרשת, אך זאת תוך מטרה למכור את הציוד בסניפים ההפסדיים ולסגור אותם לאחר מכן. 

בהקשר זה יצוין כי אף לא אחת מהרשתות הציעה מחיר עבור 50 סניפים, וזאת על רקע שכר הדירה הגבוה שמגה משלמת בהם. חלק נכבד מסניפים אלה הם סניפים הנמצאים בבעלות החברה-האחות לשעבר של מגה, רבוע כחול נדל"ן.

עו"ד ברטוב ממשיך לשמש כנאמן

כבר בתחילה הודיעו נאמני הרשת כי בכוונתם למכור את רשת מגה כמקשה אחת. מתברר כי בניגוד לפרסומים, ההצעה שהגיש רמי לוי לרכישת הרשת מסתכמת ב-120 מיליון שקל בלבד. למרות זאת ולמרות התנגדות מפורשת שהביעה בצעד חריג הממונה על ההגבלים העסקיים למכירת מגה לרמי לוי, יצאו הנאמנים להגנתו.

הצעה נוספת היא הצעה שהגישה קבוצת מחלב-שבע לרכישת מגה תמורת כ-150 מיליון שקל. לדברי עו"ד ברטוב, הקבוצה לא משכה את ההצעה, והיא שרירה וקיימת.

היום (ד') פנה "גלובס" לנאמני מגה בבקשה לקבל נתונים על היקף המכירות השבועי של הרשת ועל קצב ההפסדים החודשי. עד לרגע הפרסום, הנאמנים לא העבירו את הנתונים. בקשות קודמות בעניין זה הושבו ריקם.

עוד התבקשו הנאמנים לפרט את שכר-הטרחה שיקבלו בגין היותם נאמני הרשת - את שיטת חישובו ואת התמורה הכספית הצפויה להם. גם בקשה זו לא נענתה.

עו"ד אמיר ברטוב, שהתארח בתוכנית הבוקר של אורלי וגיא בערוץ 10, הכחיש קשר בין הימשכות ההליכים לרכישת מגה לשכר-הטרחה שיקבלו הנאמנים. בשיחה עם "גלובס" טען עו"ד אמיר ברטוב כי רשת מגה שווה 300 מיליון שקל לפחות.

לדברי שלום נעמן, מנכ"ל ומבעלי רשת מחסני השוק, "אם זו חגיגה כל-כך טובה, ומגה מוכרת כל-כך יקר, אז איך זה שאף אחד לא רוצה את הרשת? זה רק מראה שמה שרואים מבחוץ זה לא מה שרואים מבפנים. נכון שאפשר לשפר את התוצאות של מגה, אבל זה לא במצב שרואים מול העיניים הזדמנות עסקית. אם זו הייתה הזדמנות עסקית, היו שמים על מגה חצי מיליארד שקל. הרי קנו בעבר רשתות קטנות יותר במאות מיליוני שקלים".

יצוין כי בשעתו מינה השופט אילן שילה את עו"ד ברטוב ממשרדו של עו"ד ליפא מאיר כנאמן שלישי לרשת, למרות שזה ייצג את החברה-האם, אלון רבוע כחול, בהסדר החוב מול הנושים בקיץ האחרון וכן ייצג את רשת מגה בקריסה ובבקשה להקפאת ההליכים לרשת. ככזה הוא היה מזוהה עם בעלי הבית של מגה - אותם בעלי הבית שמשכו לאורך השנים דיבידנדים של מאות מיליוני שקלים וסירבו להשיב כספים כדי להבריא את הרשת. בעת המינוי אמר השופט שילה כי הוא ממנה את ברטוב, גם אם לזמן מוגבל/קצר, בשל בקיאותו במה שקורה בחברה. אלא שלמרות שחלפו 3 חודשים, ברטוב ממשיך לשמש בתפקידו - בחסות בית המשפט. 

ממשרד ליפא מאיר נמסר בתגובה כי "בית המשפט הוא זה שבחר בעו"ד ברטוב כנאמן, דווקא מהסיבה שלברטוב יש ידע והיכרות נרחבת עם הנושא הספציפי, וזאת לאור עבודתו בעבר עם מגה. בית המשפט סבר וצדק כי דווקא בשל מצב החירום אליו נקלעה מגה והצורך במציאת פתרון מיידי להצלת החברה ועובדיה חייב להיכלל בצוות אדם שמכיר את הפרטים על בוריים.

"מיד עם מינויו משמש עו"ד ברטוב אך ורק כנאמן. יתרה מכך, בעניינים הנוגעים לרבוע כחול, הנושא מטופל אך ורק על-ידי שני הנאמנים הנוספים. מדובר בתיק מורכב, ואין עוררין שלידע והניסיון הרב שמביא איתו ברטוב יש תרומה משמעותית וחשיבות קריטית להמצאותו בצוות הנאמנים גם כעת". 

מטעם נאמני מגה נמסר בתגובה: "נתונים ודיווח יוגשו לבית המשפט בבוא העת".